Trump je proti výstavbe baterkárne Gotion, ktorá plánuje prísť aj na Slovensko. Jeho administratíva začne obmedzovať čínske produkty v USA
Čínska spoločnosť Gotion plánuje výstavbu dvoch závodov na výrobu batérií pre elektrické vozidlá v mestečku Manteno v štáte Illinois a v súmestí Green Charter Township v štáte Michigan. Batériové články by sa mali vyrábať v Michigane a pokračovať do Illinois na ďalšie spracovanie. Rovnaká čínska spoločnosť plánuje od nového roka začať stavať gigabaterkáreň aj na Slovensku pri meste Šurany. Podobne ako v USA, aj u nás sa stretla s odporom miestnych obyvateľov.
Po súhlase a podpore guvernérov oboch štátov z demokratickej strany sa zdalo, že nič nestojí v ceste čínskej firme začať v USA stavať. Proti sa však postavili miestni obyvatelia, ktorí sú odhodlaní výstavbu oboch fabrík zastaviť. Na stranu protestujúcich občanov sa navyše postavil aj opätovne zvolený americký prezident Donald Trump. Ten už v auguste vyjadril svoj nesúhlas s výstavbou čínskych baterkární na americkom území.
„Pred niekoľkými týždňami čínska spoločnosť Gotion, ktorá vyrába batérie pre elektrické vozidlá a ktorú podporujú michiganskí demokrati, vyhlásila, že podporujem jej závod na výrobu batérií pre elektrické vozidlá plánovaný v severnom Michigane. To nie je pravda. Závod spoločnosti Gotion by bol pre štát a našu krajinu veľmi zlou voľbou. Obyvatelia Michiganu by sa dostali pod taktovku Čínskej komunistickej strany v Pekingu. SOM 100 % PROTI!“ napísal Trump v auguste na X.
Trump plánuje rozsiahle zrušenie Bidenových politík v oblasti elektrických vozidiel a emisií
Podľa agentúry Reuters Trumpova administratíva pracuje na rozsiahlych zmenách v oblasti podpory pre elektrické vozidlá a nabíjacie stanice. Plánuje posilniť opatrenia, ktoré budú obmedzovať dovoz automobilov, komponentov a materiálov na batérie z Číny. Počas predvolebnej kampane Trump sľúbil, že zmierni regulácie pre autá na fosílne palivá a zruší predpisy prezidenta Joea Bidena pre elektromobily.
Administratíva nastupujúceho prezidenta taktiež odporúča zaviesť clá na všetky materiály na výrobu batérií z celého sveta, čo má podporiť výrobu v USA, a následne rokovať o individuálnych výnimkách s krajinami blízkymi USA.
Išlo by tak o výrazný odklon od súčasnej Bidenovej politiky. Nová administratíva plánuje presmerovať peniaze, ktoré v súčasnosti idú na budovanie nabíjacích staníc a podporujú cenovú dostupnosť elektrických vozidiel, do rezortu národnej obrany a na zabezpečenie dodávok batérií nepochádzajúcich z Číny, ako aj dôležitých nerastných surovín potrebných na ich výrobu.
Mnohé návrhy Trumpovho tímu sú zamerané na podporu domácej výroby batérií, predovšetkým pre obranné záujmy. Iné sú zamerané na ochranu výrobcov automobilov, dokonca aj tých, ktorí v USA vyrábajú elektrické vozidlá. „Keď sa prezident Trump ujme funkcie, podporí automobilový priemysel a poskytne priestor pre autá na plynový pohon aj pre elektromobily,“ uviedla hovorkyňa Trumpovho tímu Karoline Leavittová.
Prichádzajúca administratíva by zrušením emisných noriem a noriem spotreby paliva, ktoré presadzoval prezident Biden, umožnila automobilkám vyrábať viac vozidiel na plynový pohon. Trumpov tím navrhuje posunúť tieto predpisy späť na úroveň z roku 2019, čo by umožnilo v priemere o 25 % viac emisií pre jedno vozidlo na kilometer než súčasné limity z roku 2025 a priemernú spotrebu paliva nižšiu približne o 15 %.
Batérie a nerastné suroviny sú kritické, elektromobily nie
Nastupujúca administratíva vypracovala ohľadom problematiky dokument. Vyzýva v ňom na vrátenie všetkých prostriedkov, ktoré zostanú z Bidenovho plánu na vybudovanie nabíjacích staníc vo výške 7,5 miliardy dolárov, pričom odporúča tieto peniaze presunúť do spracovania nerastov na batérie a do vytvorenia „národného obranného dodávateľského reťazca a kritickej infraštruktúry“.
Zatiaľ čo batérie, nerastné suroviny a iné komponenty elektrických vozidiel sú „kritické pre obrannú výrobu“, elektrické vozidlá „a nabíjacie stanice nie sú“, uvádza sa v dokumente.
Ministerstvo obrany USA v posledných rokoch dlhodobo upozorňuje na strategickú zraniteľnosť krajiny z dôvodu dominantného postavenia Číny v ťažbe a rafinácii kritických nerastných surovín (napríklad grafitu a lítia) potrebných na výrobu batérií a kovov vzácnych zemín používaných v motoroch elektrických vozidiel a vojenských lietadiel.
V dokumente sa uvádza, že „zabezpečenie zdrojov kritických nerastov a materiálov“ je „rozhodujúce pre národnú bezpečnosť USA“.
Návrhy nastupujúcej administratívy:
– zavedenie ciel na dovoz „dodávateľského reťazca elektrických vozidiel“ vrátane batérií, dôležitých minerálov a nabíjacích komponentov
– upustenie od cieľa urýchliť „federálne financované projekty infraštruktúry pre elektrické vozidlá“ vrátane recyklácie a výroby batérií, nabíjacích staníc a výroby kritických minerálov
– rozšírenie obmedzení vývozu technológií batérií pre elektrické vozidlá do nepriateľských krajín
– poskytovanie podpory vývozu batérií pre elektrické vozidlá vyrobených v USA prostredníctvom vývozno-dovoznej banky Spojených štátov
– používanie ciel ako „vyjednávacieho nástroja“ na otvorenie zahraničných trhov pre vývoz automobilov z USA vrátane elektrických vozidiel
– zrušenie požiadaviek, aby federálne úrady nakupovali elektrické vozidlá. Bidenova politika vyžaduje, aby všetky federálne nákupy osobných a menších nákladných vozidiel boli do konca roku 2027 vozidlá s nulovými emisiami.
– ukončenie programov ministerstva obrany USA zameraných na nákup alebo vývoj elektrických vojenských vozidiel
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK