Zrušenie hotovosti ohrozuje národnú bezpečnosť, tvrdí austrálsky politik po najväčšom výpadku telekomunikácií
Celoštátny výpadok, ktorý v stredu postihol druhého najväčšieho austrálskeho poskytovateľa telekomunikačných služieb, znemožnil tisícom podnikov a úradov miestnej samosprávy realizovať platby hotovostnými kartami.
Výpadok siete spoločnosti Optus postihol približne 10 miliónov zákazníkov a 40 000 podnikov v celej krajine. Kaviarne, nemocnice a hotely postihol celoštátny výpadok siete Optus.
Mobilné, dátové a internetové služby boli niekoľko hodín nefunkčné, čo prirodzene ovplyvnilo možnosť realizovať bezhotovostné platby na termináloch. Smartfóny boli zrazu takmer nepoužiteľné, keďže výpadok znamenal nemožnosť telefonovať alebo sa pripojiť na mobilný internet. Jedinou záchranou bolo vyhľadať miestne wi-fi hotspoty.
Nič nie je lepšie ako hotovosť
Iniciatíva Cash Welcome, ktorá sa zameriava na ochranu práva používať hotovosť a mať k nej prístup, zverejnila na svojom profile na Facebooku oznámenie: „Výpadok Optusu zastavil Austráliu. Nakupovať môžu len ľudia s bankovkami a mincami. Hotovosť – bez nej nevychádzajte z domu.“
Organizácia uviedla, že dopad pocítili všetci – vlaky, podniky aj jednotliví spotrebitelia.
Senátor Liberálnej národnej strany za Queensland Gerard Rennick presadzoval, aby zostali otvorené fyzické pobočky bánk, kde by ľudia mali prístup k hotovosti.
„Dnešný výpadok spoločnosti Optus len ukazuje, prečo banky musia mať otvorené pobočky, aby ľudia mali prístup k hotovosti na nákup základného tovaru a služieb,“ uviedol v príspevku na sociálnych sieťach.
Senátor za stranu One Nation Malcolm Roberts varoval, že zrušenie hotovosti a spoliehanie sa na bezhotovostné transakcie má dôsledky pre národnú bezpečnosť. „V prípade budúceho konfliktu s nepriateľskou krajinou, akou je Čína, by naša telekomunikačná sieť bola prvým cieľom,“ napísal na X a dodal: „Bez hotovostnej zálohy internetového sveta by nepriateľský národ mohol okamžite odstaviť celý náš obchod a krajinu.“
Operátor Optus sa za problémy ospravedlnil a uviedol, že „obnovenie všetkých služieb môže trvať niekoľko hodín“. Bolo to už druhýkrát, čo sa generálna riaditeľka Kelly Bayer Rosmarinová musela ospravedlniť celému národu. Začiatkom tohto roka telekomunikačnú spoločnosť zasiahol masívny útok hackerov, pri ktorom boli ohrozené údaje 100 000 zákazníkov.
Premiér Južnej Austrálie Peter Malinauskas opísal situáciu ako „najväčší výpadok telekomunikácií, aký sme v Austrálii zažili, a ktorý mal rozsiahly dosah na celú krajinu“.
Zákazníkom spoločnosti Optus sú aj ministerstvá vrátane zdravotníctva. Klinické služby však mohli pokračovať.
Tento článok pôvodne vyšiel v austrálskom vydaní denníka The Epoch Times. Text bol redakčne skrátený.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK