Štvrtok 28. novembra, 2024
Účastník sa pozerá na Volkswagen ID.6X počas Medzinárodnej automobilovej výstavy v strednej Číne v roku 2022 vo Wuhan, čínska provincia Hubei, 14. júla 2022. (Getty Images/Stringer)

Volkswagen predá montážny závod v Sin-ťiangu pod rastúcim tlakom

Hoci spoločnosť uviedla, že rozhodnutie bolo prijaté z ekonomických dôvodov, prítomnosť automobilky v Sin-ťiangu sa v priebehu rokov stala zdrojom etickej kontroly.

Volkswagen v stredu (27. 11.) uviedol, že predá svoje prevádzky v čínskom regióne Sin-ťiang na ďalekom západe, pričom sa odvolal na potrebu zachovať konkurencieschopnosť podniku a zdôraznil, že spoločnosť je primárne zameraná na výrobu tradičných automobilov na plynový pohon, čo je zameranie, ktoré sa čoraz viac vymyká rýchlemu zavádzaniu elektrických vozidiel (EV) v Číne.

Volkswagen mal v Urumči (hlavnom meste Sin-ťiangu) okrem testovacej dráhy v regióne aj montážny závod spoločného podniku. Čínsky komunistický režim je obviňovaný z masívneho porušovania ľudských práv a nútenej práce práve v tejto oblasti.

Automobilka uviedla, že konkurenčný tlak rastie, keďže dopyt po elektrických vozidlách na čínskom trhu stále stúpa. Napríklad v júli a auguste bola polovica všetkých vozidiel predaných v Číne buď novými elektrickými vozidlami, alebo plug-in hybridmi, ako ukazujú údaje z odvetvia.

„V tejto súvislosti sa v nasledujúcich rokoch bude postupne znižovať existujúca výrobná kapacita pre vozidlá so spaľovacími motormi,“ uviedla spoločnosť vo vyhlásení z 27. novembra s tým, že mnohé z jej čínskych závodov sa na základe dopytu zákazníkov prestavujú alebo už boli prestavané na výrobu elektrických vozidiel. „V jednotlivých prípadoch sa budú skúmať alternatívne ekonomické riešenia. To sa týka aj závodu spoločného podniku v Urumči.“

Vlastníctvo závodu a testovacej dráhy v Sin-ťiangu bude prevedené na partnera spoločného podniku Volkswagenu, spoločnosť SAIC Motor, ktorú vlastní šanghajská vláda. Cena transakcie nebola zverejnená.

Spory o prítomnosť v Sin-ťiangu

Hoci automobilka uviedla, že rozhodnutie bolo prijaté z ekonomických dôvodov, prítomnosť Volkswagenu v Sin-ťiangu sa v priebehu rokov stala zdrojom politickej a etickej kontroly.

Volkswagen a SAIC postavili montážny závod v Urumči v roku 2012 s cieľom vyrábať cenovo dostupné autá pre menej rozvinuté vnútrozemské oblasti Číny. Avšak s rastúcou medzinárodnou kritikou v súvislosti s opatreniami Čínskej komunistickej strany (ČKS) v Sin-ťiangu – vrátane vybudovania rozsiahlej siete sledovania a zadržiavania viac ako 1 milióna Ujgurov v takzvaných „prevýchovných“ táboroch – čelil Volkswagen rastúcemu tlaku, aby vysvetlil svoje pôsobenie v tejto oblasti.

Kritici vyjadrovali obavy, že sa v niektorej časti dodávateľského reťazca Volkswagenu využívala nútená práca. Májová štúdia Nadácie Victims of Communism Memorial Foundation opísala Sin-ťiang ako miesto, kde sa nachádza „najväčší systém štátom nariadenej nútenej práce na svete“, ktorý zahŕňa internačné tábory a nútené presuny pracovných síl v mene „zmiernenia chudoby“.

Volkswagen dlhodobo tvrdí, že si nie je vedomý žiadneho využívania nútenej práce vo svojich závodoch v Sin-ťiangu. V decembri 2023 spoločnosť informovala investorov, že jej interný audit nezistil „žiadne náznaky využívania nútenej práce alebo nútených pracovníkov medzi zamestnancami“ v komplexe v Urumči. Kritici však tvrdili, že rozhovory s ujgurskými pracovníkmi na mieste sú v podmienkach nátlaku ČKS nespoľahlivé.

Akcionári, obhajcovia ľudských práv a členovia amerického Kongresu odvtedy vyzvali Volkswagen, aby opustil Sin-ťiang. Vo februári sa na túto tému vyjadrili aj Mike Gallagher (Republikán, Wisconsin.) a Raja Krishnamoorthi (Demokrat, Illinoise) napísali generálnemu riaditeľovi skupiny Volkswagen Oliverovi Blumemu list, v ktorom spoločnosť vyzvali, aby dodržiavala zákon o prevencii nútenej práce Ujgurov. Ten automaticky predpokladá, že akýkoľvek výrobok pochádzajúci zo Sin-ťiangu je produktom nútenej práce, pokiaľ sa „jasnými a presvedčivými dôkazmi“ nepreukáže opak.

„Volkswagen by sa nemal snažiť zahmlievať alebo minimalizovať dôkazy o nútenej práci Ujgurov v rámci svojho dodávateľského reťazca, keď zákon o prevencii nútenej práce Ujgurov výslovne zakazuje dovoz akýchkoľvek výrobkov do Spojených štátov bez ohľadu na ich veľkosť, ktoré boli úplne alebo čiastočne vyrobené takouto nútenou prácou,“ napísali zákonodarcovia.

Medzi skupinami, ktoré vyzvali Volkswagen na odpredaj, bola aj Medziparlamentná aliancia pre Čínu (IPAC), skupina združujúca stovky zákonodarcov z 35 krajín, aby sa zaoberala výzvou, ktorú predstavuje Peking. Oznámenie z 27. novembra oslávila ako „významné víťazstvo pre všetkých, ktorí za to roky viedli kampaň“.

„Pre spoločnosti, ktoré stále profitujú z tohto zneužívania, je to jasná pripomienka: Žiadna značka nemôže ignorovať porušovanie ľudských práv bez toho, aby ohrozila svoju povesť a etické postavenie,“ povedal zakladateľ a výkonný riaditeľ IPAC Luke de Pulford pre The Epoch Times. „Je načase, aby ostatní nasledovali jeho príklad, inak budú čeliť následkom.“

Volkswagen nie je jedinou západnou spoločnosťou, ktorá sa stiahla zo Sin-ťiangu. BASF, najväčší svetový výrobca chemikálií, vo februári oznámil, že urýchľuje svoje stiahnutie po správach, že jeho partner v spoločnom podniku Xinjiang Markor Chemical Industry sprevádzal úradníkov ČKS pri domácich návštevách ujgurských domácností v rámci celoregionálnej kampane na ich špehovanie a zastrašovanie.

Prečítajte si aj