Výrobcovia áut v EÚ zvýšia ceny áut s plynovým pohonom kvôli pokutám za nulové emisie
Európski výrobcovia automobilov zvyšujú ceny áut so spaľovacím motorom, pretože v novom roku majú vstúpiť do platnosti pokuty za nulové emisie oxidu uhličitého (CO2).
Od 1. januára budú celoeurópske ciele vyžadovať 15-percentné zníženie emisií z nových osobných automobilov a dodávok, pričom podľa odhadov priemyslu bude na dosiahnutie týchto cieľov možno potrebné, aby približne 22 % predaja nových automobilov bolo elektrických.
Spoločnosť S&P Global vo svojej správe Automotive Supplier Outlook 2025 uviedla, že prísnejšie predpisy týkajúce sa emisií CO2 môžu byť „výzvou pre automobilový sektor tým, že zvýšia spotrebiteľské ceny a utlmia dopyt po nových vozidlách, pokiaľ EÚ a Spojené kráľovstvo neupravia časové harmonogramy postupného vyraďovania spaľovacích motorov (ICE)“.
Podľa lobistickej skupiny Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) však len 14 % predaja tvoria elektrické vozidlá. ACEA tiež uviedla, že priemyslu potenciálne hrozia pokuty vo výške 15 miliárd eur za nesplnenie cieľov do roku 2025.
Predaj európskych elektrických vozidiel prudko klesá, pretože spoločnosti čelia intenzívnej konkurencii čínskych výrobcov elektrických vozidiel. Napríklad predaj plne elektrických automobilov sa v auguste prepadol o 43,9 %, keďže najväčšie trhy s elektromobilmi v bloku, Nemecko a Francúzsko, zaznamenali podľa údajov ACEA pokles o 68,8 % a 33,1 %.
Nemecký Volkswagen začiatkom tohto roka oznámil, že v súvislosti s rastúcim tlakom lacnejších čínskych elektromobilov po prvýkrát zvažuje zatvorenie tovární v krajine. Automobilka plánuje do roku 2026 ušetriť 11 miliárd dolárov, aby zvládla prechod na elektromobily.
Kampaň za zmenu pravidiel o emisiách CO2
Začiatkom tohto mesiaca stredopravá Európska ľudová strana (EPP), ktorá sa označuje za „najväčšiu a najstaršiu skupinu v Európskom parlamente“ a je spojená s Ursulou von der Leyenovou, začala kampaň za zmenu pravidiel týkajúcich sa emisií CO2 v automobiloch.
„Automobilový priemysel ako kľúčový pilier hospodárstva poskytuje viac ako 13,8 milióna kvalitných pracovných miest v celom hodnotovom reťazci a prispieva 7 % k HDP EÚ, čím vytvára bohatstvo vo všetkých členských štátoch. Už viac ako 150 rokov je kľúčovou hnacou silou prosperity v regióne,“ uviedol.
Strana poznamenala, že trh s predajom „elektrických automobilov sa nevyvíja podľa očakávaní“. „Údaje o predaji zaostávajú za očakávaniami a výrobcom hrozí, že nedosiahnu svoj cieľ zníženia emisií do roku 2025, čo by malo za následok potenciálne miliardové pokuty,“ uviedla EPP. „V súčasnej kríze potrebujú výrobcovia svoje príjmy na zvládnutie transformácie.“
Európska komisia vo vyhlásení uviedla, že v januári začne „strategický dialóg“ s automobilovým odvetvím „s cieľom urýchlene navrhnúť a vykonať opatrenia, ktoré toto odvetvie naliehavo potrebuje“.
Napriek výzvam, aby Európska komisia zmenila kurz, tento orgán signalizoval, že od svojich právnych predpisov v oblasti klímy neustúpi. Komisár EÚ pre klímu Wopke Hoekstra dostal 12. decembra otázku, či ustúpi od pravidiel týkajúcich sa CO2. „Nie,“ odpovedal. „Odpoveď je nie.“
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK