Sobota 6. júla, 2024
Od roku 2020 môžu lode plávať len s palivom obsahujúcim maximálne 0,5 % síry (Pixabay/ dendoctoor)

80 % otepľovania možno pripísať ochrane životného prostredia, tvrdí štúdia

Nariadenie o redukcii obsahu síry v lodných palivách malo pomôcť v boji proti znečisteniu ovzdušia – a viedlo k výraznému otepleniu morského ovzdušia. Aktuálnu štúdiu možno zhrnúť takto: menej síry, menej oblakov, menej tieňa.

S cieľom znížiť znečistenie ovzdušia vydala Medzinárodná námorná organizácia (IMO) začiatkom roka 2020 nariadenie, podľa ktorého má byť v lodných palivách menej síry. Znížili maximálny povolený obsah síry v palivách z 3,5 % na 0,5 %. Účinky tejto zmeny sa už prejavujú, ale nie tak, ako sa očakávalo.

V novej štúdii americkí vedci pod vedením geofyzika Tianleho Yuana spájajú zníženie emisií oxidu siričitého z lodnej dopravy s výrazným oteplením atmosféry. Zdá sa však, že oceánsky vzduch sa neohrial všade, ale len v určitých oblastiach.

Síra vytvorila jasné mraky

Pre veľké lode sa používajú ťažké alebo naftové palivá s oveľa vyšším obsahom síry ako palivá používané v iných vozidlách. Pri spaľovaní lodného paliva vzniká oxid siričitý, ktorý reaguje s vodnou parou v atmosfére a vytvára sulfátové aerosóly. Tieto aerosóly ochladzujú zemský povrch dvoma spôsobmi: odrážaním slnečného svetla späť do atmosféry a ovplyvňovaním oblačnosti.

So zvyšujúcim sa počtom aerosólov sa zvyšuje počet vodných kvapiek, pričom ich veľkosť sa zmenšuje. Tým sa zvyšuje oblačnosť a vytvárajú sa jasnejšie oblaky, ktoré odrážajú viac slnečného svetla späť do priestoru. Tento efekt môže byť vyvolaný aj geoinžinierstvom, a to zámerným obohacovaním oblakov aerosólmi.

Yuan a jeho kolegovia vypočítali pomocou modelu vplyv regulácie na koncentráciu sulfátových aerosólov v atmosfére nad oceánom a ako to ovplyvňuje zloženie oblakov. Zistili, že obsah atmosférického aerosólu aj hustota kvapôčok v oblakoch sa výrazne znížili.

Mnoho lodí prinášalo mnoho oblakov

Výskumníci zistili najväčší pokles aerosólov v severnom Atlantiku, Karibiku a Juhočínskom mori – v regiónoch s najrušnejšími lodnými trasami.

Následne vedci stanovili vplyv na energetickú bilanciu Zeme po roku 2020. Energetická bilancia Zeme predstavuje rozdiel medzi energiou prijatou zo Slnka a energiou vyžiarenou Zemou. Ak teplo „zostane“, teplota sa zvýši, čo sa vo všeobecnosti pripisuje zmene klímy.

Yuan a kol. však vypočítali, že približne 80 % dodatočne naakumulovanej tepelnej energie v tomto období bolo spôsobenej čistejšou lodnou dopravou. Oblaky a teploty zasa ovplyvňujú globálne zrážky.

A ide ešte ďalej. Podľa vedcov by sa tempo otepľovania v roku 2020 mohlo zdvojnásobiť alebo dokonca strojnásobiť v porovnaní s tempom od roku 1980. Tento efekt sa zhoduje s nárastom teploty v roku 2023 a očakáva sa, že 2020-te roky budú výnimočne teplé.

Zjednodušene povedané, za 80 % zvýšenie globálneho otepľovania v posledných rokoch je zodpovedné 80 % zníženie obsahu síry v palivách.

Vplyv na regionálne počasie

Vedci opísali túto neočakávanú zmenu ako „šok z geoinžinierstva“ s globálnymi účinkami. Náhly pokles obsahu síry spôsobil celosvetový nárast teploty vzduchu, pretože mraky nad svetovými oceánmi sa zmenšili alebo stmavli.

Štúdia bola uverejnená v časopise Communications Earth & Environment.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj