Špionáž cez smart televízory: Neviditeľný zber dát vo vašej obývačke
Inteligentné televízory nie sú len spotrebnou elektronikou – tajne zhromažďujú údaje o našom správaní pri sledovaní. Automatické rozpoznávanie obsahu (ACR) vytvára podrobné profily, ktoré sa používajú na personalizovanú reklamu. Štúdie ukazujú, že zariadenia od výrobcov ako Samsung a LG s prednastavenou technológiou ACR pravidelne odosielajú snímky obrazovky a zvukové záznamy na svoje servery. Môžete sa proti tomu chrániť?
Táto prax sa vyskytuje bez ohľadu na to, či sa obsah prehráva prostredníctvom lineárnej televízie, streamovacích služieb alebo externých zariadení, napríklad zariadení pripojených cez HDMI. Ak sa chcú používatelia pred týmto javom chrániť, musia aktívne zmeniť príslušné nastavenia ochrany údajov alebo odstrániť Smart TV z domácnosti.
Na vyriešenie týchto obáv je dôležité, aby výrobcovia poskytovali transparentné informácie o zabezpečení údajov svojich zariadení a aby používateľom poskytli kontrolu nad ich osobnými údajmi. Spotrebitelia by sa tiež mali informovať o funkciách a usmerneniach na ochranu údajov svojich inteligentných domácich zariadení a v prípade potreby upraviť nastavenia na ochranu svojho súkromia.
Smarthome technológia si nachádza cestu do domácností
Mnohí spotrebitelia akceptujú, že pri používaní inteligentných domácich technológií, ako sú robotické vysávače, inteligentné merače alebo hlasoví asistenti, sa zhromažďujú osobné údaje. Tieto údaje sa často považujú za cenu za pohodlie, ktoré tieto zariadenia ponúkajú. Niektorí používatelia si však uvedomujú, že ich údaje sa zhromažďujú, až keď dostávajú personalizovanú reklamu.
Nedávna štúdia ukázala, že inteligentné televízory tajne odosielajú snímky obrazovky výrobcom, čo môže vážne narušiť súkromie používateľov. Ak sa chcete pred takýmito rizikami ochrany súkromia chrániť, je dôležité skontrolovať nastavenia ochrany súkromia zariadení, ktoré používate, a v prípade potreby ich upraviť. Používatelia by si tiež mali uvedomiť potenciálne riziká a v prípade potreby nepoužívať zariadenia, ktoré zhromažďujú osobné údaje, ak to nie je žiaduce.
Nová štúdia: Obývačka ako miesto špionáže
Vedci z Universidad Carlos III de Madrid (UC3M) v spolupráci s University College London a University of California po prvýkrát skúmali, ako inteligentné televízory monitorujú správanie používateľov. Štúdia ukázala, že mnohé z týchto zariadení nepozorovane zhromažďujú údaje o správaní divákov a posielajú ich na servery výrobcov. Tieto informácie sa používajú na vytváranie podrobných profilov používateľov a zobrazovanie personalizovanej reklamy.
Nedávna štúdia ako prvá skúma priame sledovanie prostredníctvom platforiem inteligentných televízorov, najmä prostredníctvom technológie automatického rozpoznávania obsahu (ACR).
Podľa výskumu technológia zachytáva snímky obrazovky alebo zvukové záznamy s cieľom identifikovať obsah zobrazený na obrazovke pomocou tzv. automatického rozpoznávania obsahu (ACR). Automatické rozpoznávanie obsahu je technológia na identifikáciu obsahu, ktorý sa prehráva na mediálnom zariadení alebo zobrazuje v mediálnom súbore, vysvetľuje expert na bezpečnosť IT Günter Born na svojom blogu „Borncity“.
Údaje získané z „automatického rozpoznávania obsahu“ sa pravidelne odosielajú na servery, aj keď sa televízor používa len ako externá obrazovka alebo je pripojený k inému zariadeniu, napríklad k notebooku.
Inteligentné televízory zhromažďujú údaje o správaní používateľov pri sledovaní s cieľom umožniť personalizovanú reklamu. Tieto zariadenia analyzujú obsah obrazu, aby zistili, ktoré programy alebo filmy sa práve sledujú. Tieto informácie sa odosielajú na servery výrobcu a používajú sa na vytvorenie podrobných profilov používateľov.
V záujme ochrany súkromia by používatelia mali skontrolovať nastavenia ochrany súkromia svojho inteligentného televízora a v prípade potreby ich upraviť. Niektorí výrobcovia ponúkajú možnosť deaktivácie automatického rozpoznávania obsahu (ACR), aby obmedzili zhromažďovanie údajov. Je však dôležité poznamenať, že navigácia v ponuke sa môže líšiť v závislosti od výrobcu a modelu.
Celkovo je zrejmé, že inteligentné televízory môžu okrem svojich zábavných funkcií skrývať aj značné riziká v oblasti ochrany údajov. Vedomé preskúmanie vlastných nastavení ochrany údajov je preto nevyhnutné, aby ste si zachovali kontrolu nad osobnými údajmi.
V štúdii, ktorá je k dispozícii tu, je základný princíp opísaný takto: „ACR zachytáva obraz a/alebo zvuk v pravidelných intervaloch, vytvára odtlačok obsahu a odosiela ho na server ACR, aby ho porovnal s databázou známeho obsahu (napríklad filmy, reklamy, živé vysielanie). Ak sa nájde zhoda, server ACR môže presne určiť, ktorý obsah sa práve prehráva na Smart TV. To umožňuje platformám Smart TV, ako sú Samsung a LG, rozdeliť profily používateľov do segmentov publika, ktoré sa potom používajú na cielené zobrazovanie personalizovanej reklamy.“
Televízory Samsung vysielajú tieto informácie každú minútu, zariadenia LG dokonca každých 15 sekúnd. Zariadenia s funkciou ACR môžu automaticky zaznamenávať informácie o spotrebe obsahu na obrazovke alebo prostredníctvom reproduktorov bez toho, aby používateľ musel vykonávať akékoľvek vstupy alebo vyhľadávanie. Táto funkcia je v zariadení prednastavená z výroby.
Súčasťou výskumu bolo aj zisťovanie, či existujú rozdiely v postupoch sledovania ACR medzi Spojeným kráľovstvom a USA. Európa, kde sa uplatňuje všeobecné nariadenie o ochrane údajov (GDPR), nebola zahrnutá.
Špehovanie v zariadení ako predvolené nastavenie
Aby výskumný tím otestoval, do akej miery môžu inteligentné televízory blokovať sledovanie ACR, experimentoval s rôznymi nastaveniami ochrany osobných údajov. Výsledky ukázali, že hoci používatelia môžu zablokovať prenos týchto údajov na servery, televízory naďalej vykonávajú ACR v predvolenom nastavení.
„Problémom je, že nie všetci používatelia o tom vedia,“ pokračuje Callejo, ktorý túto netransparentnosť základných nastavení považuje za dôvod na znepokojenie. „Mnohí používatelia tiež nevedia, ako zmeniť nastavenia, čo znamená, že tieto zariadenia v predvolenom nastavení fungujú ako mechanizmus sledovania ich aktivít.“
Údaje sú zlatom 21. storočia: používatelia ich musia aktívne vypínať
Počítačový časopis Chip ponúka praktickú pomoc: „Používatelia môžu sledovanie ACR deaktivovať prostredníctvom nastavení ochrany osobných údajov inteligentných televízorov. V prípade spoločnosti Samsung to možno urobiť v časti ‚Podpora‘ a ‚Podmienky používania‘ deaktiváciou položky ‚Zobrazovanie informačných služieb‘. V prípade LG je potrebné vypnúť funkciu „Live Plus“. To si však vyžaduje prejsť šesť až jedenásť rôznych možností v nastaveniach televízora.“
Portál chip.de sumarizuje: „Tieto zistenia posilňujú kritiku ochrany údajov inteligentných televízorov, ktorú už v roku 2020 vyslovil nemecký Spolkový kartelový úrad z dôvodu závažných nedostatkov v oblasti transparentnosti.“
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK