T. Drucker chce meniť sieť stredných škôl, malé školy by mohli fungovať spoločne
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) oznámil zámer optimalizovať sieť stredných škôl. Menšie školy by sa mohli spájať do väčších celkov, ktoré by mali spoločné manažmenty, dokázali sa zjednocovať v plánoch vzdelávania, mať spoločných odborných zamestnancov či nadväzovať partnerstvá so zamestnávateľmi. Zdôraznil, že školy sa nebudú zatvárať. Informoval o tom na utorkovej tlačovej konferencii.
„Slabinou súčasnej situácie v strednom školstve vrátane gymnázií je pomerne prílišná zotrvačnosť, ktorá súvisí s nerealizovaním mnohých zmien dlhé roky,“ skonštatoval. Poukázal napríklad na zmeny na trhu práce či v demografii. Mnohé školy majú podľa neho rozpočty, ktoré im vystačia len na prežitie, a tak nemajú možnosť rozvoja či spolupráce so zamestnávateľmi.
Priblížil, že na Slovensku je 84 stredných škôl, ktoré majú menej ako 100 žiakov. „Takéto školy si veľmi ťažko dokážu zabezpečiť kvalitných učiteľov, odborných zamestnancov, odborné vzdelávanie,“ načrtol T. Drucker. Pripravovanými opatreniami chce umožniť spájať školy do spoločných celkov. Mohli by mať spoločné manažmenty aj tzv. supervízorov. „Chceme, aby z menšieho počtu škôl, ktoré naďalej budú fyzicky v regiónoch, vznikli ucelenejšie väčšie celky,“ zhrnul.
Do konca augusta by mali zriaďovatelia predložiť rezortu školstva projekty optimalizácie. Do konca marca 2025 by mohli poslať už konkrétne žiadosti o zmenu siete. V novom nastavení by školy mohli fungovať od septembra 2025. Podľa ministra je pripravených viacero rýchlych legislatívnych zmien, ktoré by mohli platiť od januára 2025.
SaS víta zámer spájať stredné školy, no od rezortu nevidí žiadne nové riešenie
Poslanec Národnej rady SR a bývalý minister školstva SaS Branislav Gröhling uviedol, že myšlienka spájať stredné školy do väčších celkov je vítaná, ministerstvo školstva však nepredstavilo žiadne nové riešenie. Rezort podľa neho len pomenoval systém, ktorý existuje už roky. Inšpirovať sa podľa neho treba v praxi, kde sa spájanie stredných škôl už zrealizovalo. Informoval o tom hovorca strany Ondrej Šprlák.
„Spájanie škôl je často politicky nepopulárne a mestá či kraje sa mu vyhýbajú. Je preto pozitívne, ak minister povie, že spájanie podporuje. Žiadne nové riešenie však minister Tomáš Drucker nepredstavil,“ zhodnotil B. Gröhling.
Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba (SaS) vysvetľuje, že štyri stredné odborné školy v záujme vyššej efektivity zlúčili pod iné školy. „Kľúčové bolo vysvetliť to zastupiteľstvu, rodičom, žiakom aj samotným školám. Tento krok nebol jednoduchý, ale už dnes vidíme výsledky,“ vysvetlil. Budúcnosť stredného školstva vidí vo veľkých kampusoch, ktoré vo väčších areáloch združujú rôzne druhy škôl, prepájajú ich s praxou a naplno využívajú ekonomiku rozsahu.
Spájaniu škôl v Bratislavskom kraji podľa B. Gröhlinga predchádzalo zmapovanie potrieb trhu práce, ale aj záujmu žiakov.
Študentská rada stredných škôl dúfa, že optimalizácia škôl neprinesie problémy pre žiakov z menších regiónov
Študentská rada stredných škôl (ŠRSŠ) dúfa, že optimalizácia siete stredných škôl neprinesie problémy pre žiakov z menších regiónov. Plošné zlúčenie by podľa nej znamenalo aj zhoršenie prístupu k škole. Poukázala na nepriaznivú dopravu pre študentov na Slovensku či na stratu individuálnej identity škôl.
„Optimalizácia stredných škôl prináša potenciál na výrazné zlepšenie vzdelávacieho systému, avšak je potrebné dôkladne zvažovať všetky aspekty a implementovať zmeny s ohľadom na potreby a záujmy všetkých zainteresovaných strán,“ zdôraznili zástupcovia študentov. Návrh z dielne rezortu školstva podporujú. Proces však podľa nich môže mať viacero výhod aj nevýhod, ktoré závisia od konkrétnych opatrení a ich implementácie.
Upozornili na to, že strata individuálnej identity škôl môže mať negatívny dopad na študentskú komunitu a tradície škôl v rámci regiónov. Učitelia, rodičia a študenti tiež podľa nich môžu byť v rámci optimalizácie SŠ rezistentní voči zmenám. „Doprava na Slovensku, ktorá je v mnohých regiónoch veľmi nepriaznivá pre študentov, je ďalším dôležitým problémom,“ doplnili.
Zo ŠRSŠ dodali, že špecializácia škôl môže lepšie vyhovieť individuálnym potrebám a talentom študentov. Zároveň optimalizácia podľa nich môže zvýšiť prepojenia medzi školami a zamestnávateľmi prostredníctvom stáží a praxe.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK