Vedenie Volkswagenu zvažuje uzatvorenie niektorých závodov v Nemecku
Pred necelými dvoma mesiacmi oznámila spoločnosť Audi, spadajúca pod koncern Volkswagen, že zvažuje zatvorenie svojho závodu v Bruseli. Teraz sa hovorí o niečom nevídanom – o možnom zatváraní závodov na domácej pôde v Nemecku.
Situácia v najväčšej európskej automobilke Volkswagen, je zjavne dramatická. Spoločnosť v rámci hľadania úspor nevylúčila zatváranie závodov a prepúšťanie. Oznámenie bolo prijaté po pondelkovom stretnutí (2. septembra) vedenia a vyvolalo zdesenie medzi zamestnancami spoločnosti. Súčasťou úsporných opatrení je aj ukončenie dohody s odbormi o zabezpečení pracovných miest do roku 2029. Odbory majú významný vplyv v dozornej rade koncernu.
Predstavenstvo automobilky volá po komplexnej reštrukturalizácii jej hlavných značiek. „V súčasnej situácii už nemožno bez rýchlych protiopatrení vylúčiť zatváranie tovární na výrobu vozidiel a súčiastok,“ uviedla spoločnosť. Podľa vedenia už nebude k dosiahnutiu úspor stačiť ani súčasné znižovanie počtu pracovných miest prostredníctvom čiastočných pracovných úväzkov a výplat odstupného.
Vlajková loď značky Volkswagen už roky zápasí s vysokými nákladmi a v návratnosti je ďaleko za dcérskymi spoločnosťami, ako sú Škoda, Seat a Audi. Zvrat by mal priniesť úsporný program spustený v roku 2023, ktorý má do roku 2026 zlepšiť výnosy o desať miliárd eur. O 20 % sa majú znížiť okrem iného i personálne náklady v administratíve.
Volkswagen ešte nikdy vo svojej histórii nezatvoril závod v Nemecku. Koncern zamestnáva približne 650 000 ľudí na celom svete. Daniela Cavallová, predsedníčka podnikovej rady zastupujúcej odbory, uviedla, že zamestnanci budú proti plánom vedenia „tvrdo bojovať“.
Spoločnosť zatiaľ neuviedla, koľkých z približne 120 000 pracovných miest v Nemecku by sa prepúšťanie týkalo, ani o ktoré lokality by sa jednalo. Okrem hlavného závodu vo Wolfsburgu má VW továrne v Hannoveri, Emdene, Osnabrücku, Braunschweigu, Salzgitteri, Kasseli, Zwickau, Drážďanoch a Chemnitzi.
Cavallová podľa agentúry Bloomberg uviedla, že spoločnosť zvažuje zatvorenie najmenej jednej veľkej automobilky a jedného závodu na výrobu súčiastok, ako aj zrušenie mzdových dohôd.
Dolnosaský premiér Stephan Weil, ktorý je členom dozornej rady Volkswagenu, vyzval automobilku, aby nezatvárala závody a namiesto toho hľadala iné alternatívy.
Čínska konkurencia
Generálny riaditeľ Oliver Blume odôvodnil plány reštrukturalizácie zhoršujúcou sa hospodárskou situáciou. „Európsky automobilový priemysel sa nachádza vo veľmi náročnej a vážnej situácii. Ekonomické prostredie sa opäť zhoršilo,“ uviedol vo vyhlásení pre médiá.
Agentúra Bloomberg konštatuje, že nemecký koncern čelí vyšším nákladom na logistiku, energie a pracovnú silu, pričom zďaleka nedosahuje svoje výrobné kapacity. V minulom roku Volkswagen vyrobil približne deväť miliónov vozidiel, ale jeho celková kapacita je 14 miliónov.
Koncernu, ktorý sa roky spoliehal na silný čínsky trh, sa nepodarilo preraziť v Číne so svojimi elektromobilmi. Naopak, lacné čínske značky elektromobilov drvia európskych výrobcov priamo na ich domácej pôde a tí im nie sú schopní konkurovať.
„Šéfovia nemeckých automobiliek pred niekoľkými rokmi jasali nad pokrokom, keď sa EÚ rozhodla potlačiť spaľovací motor, teda jednu z mála zostávajúcich konkurenčných výhod nášho kontinentu. Dnes sa (pochopiteľne) sťažujú, pretože zisťujú, že rušiť fungujúci biznis model a nahradzovať ho nefunkčným, a to navyše uprostred stagnujúcej ekonomiky, dostáva ich spoločnosti do hlbokých problémov,“ uviedol na svojom profile X analytik J&T Banky Pavel Ryska.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK