Nórske a americké školy zakázali mobilné telefóny, výsledky sú prekvapivé
Zákaz mobilných telefónov v školách zlepšil učebné výsledky, obmedzil šikanu a znížil potrebu žiakov využívať poradenstvo, uvádza sa v 73-stranovom nórskom dokumente.
Z týchto opatrení mali najväčší prospech dievčatá.
„Zákaz používania smartfónov významne znižuje využívanie zdravotnej starostlivosti v prípade psychických symptómov a ochorení u dievčat,“ napísala v abstrakte Sara Sofie Abrahamssonová, postdoktorandka a jediná autorka práce. Po zákaze klesá šikanovanie u oboch pohlaví.
Dokument sledoval údaje z posledných desaťročí, pričom sa zameral najmä na roky 2010 až 2018.
Výskumníčka nezaznamenala žiadny negatívny vplyv zavedenia takejto politiky.
„Telefóny sú absolútnym rozptýlením. Aj keď má dieťa počas vyučovania telefón vo vrecku, ak je telefón zapnutý, tak pri každom zavibrovaní, čo sa deje takmer neustále, sa jeho myseľ automaticky presúva od toho, čo učiteľ hovorí, k telefónu,“ povedal pre The Epoch Times Tom Kersting, psychoanalytik, ktorý bol viac ako 25 rokov školským poradcom, súhlasiac so závermi správy.
Pán Kersting ako zástanca zákazu používania telefónov na školách predpokladal, že Nórsko zaznamená zlepšenie v oblasti akademického vzdelávania, duševného zdravia a sociálnych a emocionálnych zručností študentov.
Hlavné zistenia
V Nórsku neexistujú žiadne vnútroštátne usmernenia o používaní smartfónov. Namiesto toho sa školy samy rozhodujú, či smartfóny povolia.
Abrahamssonová preskúmala údaje z nórskych stredných škôl o používaní smartfónov a o tom, či a kedy zaviedli nejaké nariadenia týkajúce sa smartfónov.
Tieto údaje potom porovnávala s údajmi školy vrátane známok študentov získaných od vyučujúcich, bodových priemerov študentov, počtu študentov, ktorí navštevujú psychológov alebo všeobecných lekárov, a miery šikanovania.
Štyri hlavné zistenia S. Abrahamssonovej boli tieto:
- Počet psychologických konzultácií sa u študentiek znížil o 60 %
- Znížil sa výskyt šikanovania u dievčat aj chlapcov
- Dievčatá dosiahli lepšie výsledky v testoch a externe hodnotených testoch z matematiky
- Dievčatá mali väčšiu šancu dostať sa na akademickú strednú školu
Autorka zistila, že čím prísnejšia bola politika používania smartfónov, tým výraznejšie bolo zlepšenie u študentiek. Prísnejšie školy zakazovali študentom nosiť telefóny do školy alebo vyžadovali, aby študenti odovzdali svoje telefóny pred začiatkom vyučovania.
Najväčšie zlepšenie vykázali dievčatá z nízkopríjmového sociálno-ekonomického prostredia.
Avšak zákazy používania smartfónov nemali vplyv na duševné zdravie a výsledky chlapcov.
„Tieto zistenia sú v súlade s inými výskumami, ktoré ukázali súvislosti medzi používaním smartfónov, konkrétne používaním sociálnych médií, a týmto typom následkov,“ uviedla Kate Blockerová, sociálna psychologička s doktorátom z experimentálnej psychológie a riaditeľka výskumu v rámci projektu Deti a digitálne zariadenia: Inštitút digitálnych médií a vývoja detí), povedala pre The Epoch Times.
Zároveň však uviedla, že nie je zaručené, či nórske zistenia sa dajú zovšeobecniť na ostatné západné krajiny.
Zákazy používania smartfónov v Spojených štátoch
Prieskum americkej Národnej únie rodičov z roku 2024 zistil, že len 32 % rodičov podporuje, aby školy zakazovali žiakom používať telefóny, hoci 43 % rodičov uviedlo, že škola ich dieťaťa má takéto pravidlá.
Podľa Národného centra pre štatistiku vzdelávania v školskom roku 2019/2020 viac ako 76 % škôl zakázalo neakademické používanie mobilných telefónov alebo smartfónov počas vyučovacích hodín.
Viaceré školské obvody zaviedli prísnejšie zásady používania telefónov, ktoré sa stretli s rastúcou podporou učiteľov, žiakov aj rodičov.
Bill Wilson, innšpektor školského obvodu Brush v Colorade, ktorý má doktorát z pedagogiky, zaviedol v roku 2021 zmenu pravidiel používania mobilných telefónov v tomto obvode.
Hoci v obvode vždy platili zásady zakazujúce používanie mobilných telefónov počas vyučovania, porušenie týchto zásad nemalo žiadne následky. Preto sa v roku 2021 zaviedla politika: v prípade prichytených žiakov používajúcich telefóny by museli ich rodičia prísť do školy, aby im telefón odobrali.
B. Wilson pre The Epoch Times povedal, že keď bola politika zákazu používania telefónov prvýkrát navrhnutá, mnohí rodičia prišli s obavou, že školy chcú „kontrolovať ich dieťa a vziať mu možnosť kontaktovať ho, ak sa niečo stane počas školského dňa“, čím naznačovali, že „školy robia niečo nevhodné, keď nedávajú deťom ich práva“.
Školský poriadok bol neskôr zmenený tak, že žiaci mohli mať svoje telefóny, ale museli ich mať v batohu. Okrem toho si študenti so zdravotnými problémami alebo určitými povinnosťami, ktoré si vyžadovali monitorovanie smartfónom, mohli skontrolovať svoje telefóny v kabinete školy.
Rodičia sa postupne začali stotožňovať s takouto politikou.
„Čím viac rozhovorov vedieme, dokonca aj s tými, ktorí sú spočiatku vehementne proti, tým viac si začínajú uvedomovať, že sme na jednej lodi,“ povedal. „Snažíme sa pomôcť úspešne zvládnuť situáciu, ktorá sa stala veľmi náročnou, v najlepšom záujme detí a vzdelávacieho prostredia.“
B. Wilson povedal, že učitelia a študenti boli medzi prvými skupinami, ktoré ocenili takúto politiku.
„[Študenti] boli vďační za to, že nemajú toto rozptýlenie, ten tlak a obavy z komentovania ich oblečenia alebo ich niekto odfotí, resp. ich odfotí aj viackrát, kým sa rozprávajú, a počká, kým nepsravia nejakú hlúposť a urobí z toho meme,“ povedal B. Wilson.
V školách, ktoré zaviedli obmedzenia používania mobilných telefónov, začali učitelia hlásiť aj to, že ich žiaci sa viac zapájajú do vyučovania aj mimo neho. Žiaci sa stali spoločenskejšími a viac medzi sebou komunikujú a znížil sa počet disciplinárnych opatrení.
V súvislosti s prechodom škôl na digitalizované vzdelávanie Kate Blockerová upozornila, že učitelia a riadiaci pracovníci by mali byť kritickí pri „hodnotení cieľov a výsledkov používania technológií v triedach“.
Povedala, že „realita je taká, že keď sa technológie nezavádzajú premyslene, nie vždy splnia očakávania. Nie každý nový nástroj spôsobí revolúciu v spôsobe vyučovania a učenia, najmä ak nedôjde k starostlivej integrácii, ktorá je v súlade s jasným pedagogickým cieľom.“
B. Wilson vidí, že zákazy smartfónov na školách v Spojených štátoch sa postupne stávajú normou.
V roku 2023 sa Florida stala prvým štátom, ktorý zaviedol celoštátny zákaz používania telefónov a sociálnych médií počas vyučovania.
V okrese Orange County v tomto štáte tiež uzákonili zákaz používania telefónov počas vyučovacích hodín, pričom niektorí učitelia hlásia pozoruhodnú zmenu v správaní žiakov a ich zapojení do vyučovania.
Ohio, Oklahoma, Vermont a Kansas tiež prijali zákony na kontrolu používania telefónov v školách. Zákazy používania telefónov zaviedlo aj niekoľko školských obvodov vrátane obvodov v Marylande, Kalifornii, Virgínii a Connecticute.
„Deje sa to čoraz častejšie a myslím si, že je to čoraz reštriktívnejšie. Je zakázané používať telefóny počas školského dňa a potom má každý z nich svoje vlastné miesto, kde ich žiaci môžu používať,“ povedal B. Wilson.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK