Štvrtok 2. januára, 2025
Záchranári pracujú na mieste havárie osobného lietadla spoločnosti Azerbaijan Airlines neďaleko západokazašského mesta Aktau 25. decembra 2024. (Foto: ISSA TAZHENBAYEV/AFP via Getty Images)

Zostrelené alebo havarované? Záhada po havárii lietadla v Kazachstane

Po havárii lietadla spoločnosti Azerbaijan Airlines pri meste Aktau, pri ktorej zahynulo 38 ľudí, začal azerbajdžanský prezident Ilham Alijev komplexné vyšetrovanie s cieľom objasniť príčinu nešťastia. Rušenie GPS a špekulácie o vonkajších vplyvoch vyvolávajú ďalšie otázky.

Po havárii osobného lietadla spoločnosti Azerbaijan Airlines nad Aktau v Kazachstane v stredu 25. decembra začal azerbajdžanský prezident Ilham Alijev vyšetrovanie. To má objasniť presnú príčinu havárie lietadla, ktoré pôvodne smerovalo z Baku do čečenského hlavného mesta Groznyj.

Isté je zatiaľ to, že lietadlo bolo nútené odkloniť sa kvôli zlým poveternostným podmienkam. Trasa letu zvyčajne vedie cez Dagestan na západnom pobreží Kaspického mora. Aktau sa nachádza na východnom pobreží. Podľa aktuálnych informácií zahynulo najmenej 38 cestujúcich, keď sa lietadlo počas pokusu o núdzové pristátie vznietilo a pri náraze sa rozpadlo. Nehodu prežilo 29 cestujúcich. V súčasnosti sa liečia v nemocniciach v Aktau.

Alijev odcestoval späť do Azerbajdžanu

Ako uvádza portál „Euronews“, samotný prezident Alijev v ten istý deň cestoval do Petrohradu, kde sa mal zúčastniť na samite Spoločenstva nezávislých štátov (SNŠ). Ešte vo vzduchu sa prezident dozvedel o incidente, nariadil obrat a odletel späť do Baku. Počas letu Alijev dával pokyny a viedol rozhovor so svojím premiérom Alim Asadovom.

Hlava Azerbajdžanu následne vytvorila komisiu, ktorá má vyšetriť príčinu havárie a informovať verejnosť. Alijev vo svojom vyhlásení vyzval na úplné vyšetrenie príčiny havárie. V médiách objavili videá z havárie. Príčiny nehody však nie sú známe, uviedla hlava štátu: „Existujú rôzne teórie, ale myslím si, že je predčasné o nich hovoriť. Vec sa musí dôkladne vyšetriť.“

Lietadlo zmizlo z radarov na viac ako 74 minút

Podľa správ sa lietadlo malo pôvodne odkloniť zo svojho kurzu do Machačkaly v Dagestane. K núdzovému pristátiu došlo tri kilometre od letiska v Aktau. Dôvod tejto výraznej odchýlky od kurzu sa stále vyšetruje. Kazachstan teraz tiež nariadil vyšetrovanie incidentu.

Analýza údajov o sledovaní letu od spoločnosti FlightRadar24 ukázala pohyb lietadla s výraznými výkyvmi výšky krátko pred nárazom. Služba tiež uviedla, že lietadlo čelilo „silnému rušeniu GPS“. V dôsledku toho boli údaje ADS-B, ktoré sú dôležité pre sledovanie letu, nekvalitné. Pilot zrejme dokázal svojimi letovými manévrami zabrániť ešte horším následkom.

Lietadlo zmizlo zo sledovacieho zariadenia, keď sa pohybovalo nad Dagestanom. Znovu sa objavilo až o hodinu neskôr, tesne pred haváriou. Počas 74 minút Embraer E190 letelo nad Kaspickým morom s obmedzenou ovládateľnosťou.

Azerbajdžanské médiá často hovorili o kŕdli vtákov, do ktorého lietadlo vletelo. Čím viac záberov vraku lietadla sa objavovalo na sociálnych sieťach, tým viac sa toto vysvetlenie spochybňovalo. Letecký expert Heinrich Großbongardt pre reláciu Tagesschau povedal, že najreálnejším vysvetlením nehody je „vonkajší vplyv“. Lietadlo bolo čiastočne neovládateľné a značne poškodené.

Azerbajdžan predpokladá zásah ruskou raketou

Zábery, na ktorých sú vidieť diery v trupe lietadla, tiež podporujú špekulácie, že mohlo byť zostrelené. Keďže v posledných dňoch boli nad oblasťou zaznamenané útoky ukrajinských dronov, ako možné vysvetlenie sa javí, že cieľom ruskej obrannej paľby bolo aj lietadlo.

Televízna stanica Euronews citovala neoficiálne informácie azerbajdžanskej vlády, podľa ktorých cestujúcich a členov posádky zasiahli úlomky z rakety, ktorá explodovala vedľa lietadla. Je možné, že ruská protivzdušná obrana si pomýlila let 8243 spoločnosti Azerbaijan Airlines s ukrajinským dronom.

Podľa správy Euronews lietadlu nebolo povolené pristáť na území Ruska napriek žiadosti pilotov o povolenie núdzového pristátia. Namiesto toho dostala posádka pokyn letieť do Aktau v Kazachstane – ďaleko od plánovanej trasy letu.

O tom však zatiaľ nie sú k dispozícii žiadne spoľahlivé informácie. Ďalším možným vysvetlením je výbuch kyslíkovej nádrže v kokpite, ktorý mohol roztrhnúť trup lietadla na kusy. Špecialisti v súčasnosti pracujú na analýze letového záznamníka, ktorý bol nájdený v stredu večer.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj