Štvrtok 28. novembra, 2024
Batéria elektromobilu sa dobíja na nabíjacej stanici pri ceste 09. januára 2024 v Londýne, Anglicko. Správa, ktorú zverejnila Spoločnosť výrobcov a obchodníkov s motorovými vozidlami (SMMT), ukázala 18 % nárast počtu registrácií nových automobilov v Spojenom kráľovstve v roku 2023, ale percento predaných nových elektrických vozidiel zostalo približne rovnaké. (Foto: Leon Neal/Getty Images)

Vláda Spojeného kráľovstva je pod tlakom, automobilky nezvládajú prísne kvóty pre výrobu elektromobilov, hrozia im vysoké pokuty

Výrobcovia automobilov varovali, že im hrozia náklady vo výške takmer 6 miliárd libier (7,2 miliardy eur) na splnenie prísnych regulácií Spojeného kráľovstva na predaj elektrických vozidiel (EV), a vyzvali vládu, aby prehodnotila svoj postup.

Pravidlá krajiny, ktoré vyžadujú, aby aspoň 22 % predaja nových automobilov v roku 2024 tvorili čisto elektrické vozidlá, vyvolávajú čoraz väčšie obavy automobilového priemyslu, ktorý žiada naliehavý zásah vlády. Hovorca britského premiéra Keira Starmera uviedol, že labouristická vláda začne konzultácie o zmene britských regulácií pre vozidlá s nulovými emisiami. Minister obchodu Jonathan Reynolds 27. novembra pre BBC povedal: „Chápeme to. Chápeme vážnosť situácie a chápeme naliehavosť.“

Automobilka Stellantis 26. novembra oznámila, že plánuje zatvoriť svoju továreň na výrobu dodávok Vauxhall v južnom Anglicku, čím ohrozí viac ako 1 000 pracovných miest. Spoločnosť, ktorá vlastní aj značky Peugeot, Citroën, Chrysler a Fiat, v utorok uviedla, že svoju britskú výrobu ľahkých úžitkových vozidiel skonsoliduje v závode Ellesmere Port v severnom Anglicku, kde investuje 50 miliónov libier (60 miliónov eur) do centra pre plne elektrické vozidlá.

Ford minulý týždeň oznámil zrušenie 800 pracovných miest v Spojenom kráľovstve z dôvodu „slabšieho dopytu po elektrických vozidlách“. Aj Nissan nedávno varoval, že pracovné miesta v jeho závode v Sunderlande, ktorý je najväčším v Spojenom kráľovstve, by mohli byť ohrozené v dôsledku mandátu pre elektrické vozidlá.

„Predpisy predstavujú riziko, že sa oslabí obchodný dôvod výroby automobilov v Spojenom kráľovstve a životaschopnosť tisícov pracovných miest a investícií vo výške miliárd libier,“ uviedol Nissan vo vyhlásení.

Podľa britských predpisov pre vozidlá s nulovými emisiami (ZEV), ktorý zaviedla predchádzajúca vláda toryovcov, hrozia výrobcom pokuty vo výške 15 000 libier (18 000 eur) za každé vozidlo so spaľovacím motorom (ICE) predané nad stanovené limity.

Táto politika je súčasťou záväzku vlády postupne vyradiť vozidlá so spaľovacím motorom do roku 2030 a hybridné vozidlá do roku 2035. „Ziskovosť a životaschopnosť sú ohrozené a pracovné miesta sú v ohrození,“ varoval 27. novembra vo vyhlásení generálny riaditeľ Združenia výrobcov a obchodníkov s motorovými vozidlami (SMMT) Mike Hawes.

SMMT uviedla, že výrobcovia budú v roku 2024 nútení dotovať predaj elektrických vozidiel zľavami vo výške 4 miliárd libier (4,8 miliardy eur), ale aj tak pravdepodobne nesplnia cieľ 22-percentného podielu na trhu, čím riskujú náklady na dosiahnutie súladu vo výške 1,8 miliardy libier (2,1 miliardy eur).

„Vzhľadom na to, že globálni výrobcovia už znižujú výrobu v dôsledku slabého dopytu po EV, straty takéhoto rozsahu by mohli prinútiť značky stiahnuť sa z trhu Spojeného kráľovstva a spôsobiť, že globálni investori spochybnia príťažlivosť Spojeného kráľovstva ako výrobnej destinácie,“ uviedlo združenie.

Odvetvie čelí aj rastúcemu tlaku zo strany lacnejších čínskych elektrických vozidiel. Harry Wilkinson, vedúci politického oddelenia Fóra pre politiku globálneho otepľovania, pre denník The Epoch Times e-mailom uviedol, že podľa jeho názoru sú britské pravidlá pre EV „jedinečne represívne“.

„Strata pracovných miest v automobilovom priemysle je tragédiou, ktorej sa dalo predísť, keby vláda vypočula obavy týkajúce sa tejto politiky,“ povedal. „Dokonca aj EÚ uprednostňuje „technologicky neutrálnejší“ prístup, zatiaľ čo v Spojenom kráľovstve obmedzujeme výber spotrebiteľov oveľa agresívnejšie.“

Pokuty EÚ za nesplnenie cieľov

Európska únia ukladá pokuty výrobcom automobilov, ktorí nesplnia svoje emisné ciele. Všetky nové autá predávané v Európe od roku 2035 musia mať nulové emisie vo výfukových plynoch, ale EÚ tvrdí, že právne predpisy sú „technologicky neutrálne“, čo charakterizuje tak, že nejde o zákaz spaľovacích motorov.

Podobne ako v Spojenom kráľovstve, aj európsky automobilový priemysel varoval, že prísne presadzovanie nulových emisií a vozidiel na elektrický pohon ohrozí investície, pracovné miesta a konkurencieschopnosť. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) 19. septembra vyzvalo Brusel, aby pri ekologických cieľoch EÚ prijal opatrenia.

„Neustály trend znižovania trhového podielu batériových elektrických vozidiel v EÚ je mimoriadne znepokojujúcim signálom pre priemysel a tvorcov politík,“ uviedla ACEA, ktorá zastupuje 15 veľkých európskych výrobcov automobilov, okrem iného BMW, Ford, Mercedes-Benz a Volkswagen.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj