Piatok 22. novembra, 2024
(Zľava) prezident Hasičského a záchranného zboru Adrián Mifkovič, štátna tajomníčka Lucia Kurilovská a minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) počas otvorenia novej autoškoly Ministerstva vnútra SR, 18. októbra 2024 vo výcvikovom centre Lešť pri Zvolene (Foto: FB / Ministerstvo vnútra SR)

Tender na hasičské autá za 46 miliónov: ministerstvo odmieta zverejniť uchádzačov, opozícia hovorí o podmienkach „šitých na mieru“

Rezort vnútra pod vedením ministra Šutaja Eštoka sa ocitol v centre pozornosti pre tender na nákup 80 hasičských áut v hodnote 46 miliónov eur. Spoločnosť LRK Trading s.r.o., ktorá zákazku získala, vyvoláva podľa hnutia Slovensko viaceré pochybnosti. Zatiaľ čo ministerstvo odmieta akékoľvek podozrenia a tvrdí, že súťaž bola transparentná a v súlade so zákonom, opoziční poslanci podali podnet na Úrad pre verejné obstarávanie kvôli možným nezrovnalostiam. Bývalý policajný prezident Hamran vyzval ministra, aby informácie o obstarávaní zverejnil. 

Tender vyhrala spoločnosť bez zamestnancov

Ministerstvo vnútra na čele s vicepremiérom a ministrom rezortu Matúšom Šutajom Eštokom (Hlas-SD) potrebuje obstarať 80 hasičských áut. Zákazku v hodnote skoro 46 miliónov dostala spoločnosť LRK Trading. Historický názov podľa verejne dostupných informácií na finstate je Slovakia Eko Resorts s.r.o. Predtým sa spoločnosť mala venovať opracovaniu dreva, výrobe nápojov, či napríklad chovu zvierat. K zmene obchodného mena došlo začiatkom mája minulého roku. Firma je pritom pomerne nová, vznikla 6. marca 2021.

Jediným štatutárom a zároveň aj spoločníkom je Ing. Roman Kardoš. Eseročka podľa zverejnenej účtovnej závierky je bez zamestnancov. Minulý rok hospodárila so stratou štyritisíc eur a nemala žiadne tržby. Rámcovú zmluvu s touto spoločnosťou podpísala za ministerstvo v júni štátna tajomníčka rezortu Lucia Kurilovská (nom. Hlas-SD). Predmetom zmluvy je dodanie 80 kusov vozidiel pre hasičskú záchrannú službu.

Konateľ spoločnosti Kardoš v emaile pre Denník N o sebe uviedol, že má skúsenosti s hasičskou technikou a skoro 15 rokov pracoval pre firmu Stražan. Táto spoločnosť získala niekoľko štátnych zákaziek už za čias bývalého ministra vnútra a aktuálneho ministra obrany Roberta Kaliňáka (Smer-SD). Firma Stražan je však od februára tohto roku zrušená. Bývalý majiteľ spoločnosti Ivan Stražan pre Denník N uviedol, že s výhercom tendra LRK Trading s.r.o. nemá nič spoločné.

LRK Trading s.r. potvrdil, že zákazku od ministerstva dokáže realizovať, keďže je výhradným obchodným zástupcom Moto Truck – spoločnosti z Poľska. Od nej bude brať hasičské autá s výbavou a podvozky od spoločnosti Scania Slovakia. Následne autá skompletizuje v zmysle zákazky a odovzdá ministerstvu.

Hnutie Slovensko hovorí o tendri „ušitom na mieru“ víťazovi

Štátna zákazka sa nepozdáva opozičnému hnutiu Slovensko, ktoré zároveň podalo podnet na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Tento orgán bude preverovať súlad procesu obstarávania so zákonom o verejnom obstarávaní. V prípade, že zistí porušenie zákona, má právomoc porušiteľa sankcionovať.

Pochybnosti o transparentnosti a zákonnosti tendra priblížil exminister vnútra a aktuálny poslanec Roman Mikulec (hnutie Slovensko). Firme LRK Trading napríklad vytýka, že nemá zamestnancov a výrobu a údržbu motorových vozidiel si firma do predmetu podnikania dala zapísať až v čase, keď verejné obstarávanie prebiehalo.

Tiež poukazuje na fakt, že po nástupe do funkcie minister Šutaj Eštok podmienky tendra upravil a vynechal dodanie rezacích zariadení. Podľa poslancových slov sa tak malo stať na žiadosť následného víťaza súťaže LRK Trading.

„Znižovali sa parametre, technické špecifikácie a upravovali sa rôzne požiadavky. Zarážajúce je, že budúci víťaz tohto tendra požiadal ministerstvo, aby z celého predmetu zákazky vypustilo napríklad rezacie zariadenie vo vozidlách, čo je mimoriadne dôležitou súčasťou hasičských áut,“ pripomenul exminister Mikulec na tlačovej konferencii.

„Myslíme si, že verejné obstarávanie bolo ušité na mieru firme, ktorá nemá s výrobou hasičských vozidiel absolútne žiadnu skúsenosť,” skonštatoval.

Š. Hamran vyzval ministra, aby obstarávanie zverejnil

Bývalý policajný prezident Štefan Hamran v rozhovore pre SME porovnával aktuálny nákup áut s nákupmi, keď bol vo vedení polície on. Uviedol, že za jeho éry obstarávali autá v „ťažkých časoch”, keď bol automobilový priemysel „na lopatkách” a nebolo ľahké sa k autám dostať. Vyzval ministra Šutaja Eštoka, aby na porovnanie zverejnil uchádzačov a cele obstarávanie z jeho obdobia, pričom je presvedčený, že ceny za vozidlá značky Toyota a BMW pre policajný zbor boli výhodné. Hamran tiež poukázal na to, že minister Šutaj Eštok sa vyhýba zverejneniu informácií v prípade hasičských áut.

„On ako keby nakupoval v utajenom režime hasičské autá cez garážovú firmu, ktorá nemá telefonický kontakt, nemá mailovú adresu, nemá webovú stránku, nie je na sociálnych sieťach, nemá zamestnancov, nemá tržby, ale stratu vykázala vlani 4 000 eur, za 46 miliónov. Ja som počas celej svojej 25-ročnej kariéry nenakúpil za 46 miliónov,” zhodnotil.

Ministerstvo kritiku odmieta

Ministerstvo vnútra odmieta podozrenia a tvrdí, že nedošlo k zvýhodneniu firmy. Deklaruje, že išlo o transparentné verejné obstarávanie, pričom nebol nijakým spôsobom porušený zákon. Verejné obstarávanie na techniku pre hasičov bolo vyhlásené ešte v čase, keď ministerstvo viedol Ľudovít Ódor.

„Upozorňujeme, že tlačové konferencie hnutia Slovensko rozhodne nie sú relevantným dôvodom na vylúčenie uchádzača zo súťaže,“ reagoval rezort na margo obvinení, ktoré vyplynuli z tlačovky opozičného hnutia. Zároveň dodal, že tender bol zverejnený aj v európskom vestníku verejného obstarávania, takže akákoľvek spoločnosť mala možnosť sa do súťaže zapojiť. 

Podľa ministerstva firma LRK Trading s.r.o. splnila všetky požiadavky stanovené verejným obstarávaním, nakoľko v zmysle legislatívy je možné naplniť podmienky aj prostredníctvom subdodávateľov. „Oklieštenie tejto možnosti by mohlo byť vnímané ako diskriminačné. Víťazný uchádzač predložil z deviatich ponúk najnižšiu cenu,“ ozrejmil rezort. K vyňatiu podmienky položky rezacích zariadení malo ministerstvo pristúpiť na podnet viacerých uchádzačov, čo zdôvodňujú rozšírením okruhu možných dodávateľov.

Hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann objasnil dôvody, prečo rezort nepovažuje za vhodné zverejniť, ktoré firmy sa do tendra zapojili. „Nie je žiadúce z dôvodu hospodárskej súťaže, aby tieto spoločnosti o sebe navzájom vedeli. Ide teda o protikolúzne opatrenie, aby potenciálni dodávatelia nevedeli koordinovať svoj postup pri ďalších vyhlásených zákazkách na obdobný predmet,” vysvetlil. 

Advokát poukazuje na rozpor so zákonom

V praxi ministerstvá po ukončení tendrov zvyknú zverejniť zoznam firiem, ktoré neuspeli s ich cenovými ponukami. Podľa odborníka na verejné obstarávanie a advokáta Miroslava Cáka je neštandardné, aby taká veľká firma ako Moto Truck (subdodávateľ) išla do súťaže cez schránkovú spoločnosť. Pritom spoločnosť má podľa neho pobočku aj v Čechách, prostredníctvom ktorej sa tendrov zúčastňuje.

Cák dodáva, že nezverejnenie ostatných účastníkov súťaže je „bezpochyby v rozpore so zákonom, ktorý jasne hovorí, že zápisnice musia obsahovať údaje o uchádzačoch, nielen ich počet.”

Advokát tiež nesúhlasí s odôvodnením ministerstva, že utajovaním ostatných súťažiacich chce predísť vzniku kartelov. Podľa neho sa relevantní európski hráči, ktorí sa zaoberajú prestavbou hasičských vozidiel, navzájom poznajú.

Prečítajte si aj