Nedeľa 24. novembra, 2024
Budova školy (Foto: FB / Stredná odborná škola polytechnická v Liptovskom Mikuláši)

Stredná poľnohospodárska škola na Liptove má byť v najbližšej dobe zrušená

Stredná odborná škola polytechnická v Liptovskom Mikuláši čelí ďalšej vlne návrhu na jej zrušenie. Žilinský samosprávny kraj ešte v júni minulého roka navrhol zrušenie tejto jedinej strednej poľnohoposdárskej školy v okolí Liptova. Označil školu ako stratovú, ale na nátlak poslancov kraja a odborných organizácií bol návrh na zrušenie školy stiahnutý.

Žilinská županka po viacerých pokusoch znova trvá na jej zrušení. Už v minulom roku nazvala rozhodnutie poslancov stiahnuť návrh na zrušenie školy z programu rokovania hanbou.

Dôvodom na zatvorenie inštitúcie má byť slabý záujem o štúdium a tým aj znižujúce sa počty žiakov na škole, ako aj nevyužité priestory v areáli školy.

Školu momentálne navštevuje 160 žiakov, no podľa zriaďovateľa je to málo. Na bezproblémový chod školy potrebuje škola vyše 100 ďalších žiakov. Škole s viac ako 150 ročnou tradíciou sa dlhodobo nedarí naplniť požadovaný stav počtu žiakov a naplno využiť priestory školy. Po zrušení školy by absolventov čakal presun do školy v Liptovskom Hrádku.

„My si aj pri nedostatku finančných zdrojov nemôžeme dovoliť nechať na polovičku naplnené areály a udržiavať školy, ktoré nie sú udržateľné,“ tvrdí predsedníčka žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová.

Lev jaskynný či najstarší štvornožec z nášho územia – aj to uvidíte v Slovenskom múzeu ochrany prírody a jaskyniarstva (rozhovor s riaditeľkou)

Vedenie kraja nepresvedčili ani okolití zamestnávatelia, ktorí potrebujú absolventov tejto školy. Niektorí poslanci žilinského samosprávneho kraja poukazujú aj na možnosť využitia školy v odboroch turizmu, ktoré by tiež mohla táto škola do budúcnosti zastrešiť. Na Slovensku aktuálne nie je škola, ktorá by vzdelávala pracovníkov v sezónnych prácach v tomto regióne.

Primátor a poslanec žilinského samosprávneho kraja Ján Blcháč sa vyjadril, že pri zvládnutí manažmentu a cielenej starostlivosti zriaďovateľa (Žilinského samosprávneho kraja) by daná škola naplnila svoj obrovský potenciál z hľadiska uplatnenia absolventov na trhu práce. 

Členovia Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory argumentujú proti zrušeniu strednej odbornej školy tým, že v tejto oblasti nebude dostatok odborníkov vzhľadom k tomu, že výmera pôdy ani podnikateľská činnosť v oblasti poľnohospodárstva sa neznižuje.

Ani minister pôdohospodárstva Richard Takáč, ktorý pri návšteve školy dňa 19. 1. 2024 pri otvorenej diskusii prisľúbil škole možné poskytnutie zdrojov z Európskej únie, nezastavil návrhy zastupiteľstva na zrušenie školy. Ponúkol financovanie školy nákupom rôznej strojovej techniky a prístrojov. Pri tejto príležitosti zdôraznil aj silnú tradíciu poľnohospodárskej sféry v tomto regióne.

K problematike zrušenia školy sme poprosili o vyjadrenie Ing. Renátu Baníkovskú, riaditeľku Strednej odbornej školy polytechnickej v Liptovskom Mikuláši: „Naša škola má stále nízky počet žiakov. Nevieme naplniť počty žiakov na takú úroveň, aby to pokrylo financovanie celej školy. Na základe nariadenia vlády SR č. 630/2008, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia, zhruba od roku 2011 čerpáme dlhodobo viac finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu ako iné školy z dôvodu nízkeho počtu žiakov. Tá výška sa pohybuje oproti iným školám v rozmedzí od 1,3 do 1,5 normatívu na žiaka. Aj napriek masívnemu náboru a reklame sa nám stále nedarí do prvých ročníkov získať viac žiakov. Stále máme naplnenosť maximálne 50%.” 

Čo sa týka konkrétnych čísel, riaditeľka školy uvádza: „Školy, ktoré nie sú odkázané na čerpanie nadnormatívu, majú v súčasnosti 250 a viac žiakov. Nám momentálne do tohto počtu chýba skoro 100 žiakov. Všetky školy, ktoré majú počet žiakov pod tento limit sa vlastne pohybujú v červených číslach,” zhodnotila R. Baníkovská.

Prekážky pri odhaľovaní šikanovania na slovenských školách a ich riešenia (Prieskum)
Šikanovanie na slovenských školách: prieskum odhaľuje alarmujúce trendy

Prečítajte si aj