Štvrtok 21. novembra, 2024
Učiteľov vyučujúcich islam je nedostatok, ale dopyt po nich je vysoký (Pexels/ MART PRODUCTION)
»

Združenie učiteľov v Nemecku žiada vyučovanie islamu pod dohľadom štátu

V Nemecku žije viac ako milión moslimských žiačok a žiakov, ale nie všade sa poskytuje zodpovedajúca náboženská výchova. Združenie nemeckých učiteľov (DL) to chce napraviť.

Náboženská výchova, hodiny etiky a čoskoro aj islamské štúdiá? To, čo je už v niektorých školách súčasťou každodenného života, sa má teraz presadiť celoštátne. Nemecký zväz učiteľov požaduje, aby vo všetkých spolkových krajinách prebiehala islamská výuka na školách so štátnym školením pre učiteľov islamu.

„Musíme zaviesť islamské vzdelávanie pod štátnym dohľadom,“ povedal predseda združenia (DL) Stefan Düll pre Neue Osnabrücker Zeitung (NOZ).

Podľa Dülla nemôže existovať skutočné vyučovanie náboženstva, pretože na to neexistuje kontaktná osoba ako v prípade katolíckej alebo protestantskej cirkvi. Podľa Dülla je poskytovanie povinnej etickej výchovy pre mnohých moslimských rodičov nedostatočné.

„Namiesto toho opakovane vyjadrujú želanie, aby sa ich deťom dostalo islamskej výučby pod dohľadom štátu, a to aj v škole. Rodičia majú často oprávnené obavy o kvalitu mimoškolských programov a hodnoty, ktoré sa v nich vyučujú,“ uviedol predseda združenia.

Podľa Dülla rodičia chcú, aby sa ich deti „vzdelávali v duchu osvieteného islamu s odbornou podporou, ale nie s vyučovaním, ktoré je kontrolované inými krajinami, ako je Turecko alebo Irán“. Düll preto požaduje, aby boli vytvorené programy pod štátnym dohľadom v súlade s nemeckou ústavou.

Viac ako milión moslimských žiakov v Nemecku

Z výsledkov prieskumu ministerstiev školstva spolkových krajín, ktoré v júli 2023 zverejnil „Mediendienst Integration“, vyplýva, že v celom Nemecku je viac ako milión moslimských žiakov.

„Údaje sú k dispozícii len za siedmich spolkových krajín, takže celkový počet je pravdepodobne vyšší,“ uvádza Mediendienst.

Medzi týchto sedem spolkových krajín patrí Bádensko-Württembersko, Bavorsko, Dolné Sasko, Severné Porýnie-Vestfálsko, Porýnie-Falcko, Sársko a Šlezvicko-Holštajnsko.

Podľa správy je len v Severnom Porýní-Vestfálsku približne 470 000 žiakov moslimského vierovyznania, čo je asi 19 % všetkých žiakov. Približne 6 % (26 000) navštevuje islamské triedy. Podobne nízky je tento podiel aj v ostatných sledovaných spolkových krajinách.

Bülent Uçar, profesor islamskej teológie na univerzite v Osnabrücku, vidí „obrovskú potrebu rozšírenia“ islamského náboženského vzdelávania. To bolo už roky „zanedbávané“. „Jedným z hlavných problémov je, že štát napriek existujúcemu dopytu nevytvára dostatok pracovných miest,“ hovorí profesor teológie.

„Stále máme príliš málo vzdelávacích kapacít a mnoho neistôt pre učiteľov,“ hovorí Birgül Karaarslanová, predsedníčka Združenia moslimských učiteľov. Profesia má zároveň problém s imidžom, ktorý ju robí neatraktívnou aj pre budúcich učiteľov: noví učitelia náboženskej výchovy často nie sú svojimi kolegami náležite prijímaní.

Spor o výučbu islamu v Bavorsku

V Bavorsku prebieha od roku 2009 už 12 rokov pilotný projekt islamskej výchovy na 364 školských miestach s približne 17 000 moslimskými žiakmi, uvádza Süddeutsche Zeitung. Od školského roku 2021/2022 je v takzvanom zákone o výchove a vzdelávaní zakotvený ako riadny povinne voliteľný predmet. Rozhodol o tom krajinský parlament proti hlasom Zelených a AfD.

V článku 47 ods. 1 zákona sa uvádza: „Žiaci, ktorí sa nezúčastňujú na náboženskej výchove, sú povinní zúčastňovať sa na hodinách etiky alebo islamskej výchovy.“

Kritika na seba nenechala dlho čakať. Podľa denníka Frankfurter Allgemeine sa o deň neskôr pedagóg Ernst-Günther Krause, Bavorské združenie pre slobodu myslenia a mníchovská regionálna skupina podpornej organizácie Nadácia Giordana Bruna kritizovali, že na zavedenie školského predmetu chýbajú ústavné predpoklady.

Podľa Krauseho zákon netransparentným a neprípustným spôsobom mieša štátom riadené hodiny islamu s výučbou islamu podľa náboženského vyznania. Hovoril o „podvodnom označovaní“ a obrátil sa na súd.

Bavorský ústavný súd zamietol žalobu

Dňa 28. júna 2022 bavorský ústavný súd zamietol žalobu ako neprípustnú. Súd poukázal na to, že výuka islamu „nie je denominačnou náboženskou výchovou“, ale skôr „výukou všeobecných hodnôt v kombinácii s islamom ako alternatívou k výuke etiky“. Súd nemohol uznať „podvodné označenie“.

Keďže islam nie je jednotné náboženské spoločenstvo uznané štátom v zmysle verejného práva, vyučujú tieto hodiny štátni učitelia. Jedná sa o znalosti o islamskom náboženstve, ako aj o „základnú orientáciu na hodnoty v duchu bavorskej ústavy“.

Náboženstvo, etika alebo islam?

Podľa listu bavorského ministerstva školstva a kultúry všetkým školám zo 17. augusta 2023 je náboženská výchova v Bavorsku povinným predmetom pre veriacich žiakov. Inými slovami: každý, kto patrí k cirkvi alebo náboženskej obci, je vo všeobecnosti povinný zúčastňovať sa na vyučovaní náboženstva príslušného vierovyznania. Rodičia však majú tiež právo odhlásiť svoje deti z náboženskej výchovy.

V prípade odhlásenia alebo v prípade, že škola neponúka náboženskú výchovu príslušného vierovyznania, sa etika považuje za náhradný povinný predmet. Ak sa ponúka islamská výchova, žiaci si môžu zvoliť aj tento predmet.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj