„Trochu ako počas korony.“ (Ako ovplyvnili protesty v Nemecku správanie ľudí v obchodoch)
V Berlíne včera protestovali a štrajkovali poľnohospodári, dopravcovia a vodiči nákladných vozidiel. Na mieste boli aj reportéri nemeckej edície Epoch Times.
„Politici by si mali opäť uvedomiť, čo znamená ohrozenie konkurencieschopnosti a existencie poľnohospodárov a stredných dopravných podnikov,“ vysvetľujú poľnohospodárske združenia a Federálna asociácia logistiky a likvidácie cestnej dopravy (BGL). Protest podporujú aj špeditéri, remeselníci, malé a stredné podniky a mnohí občania. Už ráno sa v Berlíne zhromaždilo „viac ako 5 000 vozidiel“, ako sú traktory a nákladné autá, uviedla v pondelok hovorkyňa nemeckej polície.
Poľnohospodári vydali petíciu s názvom „Žiadame zachovanie zľavy na poľnohospodársku naftu podľa § 57, Daňovú úľavu pre poľnohospodárske a lesné podniky a oslobodenie poľnohospodárov a lesníkov od dane z motorových vozidiel“. Táto petícia už k včerajšku presiahla 1,1 milióna podpisov.
Ako je to s dodávateľskými reťazcami?
V niektorých obchodoch sa objavili prázdne regály a niektoré spolkové krajiny zrušili nedeľný zákaz jazdy pre nákladné vozidlá.
Narušenie dopravy v dôsledku protestov poľnohospodárov a dopravcov sa od začiatku protestov – pondelka 8. Januára – je postupne menšie. Po celom Nemecku sa koná menej akcií a často len v menšom rozsahu. Po trojdňovom štrajku BGL bola podľa plánu obnovená aj železničná doprava. Na niektorých miestach však hrozia ďalšie protestné akcie zamestnancov maloobchodu v rámci aktuálneho kola kolektívneho vyjednávania.
Po tom, čo sa v niektorých supermarketoch objavili prázdne regály, však medzi značným počtom nakupujúcich vzrástli obavy z možných problémov so zásobovaním, najmä ak by protesty trvali dlhšie.
Odborníci neočakávajú, že by v dôsledku protestov došlo v krátkodobom horizonte k obmedzeniu dodávok
Pred prvým veľkým celoštátnym dňom protestov poľnohospodárov a dopravcov odborníci očakávali, že zásobovanie spotrebiteľov nebude takmer vôbec ovplyvnené. Maloobchodné sklady vraj budú zásobené mäsom, zeleninou a ovocím minimálne do konca mesiaca. Okrem toho by v prípade dlhšieho protestu boli najskôr postihnuté týždenné a farmárske trhy a veľkoobchody.
Ako informoval denník Berliner Zeitung, niektoré regály v hlavnom meste boli prázdne už začiatkom týždňa. Nie vždy to bolo spôsobené zrušením dodávok. Predavač v supermarkete v Berlinskej štvrti Charlottenburg informoval o hromadných nákupoch jednotlivých zákazníkov: „Mnohí sa boja, že nič nedostanú. Je to trochu ako počas koronavírusu.“
Na rozdiel od počiatočnej fázy pandémie koronavírusu však nie je najžiadanejší toaletný papier, ale čerstvé potraviny a konzervovaný tovar.
Veľké sympatie k protestom – aj keby boli regály prázdne?
Jens Pawlowski, šéf BGL však tiež hovorí o „napätej“ situácii v zásobovaní. Zásobovacie reťazce sú už teraz preťažené v dôsledku akútneho nedostatku vodičov nákladných vozidiel. Okrem toho sa teraz konajú protesty proti rozšíreniu mýta pre nákladné vozidlá a dvojitému zaťaženiu cenami CO₂. Pawlowski neočakáva v najbližších týždňoch žiadne zásadné zmeny.
Protesty farmárov a dopravcov podporuje jasná väčšina obyvateľstva. Či a ako by sa nálada zmenila, keby regály ostávali častejšie prázdne, nie je isté.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK