Piatok 22. novembra, 2024
ilustračná fotografia (Zdroj: pexels / cottonbro studio)

Zamestnávatelia využívajú žiakov z duálneho vzdelávania aj ako lacnú silu

Niektorí zamestnávatelia využívajú žiakov z duálneho vzdelávania ako lacnú pracovnú silu. Nezískajú tak praktické zručnosti, ktoré by mali nadobudnúť, a preto môžu dosahovať horšie výsledky v záverečných skúškach. Uviedol to podpredseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a predseda Združenia stredného školstva Peter Danko s tým, že potrebné je aj novelizovať zákon o odbornom vzdelávaní.

„Niektorí si z nich robia lacnú pracovnú silu, len aby nezamestnávali ľudí, a výpadok ľudí nahrádzajú týmito žiakmi,“ upozornil. Množstvo zamestnávateľov pritom podľa neho nevie poskytnúť plnohodnotné vzdelávanie. Ako priblížil, žiaci v školskom systéme musia absolvovať školský vzdelávací program podľa osnov, či už v teoretickom, alebo praktickom vzdelávaní. Ak na praxi nezískajú potrebné zručnosti, môžu v záverečných skúškach dosahovať horšie výsledky.

ilustračná fotografia (Zdroj: pexels / ELEVATE)

P. Danko upozornil tiež na to, že za posledné tri roky nezasadala Rada vlády SR pre odborné vzdelávanie a prípravu. Problémy v rámci duálneho vzdelávania na stredných odborných školách (SOŠ) sa tak neriešili. Zdôraznil, že je potrebné novelizovať zákon o odbornom vzdelávaní, pretože sa Slovensko posunulo o pár rokov dopredu a určité problémy sú viditeľné. „Je ťažké niečo koordinovať, keď sa tí ľudia nestretávajú a nepovedia si o problémoch, ktoré treba riešiť,“ uviedol.

Priblížil, že Slovensko už má prvých absolventov v duálnom vzdelávaní, a má teda niekoľkoročné skúsenosti s touto formou vzdelávania. Systém sa však zameriava aj na odbory, ktoré pôvodne nemali byť zapojené. V niektorých odvetviach ide doba skokovo dopredu a duálne vzdelávanie sa podľa P. Danka nedá uplatňovať vo všetkých odboroch. Napríklad, na obchodných akadémiách nie je až tak opodstatnené a málo firiem komplexne vychová žiaka s požiadavkami, ktoré sú na trhu práce.

„Keď je žiak z obchodnej akadémie na mestskom úrade, kde robí nejakú administratívnu silu, tak neviem si predstaviť, že získa naozaj také vedomosti ako v škole,“ poznamenal s tým, že vo veľkých automobilových či strojárskych firmách je duálne vzdelávanie potrebné. Tieto firmy totiž potrebujú kontinuálne vychovávať pár žiakov každý rok, aby nahradili odchádzajúcich zamestnancov.

ilustračná fotografia (Zdroj: pexels / ThisIsEngineering)

Systém duálneho vzdelávania bol vymyslený, aby sa podporili remeslá a trojročné učebné odbory. S cieľom naplniť počty a žiakov sa v rámci systému prešlo aj na stredné priemyselné školy či obchodné akadémie. „Prešli sme aj na priemyslovky, obchodné akadémie a trošku sa to míňa účinku, prečo bol systém duálneho vzdelávania vymyslený,“ dodal.

Žiaci v duálnom vzdelávaní na SOŠ dosahujú horšie výsledky v záverečných skúškach ako ostatní. Rozdiely sa prejavili v nižšej schopnosti aplikovať teóriu v praxi či schopnosti pracovať samostatne so zariadeniami. Informovala o tom Štátna školská inšpekcia (ŠŠI).

Prečítajte si aj