Nedeľa 8. septembra, 2024
Ilustračná fotografia (Luca Sammarco / Pexels)

Spotrebiteľské organizácie podávajú sťažnosť na Facebook a Instagram. Nepáči sa im vynucovanie súhlasu pri prihlasovaní

Spotrebiteľská organizácia dTest a sedem ďalších sesterských inštitúcií v Európe zastrešených pod BEUC včera podali sťažnosť na spoločnosť Meta. Tvrdili, že technologický gigant si nezákonne vynucuje súhlas pri prihlasovaní na Facebook a Instagram.

Meta podľa nich tiež nedodržiava zásady GDPR týkajúce sa spravodlivého spracovania, minimalizácie údajov a obmedzenia účelu. Ide o druhú sťažnosť podanú v priebehu niekoľkých týždňov, pričom prvá sa týkala zakázaných nekalých praktík z hľadiska spotrebiteľského práva.

Sťažnosti podávajú jednotlivé spotrebiteľské organizácie svojim vnútroštátnym orgánom, v prípade Slovenskej republiky Úradu na ochranu osobných údajov.

Zaplatiť alebo súhlasiť

Od novembra 2023 si používatelia Facebooku a Instagramu musia vybrať medzi platenými verziami týchto aplikácií, ktoré sú bez reklám, alebo bezplatnými verziami, ale so sledovaním ich správania a profilov. Z analýzy BEUC a jej členov vyplýva, že ide nielen o nekalú obchodnú praktiku, ale aj o nesúlad s GDPR.

„Možnosť „Zaplatiť alebo súhlasiť“, ktorú Meta vnútila spotrebiteľom, je dymovou clonou, ktorá má zakryť skutočný problém nezákonného spracovania údajov,“ uviedla v tlačovej správe Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

„Vynútený súhlas, ktorý Meta získala od väčšiny používateľov, nemôže byť v súlade s GDPR, pretože voľba, ktorú používateľom ukladá, nemôže viesť k ich slobodnému a informovanému súhlasu,“ domnieva sa Hekšová.

Meta svojimi údajne nezákonnými praktikami podporuje reklamný systém založený na sledovaní, ktorý sleduje správanie spotrebiteľov na internete a zhromažďuje obrovské množstvo osobných údajov, tvrdí dTest a dodáva, že to je zároveň hlavný spôsob, akým Meta dosahuje svoje zisky.

„Obchodné modely založené na sledovaní spotrebiteľov prinášajú podľa GDPR najrôznejšie problémy a je načase, aby dozorné orgány na ochranu údajov zastavili nezákonné spracúvanie údajov spoločnosťou Meta a porušovanie základných práv jednotlivcov,“ hovorí Hekšová.

Nesúhlas nie je jediným problémom so spracúvaním osobných údajov spoločnosťou Meta, na ktorý sa dTest v mene spotrebiteľov sťažuje. Podľa právnej analýzy BEUC spoločnosť porušuje GDPR aj niekoľkými ďalšími spôsobmi:

– Meta nedokáže vysvetliť zákonnosť svojho spracúvania osobných údajov na personalizáciu zobrazovaného obsahu, pretože nie je jasné (neexistuje spôsob, ako to overiť), že akékoľvek profilovanie spotrebiteľov, ktoré Meta vykonáva na tento účel, je a) nevyhnutné na plnenie príslušnej zmluvy a b) v súlade so zásadou minimalizácie údajov.

– Zdá sa, že časť spracovania osobných údajov spotrebiteľov na reklamné účely spoločnosťou Meta sa neplatne opierajú o zmluvu.

– Spracúvanie osobných údajov spoločnosťou Meta vo všeobecnosti nie je v súlade so zásadami transparentnosti a účelového obmedzenia.

– Nedostatočná transparentnosť, neočakávané spracúvanie, využívanie dominantného postavenia spoločnosti Meta na vynútenie súhlasu a zmena právnych dôvodov spracúvania spôsobom, ktorý znemožňuje uplatnenie práv dotknutej osoby, nie sú v súlade so zásadou spravodlivosti.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj