Používanie tabletov vyvoláva u malých detí zlosť a záchvaty (Štúdia)
S rastúcim časom stráveným pred obrazovkou zažívajú malé deti viac hnevu, frustrácie a záchvatov hnevu ako kedykoĺvek predtým.
Ak vaše malé dieťa častejšie prepadá záchvatom hnevu, možno za to môže tablet. Nový výskum naznačuje, že nadmerný čas strávený pred obrazovkou vedie k nárastu hnevu a frustrácie u detí predškolského veku, čo sťažuje zvládanie ich záchvatov.
Používanie mobilných zariadení u malých detí prudko vzrástlo, pričom doba strávená pred obrazovkou sa zvýšila z piatich minút denne v roku 2020 na 55 minút v roku 2022 – zmena, ktorá zdôrazňuje rastúcu úlohu technológií v ranom detstve. Do veku štyroch rokov má väčšina detí vlastné zariadenie.
Spojitosť medzi časom stráveným pred obrazovkou a hnevom
Nová štúdia v odbornom americkom časopise JAMA Pediatrics identifikovala spojitosť medzi používaním tabletov a emocionálnymi výbuchmi u malých detí. Štúdia sledovala 315 detí predškolského veku počas dvoch rokov a zistila, že deti vo veku tri a pol roka, ktoré strávili viac času s tabletom, vykazovali vo veku o rok staršom častejšie známky hnevu a frustrácie.
Štúdia sa opierala o údaje od rodičov ohľadom používania tabletov a emocionálnom správaní detí, aby sledovala vývoj každého dieťaťa v priebehu času. Výskumníci zistili, že nárast každodenného používania tabletu o jednu hodinu vo veku tri a pol roka súvisel s 22% nárastom hnevu a frustrácie v nasledujúcom roku.
Výskum tiež odhalil, že deti náchylnejšie na hnev vo veku štyri a pol roka často zvýšili svoj čas strávený pred tabletom do veku päť a pol roka, čo naznačuje, že nadmerný čas strávený pred obrazovkou môže vyvolať emocionálne problémy, ale tieto problémy môžu tiež deti priviesť k tomu, aby sa na obrazovky ešte viac spoliehali, čím sa vytvára ťažko prekonateľný cyklus.
„Deti, ktoré sú náročnejšie a menej zvládnuteľné, sú rodičmi vystavované väčšiemu množstvu času pred obrazovkou,“ spomína štúdia. „Rodičia uvádzajú, že používajú mediálne zariadenia ako upokojujúci nástroj na zvládanie emocionálnych výbuchov malých detí.“
Výskum vykonaný počas pandémie covidu-19 tiež zdôraznil, ako jedinečné stresy tohto obdobia mohli ovplyvniť výsledky štúdie. Vzhľadom na to, že mnoho rodín čelilo narušeným rutinám a zvýšenému stresu, mohlo to spôsobiť, že používanie tabletov deťmi a ich emocionálne stavy boli menej stabilné.
Deti v štúdii vo veku päť a pol roka strávili s tabletom priemerne asi hodinu denne, aj keď toto číslo sa výrazne líšilo.
Zatiaľ čo predchádzajúce štúdie naznačili spojitosť medzi časom pred obrazovkou a problémami v správaní, tento výskum je jedným z prvých, ktorý skúma tento vzťah v priebehu času u rovnakých subjektov. Sledovaním rovnakých detí po niekoľko rokov štúdia poskytuje dôkazy, že používanie tabletov môže spôsobovať emocionálne problémy v ranom detstve a byť ich dôsledkom.
„Rodičia a opatrovatelia by mali starostlivo sledovať používanie tabletov u detí predškolského veku, najmä u detí, ktoré majú väčšiu tendenciu prejavovať hnev a frustráciu,“ uviedla hlavná autorka štúdie Caroline Fitzpatricková pre Epoch Times.
Prečo je rané detstvo dôležité
Skoré detstvo je kľúčové pre rozvoj zručností regulácie emócií. Mozog prechádza rýchlym rastom, a preto sú aktivity, ako je interaktívna hra, čítanie a sociálna interakcia, zásadné pre budovanie emocionálnych a kognitívnych zručností. Spôsoby, akými sú tieto zručnosti rozvíjané, sa môžu výrazne líšiť.
Mnoho rodičov sa snaží vysporiadať s výzvami tejto vývojovej fázy tým, že deťom dávajú tablety, aby ich zabavili alebo upokojili počas emocionálnych výbuchov. 65 % ošetrujúcich osôb uvádza, že používajú obrazovky práve na tento účel.
„Táto stratégia sa pravdepodobne dlhodobo obráti proti nim, pretože môže narušiť schopnosť detí vyvinúť si vnútorné mechanizmy na zvládanie emócií,“ konštatuje Fitzpatricková. Používanie tabletov je často samotárska činnosť, ktorá deťom poskytuje menej príležitostí na precvičovanie týchto kľúčových zručností.
Štúdia publikovaná začiatkom tohto roka v časopise JAMA Network Open zistila, že predškolské deti, ktoré trávili dve alebo viac hodín denne pred obrazovkami, vykazovali výrazne nižšiu úroveň psychickej pohody v porovnaní s deťmi, ktoré trávia pri obrazovkách iba jednu hodinu.
Tieto deti vykazovali menšiu zvedavosť, odolnosť a pozitívne emócie – kľúčové ukazovatele zdravého vývoja – a boli náchylnejšie k problémom v správaní, ako je hyperaktivita a agresia.
Tieto výsledky sa zhodujú so širšími obavami lekárskej komunity o vplyve času pred obrazovkou na mladé mozgy. Americká akadémia detskej a adolescentnej psychiatrie odporúča obmedziť neškolský čas pred obrazovkou pre deti vo veku dva až päť rokov na maximálne jednu hodinu denne v pracovných dňoch a tri hodiny denne cez víkendy, pričom zdôrazňuje dôležitosť umiernenosti.
Na druhú stranu Americká akadémia pediatrov naznačuje, že kvalita interakcií s digitálnymi médiami je dôležitejšia ako prísne dodržiavanie časových obmedzení.
„Neexistuje dostatok dôkazov, ktoré by preukazovali prínos konkrétnych pokynov na obmedzenie času pred obrazovkou,“ uvádza sa v stanovisku.
Tipy na zvládanie času pred obrazovkou u predškolákov
Fitzpatricková zdôrazňuje, aké dôležité je premyslene riadiť čas pred obrazovkou, aby sa podporil zdravý vývoj predškolských detí. Odporúča zapájať deti do aktivít, ktoré budujú zručnosti emocionálnej regulácie, ako je spoločné čítanie kníh a imaginatívna hra.
„Technológie pre deti by nemali zahŕňať funkcie ako automatické prehrávanie, ktoré môžu viesť k dlhšej dobe používania,“ radí Fitzpatricková. Namiesto toho odporúča vyberať technológie, ktoré podporujú spoločné zdieľanie medzi dieťaťom a vychovávajúcou osobou, čím sa zlepšujú možnosti učenia.
Navrhuje, aby starajúce sa osoby vytvorili plán rodinného využívania médií, ktorý nastaví jasné pravidlá ohľadom času pred obrazovkou a zaistí, že deti budú vystavené kvalitnému vzdelávaciemu obsahu. Vypnutie automatického prehrávania a ďalších funkcií, ktoré deti môžu lákať na ďalšie sledovanie obsahu, je tiež odporúčané. Povzbudzovanie detí na to, aby tablet vypli, keď dokončia svoju činnosť, im môže pomôcť rozvinúť lepšiu sebareguláciu.
„Rodičia a vychovávatelia môžu zaistiť, aby deti používali obrazovky vo vhodných situáciách,“ hovorí Fitzpatricková s tým, že by sa obrazovkám malo vyhýbať počas jedla a večerných rituálov pred spaním. Ďalej zdôrazňuje dôležitosť príkladu vyváženého používania médií a navrhuje, aby rodičia a vychovávatelia obmedzili svoj vlastný čas pred obrazovkou v prítomnosti detí.
Stanovením jasných hraníc a príkladom môžu starajúce sa osoby pomôcť deťom vyvinúť zdravší vzťah k technológiám. Koniec koncov, vyvarovanie sa používania obrazoviek ako nástroja na upokojenie alebo utíšenie detí je kľúčové pre rozvoj ich dlhodobej emocionálnej odolnosti.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK