Sobota 23. novembra, 2024
Hlasovacia schránka v miestnosti na hlasovanie v referende na Základnej škole s materskou školou Andreja Kubinu v Trnave (Foto TASR/ Lukáš Grinaj)

V Trnave sa v sobotu koná miestne referendum o parkovacej politike

V Trnave sa v sobotu koná historicky prvé miestne referendum, v ktorom obyvatelia mesta môžu vyjadriť svoj názor na parkovaciu politiku radnice. Až do 22. hodiny je otvorených 25 hlasovacích miestností; všetky boli voličom sprístupnené načas a bez problémov, uviedla zapisovateľka mestskej volebnej komisie a prednostka mestského úradu Katarína Koncošová.

Referendum vyhlásilo mestské zastupiteľstvo (MZ) na decembrovej schôdzi na základe výsledkov podpisovej akcie. Iniciatíva Dajme stop parkovaciemu teroru v nej vyzbierala 16.715 platných podpisov občanov mesta. Na referendovom lístku je päť otázok o zrušení aktuálnej parkovacej politiky, regulácii parkovania s podmienkou vybudovania záchytných parkovísk s minimálnym počtom 1380 miest a s podmienkou zriadenia kyvadlovej autobusovej dopravy k nim. Taktiež o regulácii parkovania iba v zónach, kde je dostatočný počet parkovacích miest a zabezpečení rovnakých podmienok rezidentov v každej zóne.

Po skončení hlasovania a sčítaní hlasov mestská referendová komisia cez podateľňu mestského úradu podá sumárnu zápisnicu mestskému zastupiteľstvu, informovala hovorkyňa Trnavy Veronika Majtánová. „Následne bude zápisnica zverejnená na webstránke mesta a informácie budú obvyklým spôsobom poskytnuté médiám a verejnosti,“ uviedla.

Primátor do troch dní od doručenia zápisnice zvolá mimoriadne zasadnutie MZ, na ktorom budú vyhlásené výsledky. Referendum bude platné pri účasti viac ako polovice z 53.310 oprávnených voličov a zároveň ak viac ako polovica zo zúčastnených bude hlasovať za požiadavky iniciatívy.

„Ani platné referendum nemá žiadne právne účinky smerujúce k jeho otázkam,“ upozornila hovorkyňa. Ak by totiž, ako uviedla, prišlo k zrušeniu všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní, na území mesta by neplatila žiadna regulácia. „To znamená, že by sa všade parkovalo bezplatne a bez pravidiel,“ uviedla. Tiež by to znamenalo výpadok príjmov z parkovného a samospráva by musela vyčleniť milióny eur na budovanie záchytných parkovísk a posilnenie autobusovej dopravy ešte pred tým, ako by vôbec zaviedla novú reguláciu statickej dopravy.

Prečítajte si aj