Užívanie si a skúšanie nových vecí. Ako sa mení hodnotová orientácia Čechov?
Nový prieskum ukazuje, aké hodnoty sú pre Čechov dôležité a akým smerom sa vyvíjajú z dlhodobého hľadiska. Okrem tradične oceňovanej rodiny sa do popredia dostáva všadeprítomná mantra „užiť si“.
Prieskum, ktorý 6. septembra zverejnilo Centrum pre výskum verejnej mienky (CVVM), ponúkol respondentom 34 oblastí hodnotovej orientácie s možnosťou výberu zo štyroch kategórií dôležitosti – veľmi dôležité, skôr dôležité a ich protipóly. Okrem aktuálneho pohľadu na hodnoty spoločnosti správa CVVM ponúka aj porovnania s obdobím až od roku 1990.
Ak berieme do úvahy len hodnotenie „veľmi dôležité“, na prvom mieste je tradične „život v spokojnej rodine“ (tentoraz so 77 %). Keď sa pridá hodnotenie „skôr dôležité“, spokojná rodina je dôležitá celkovo pre 96 % opýtaných. V tejto oblasti však prejavuje generačný rozdiel, pričom „spokojná rodina” je relatívne menej dôležitá pre mladých ľudí vo veku 15-29 rokov.
Deväťdesiat a viac percent respondentov považuje za dôležité aj ďalšie hodnoty súvisiace s ich šťastím, prostredím, rodinou a prácou, ako aj „pomoc ľuďom, ktorí to potrebujú”.
Na opačnom konci rebríčka dôležitosti sú hodnoty ako „presadzovanie politiky svojej strany“, „mať pekné veci, ktoré nemá každý“ či „žiť podľa náboženských zásad“.
Najväčšie zmeny v hodnotových orientáciách
Z hľadiska najväčších zmien v hodnotových orientáciách v spoločnosti sa od roku 1990 dostalo do popredia „žiť príjemne, užívať si“. Kedysi to bolo dôležité pre 67 % populácie, teraz je to dôležité pre 91 %.
Výrazne vzrástlo aj vnímanie aktívnej účasti občanov na ochrane prírody, keď v roku 1994 považovalo túto hodnotu za dôležitú 61 % opýtaných a dnes 83 %. Najväčší skok pritom nastal za posledných deväť rokov, keď sa dôležitosť tejto kategórie zvýšila o 17 %.
V tesnom závese za ochranou prírody je „mať prácu, ktorá vám umožňuje skúšať nové veci“ s 21 %-ným nárastom na 79 %. Naopak, kategória „mať akúkoľvek prácu“ zaznamenala od posledného prieskumu v roku 2014 pokles dôležitosti zo 73 % na 65 %.
Výrazne vzrástol aj pocit dôležitosti ďalšej osobnej hodnoty „mať čas hlavne na svoje koníčky a záujmy“, ktorý sa za posledných 23 rokov zvýšil o 19 % na celkových 86 %.
Najväčšie zmeny v porovnaní s posledným prieskumom v roku 2014 nastali okrem spomínanej ochrany prírody pre „prácu, ktorá umožňuje skúšať nové veci“ a „dobrej informovanosti o dianí u nás a vo svete“ (v oboch prípadoch 14 %-ný nárast na 79 % a 84 %).
Okrem už spomínaného vnímania rodiny pripisujú mladšie vekové skupiny relatívne vyššiu dôležitosť práci a s ňou spojené dobré podmienky a tiež „užívanie si“.
Pokiaľ ide o výraznejšie rozdiely v hodnotovej orientácii medzi mužmi a ženami, „pracovnú a životnú kariéru“ častejšie považujú za prioritnú skôr muži ako ženy. Štatisticky významný rozdiel bol zaznamenaný aj pri faktore „náboženské zásady“, kde, naopak, ženy deklarovali väčšiu dôležitosť.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK