Piatok 22. novembra, 2024
Ilustračná fotografia Foto: freepik

Sociálne médiá menia správanie mladých ľudí pri randení  

Ako ukázal najnovší výskum, sociálne médiá zavádzajú mnohých mladých ľudí ohľadom toho, s kým a ako randiť. Výskum, ktorý uskutočnila nadácia Ethophilia Research Foundation so sídlom v Indii, ukázal, že sociálne médiá zmenili bežné ľudské správanie vrátane toho, ako si mladí ľudia vyberajú vzťahy.

Impulz a hľadanie potešenia zohrávajú v súčasnosti rozhodujúcu rolu pri hľadaní partnera, povedal pre Epoch Times Chayan Munshi, zakladateľ a výkonný riaditeľ výskumnej skupiny.

Tradičný cieľ randenia, ktorým je prinášanie potomstva, nahradilo uspokojenie sexuálnych potrieb, takže mnohí ľudia sú pri rozhodovaní o tom, s kým budú randiť, zmätení.

Munshi pripisuje zmenu v účele randenia „obrovskému množstvu sexuálne stimulujúceho alebo tzv. atraktívneho obsahu“ na sociálnych sieťach. „Vytvára to obrovskú „informačnú databázu“ v myslení mladých ľudí, čo v konečnom dôsledku spôsobuje zmätok pri výbere potenciálnych partnerov,“ uviedol.

Zistenia, ku ktorým Munshi dospel, vyplynuli z prieskumu, ktorého sa zúčastnilo 150 mladých ľudí vo veku od 18 do 30 rokov. Výskum bol prezentovaný 3. júla na výročnej konferencii Spoločnosti pre experimentálnu biológiu.

Ako dopamín ovplyvňuje naše reakcie na sociálnych sieťach

Podľa Toma Kerstinga, psychoterapeuta, autora a televízneho komentátora, možno zmätok a nestabilitu vo vzťahoch vysvetliť vplyvom dopamínového efektu pri používaní sociálnych médií.

„Sociálne médiá sa cielene zameriavajú na tú časť mozgu, ktorá produkuje dopamín, čo je chemická látka vyvolávajúca pocity šťastia. Veci, ktoré by v minulosti vyvolali dobrý, vzrušujúci pocit (ako napríklad stretnutie s potenciálnym partnerom), už nemajú časom takú váhu v porovnaní s neustálym prúdom potešenia prichádzajúceho z obrazoviek,“ vysvetlil Kersting pre Epoch Times.

„Kvôli role, ktorú dopamín zohráva, sa interakcie v rámci vzťahov na sociálnych sieťach stali viac o hľadaní potešenia a adrenalínu”, uviedol Dr. Andrew Doan, oftalmológ špecializujúci sa na problematiku hrania hier a nadmerného používania technológií.

„Platformy sociálnych médií stimulujú systém odmeňovania v mozgu, takže krátkodobé potešenia sú lákavejšie ako budovanie dlhodobejších vzťahov,“ uviedol Dr. Doan pre Epoch Times.

Podľa neho by podpora „uvedomelého a vyváženého používania sociálnych médií mohla pomôcť zmierniť tieto negatívne účinky, ktoré pôsobia na stabilitu vzťahov u mládeže“.

Hľadanie dokonalého partnera

Sociálne médiá a aplikácie poskytujú „nekonečný prúd“ okamžitého uspokojenia a ilúzií, čo môže viesť k tomu, že keď si ľudia začínajú hľadať romantických partnerov, nastavia si príliš vysokú latku, povedal Kersting.

„Stlačte tlačidlo a okamžite si môžete kúpiť čo len chcete. Stlačte tlačidlo, objednajte si jedlo a DoorDash (donáška jedla, pozn. prekladateľa) vám ho bleskovo doručí. Stlačte tlačidlo a  film, ktorý chcete pozerať, máte ihneď priamo pred sebou,“ povedal a uviedol príklady toho, ako aplikácie okamžite poskytujú používateľom to, čo v danom momente chcú.

V prípade sociálnych médií a zoznamiek stačí „stlačiť tlačidlo a uzriete najkrajšieho muža alebo ženu, o ktorých môžete mať záujem.”

„Toto okamžité uspokojenie a klam môže spôsobiť, že mladí ľudia si myslia, že musia nájsť dokonalého partnera, ktorý však neexistuje. Nikto nie je dokonalý a sociálne médiá vytvárajú ilúziu, že všetci ostatní sú dokonalí a rovnako aj ich život,“ povedal Kersting.

Poruchy intimity

Poradkyňa Hilarie Cashová uviedla, že u ľudí, ktorí vyrastali pred obrazovkami, sa môže vyvinúť „porucha intimity“, čo znamená, že človek nie je schopný udržať si intímny vzťah, pretože sa necíti citovo bezpečne alebo sa uzatvára do seba.

Detstvo strávené pri obrazovkách namiesto detstva založeného na hre nepodporuje rozvoj sociálnych zručností, uviedla pre Epoch Times Cashová, ktorá je spoluzakladateľkou reSTART Life (Reštartuj život), zariadenia pre liečbu ľudí závislých od internetu.

Keď sa dieťa stáva tínedžerom, ktorému chýbajú sociálne zručnosti, cíti sa osamelo a v dôsledku stúpajúcich hormónov sa môže stať sociálne úzkostlivým a uzavretým. Cashová uviedla, že to často vedie k vyhľadávaniu pornografického obsahu na internete ako prostriedku sexuálneho odreagovania sa.

„Pornografia oddeľuje vzťah od sexuálneho vzrušenia. Vaše sexuálne vzrušenie tak nemá nič spoločné so skutočnou ľudskou bytosťou, s ktorou máte vzťah… Je toľko vecí, ktoré bránia tomu, aby si ľudia udržiavali dlhotrvajúce intímne vzťahy.“

Zoznamovacie aplikácie sú navrhnuté tak, aby vytvárali návyk

Dr. Clifford Sussman, psychiater špecializujúci sa na závislosť od internetu, v rozhovore pre Epoch Times uviedol, že mnohé online aplikácie, či už ide o hry alebo sociálne médiá, sú vysoko návykové, pretože využívajú mechanizmus nazývaný operačné podmieňovanie, ktorý ľudí privádza k závislosti.

Psychológ B. F. Skinner ho prvýkrát objavil v slávnom pokuse na potkanoch, v ktorom ak potkan náhodne stlačil páčku, dostal granulu.

„Čím viac ste ju náhodne zvýšili (dávku granúl), tým rýchlejšie zviera stláčalo páčku a tým ťažšie preň bolo prestať ju stláčať,“ uviedol doktor Sussman.

„V rámci sociálnych médií prechádzate množstvom príspevkov – niektoré vás zaujmú a mnohé nie. Takže dostávate rovnaký variabilný pomer posilnenia. A to isté sa deje pri zoznamovacích aplikáciách, keď si prezeráte profily ľudí, s ktorými chcete randiť; uvidíte niektoré, ktoré sa vám páčia, niektoré, ktoré sa vám nepáčia, a to vytvorí rovnaký dopamínový nával. Aplikácia, bez ohľadu na to, či ste našli zhodu alebo nie, sa sama o sebe stáva návykovou.“ 

Dr. Sussman súhlasí, že sociálne médiá menia správanie ľudí, ale nie vždy negatívne.

„Umožňujú randenie ľuďom, ktorí možno nie sú dobrí v randení v reálnom svete. Napríklad, niekto z autistického spektra, kto nemusí byť veľmi dobrý v tom, aby si vedel nájsť partnera opačného pohlavia na základe zručností v reálnom svete, ako je nadväzovanie očného kontaktu alebo empatie… môže byť schopný stretnúť ľudí s podobnými záujmami a randiť s nimi online.“

Rada doktora Sussmana pre bezpečnejšie a úspešnejšie používanie online aplikácií znie: buďte trpezlivejší a menej impulzívni. 

Pôvodný článok

Prečítajte si aj