Využíva Volkswagen otrockú prácu v Číne? (Komentár)
Volkswagen sa zmieta v chaose. Spoločnosť bola zrejme prichytená pri vykorisťovaní otrockej práce v Číne.
Agentúra Reuters 14. februára informovala, že nemecký výskumník v oblasti ľudských práv našiel usvedčujúce fotografie a tvrdenia na internete. Podľa týchto dokumentov Volkswagen profitoval z niečoho, čo sa javí ako nútená práca, najmä prostredníctvom strojárskej spoločnosti, ktorá údajne využívala Ujgurov vo väzenských uniformách.
Títo Ujguri údajne postavili testovaciu dráhu pre Volkswagen v čínskom Sin-ťiangu. Podľa denníka New York Times sa trať nachádza v púšti a slúži na testovanie automobilov v „extrémne horúcom počasí“. Sin-ťiang je región, v ktorom Peking podľa mnohých vládnych orgánov na celom svete vrátane ministerstva zahraničných vecí USA vykonáva genocídu Ujgurov.
Po týchto obvineniach nemecký investičný fond zrušil preferenčný štatút udržateľnej investície, ktorý bol udelený výrobcovi.
V ten istý deň denník Financial Times oznámil, že americké úrady zhabali tisíce automobilov značky Volkswagen – Porsche, Audi a Bentley – a obvinili nemeckého výrobcu, že použil súčiastky vyrobené nútenou prácou.
Čínska komunistická strana (ČKS) svoje „pracovné programy“ odôvodňuje snahou bojovať proti chudobe, ale v roku 2022 Úrad OSN pre ľudské práva označil zneužívanie Ujgurov zo strany Pekingu za „zločin proti ľudskosti“.
Ujgurské skupiny tvrdili, že Volkswagen by mohol profitovať z výroby hliníka v Sin-ťiangu, pri ktorej sa využíva otrocká práca. Organizácia Human Rights Watch 1. februára informovala o reakcii Volkswagenu na tieto obvinenia. Spoločnosť vraj netuší, odkiaľ hliník pochádza.
Hovorca Volkswagenu sa snažil zľahčovať účasť spoločnosti v tejto veci, hoci Čína je už roky známa svojimi praktikami genocídy a nútenej práce. Podľa denníka Wall Street Journal 15. februára povedal: „Naozaj sa snažíme, ale ukazuje to, aké ťažké je poznať všetko, čo sa deje v zložitých dodávateľských reťazcoch.“
Naozaj? Poznať svoj dodávateľský reťazec je skutočná výzva, čiastočne preto, že mnohé spoločnosti to jednoducho nechcú vedieť.
Hneď ako napríklad Volkswagen zistí, že obzvlášť lacný diel je vyrobený otrockou prácou, musí to priznať. Samozrejme, vozidlá by mohli byť zabavené, stiahnuté z trhu a nákladne upravené. Centrála Volkswagenu by mohla byť z politických dôvodov donútená vzdať sa svojich čínskych dodávateľov alebo partnerov. Budú vybraní drahší dodávatelia. Časom, keď sa tieto náklady a riziká nahromadia, by Volkswagen mohol byť nútený presunúť výrobu úplne mimo Číny, čím by rozhneval ČKS. Predaj Volkswagenu v Číne, ktorý už aj tak klesá, by utrpel ešte viac a mohlo by sai dokonca stať, že spoločnosť by bola nútená ukončiť všetky aktivity v krajine.
Niekoľko dní po tejto zlej správe sa zdá, že nemecký výrobca automobilov začal uvažovať o odchode zo Sin-ťiangu. BASF, najväčšia nemecká chemická spoločnosť na svete, sa údajne tiež chystá stiahnuť sa zo Sin-ťiangu.
Sin-ťiang však zďaleka nie je jediným miestom, kde sa v Číne vykorisťujú ujgurskí otroci. Zdá sa, že ČKS ich pre väčšiu diskrétnosť presúva do iných provincií pevninskej Číny. A to hlavne po zverejnení výskumu Adriana Zenza, ktorý je v súčasnosti členom think tanku vo Washingtone a odhalil existenciu čínskych tovární v Sin-ťiangu (pre zaujímavosť: A. Zenz v minulosti publikoval správy v spolupráci s ďalšími autormi štúdie).
A. Zenz priniesol najnovšie dôkazy o nútenej práci pre Volkswagen. Pre agentúru Reuters povedal, že doterajšia reakcia výrobcu bola vzhľadom na to, čo je už dlho známe o nútenej práci v Sin-ťiangu, nedostatočná.
Volkswagen a BASF zrejme nemajú v úmysle opustiť Čínu. Podľa denníka Wall Street Journal totiž BASF plánuje do roku 2030 investovať v Číne takmer 11 miliárd dolárov. Do roku 2023 záviselo od Číny približne 35 % predaja spoločnosti Volkswagen. Napriek tomu nemecká vláda podporuje svoje spoločnosti, aby aspoň čiastočne znížili svoju závislosť od Číny.
Čínske ministerstvo zahraničných vecí je nespokojné s postupom Nemecka v tomto prípade. Podľa denníka New York Times hovorca ministerstva 18. februára uverejnil komentár, v ktorom obvinenia označil za „lož storočia, ktorú si vymysleli protičínske sily s cieľom zdiskreditovať Čínu“, a obvinil tieto „sily“, že chcú oddeliť hospodárstvo krajiny od zvyšku sveta.
Oddelenie je však výborný nápad, keď ide o krajinu, ktorá praktizuje otroctvo. Oddelenie sa však musí uskutočniť v rámci nových zákonov, aby sa zabezpečilo, že to paradoxne nepovedie k väčším investíciám v Číne prostredníctvom rôznych stratégií zo strany zahraničných spoločností.
V dňoch 19. a 20. februára sa objavili dobré správy, možno nie náhodou, o nových miliardových investíciách spoločnosti Volkswagen do výrobných závodov v Spojených štátoch, Indii a Mexiku. Možno sa nemecký výrobca riadi novým morálnym imperatívom proti nútenej práci. Alebo to môže byť dôsledok čínskych automobiliek, ktorých predaj im berie podiel na trhu.
Je načase, aby Volkswagen prestal zatvárať oči pred takýmito praktikami a úplne sa dištancoval od Číny, a to nielen od Sin-ťiangu.
Názory vyjadrené v tomto článku sú názormi autora a nemusia sa zhodovať s názormi Epoch Times.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK