Sadze z lietadiel ovplyvňujú vznik kondenzačných stôp a otepľujú planétu
Európska komisia (EK) plánuje od budúceho roka monitorovať nielen emisie CO2, ale aj sadze, oxidy síry a dusíka z leteckej dopravy.
Podľa výskumov tieto chemické splodiny z lietadiel vytvárajú aerosóly, ktoré v atmosfére zabraňujú úniku tepla a prispievajú k otepľovaniu planéty. Tento jav je expertmi popisovaný ako náhodné geoinžinierstvo. Potvrdil to aj nedávny výskum britských, nemeckých a amerických odborníkov.
Čím vyššie lietadlá lietajú, tým viac kondenzačných stôp vytvárajú
Tím výskumníkov z britského Imperial College v Londýne, z nemeckého Inštitútu fyziky atmosféry a amerického NASA, pomocou strojového učenia analyzoval satelitné dáta z vyše 64 000 kondenzačných stôp nad severným Atlantickým oceánom.
Skúmané dáta odhalili, že moderné lietadlá vytvárajú oveľa viac kondenzačných stôp ako lietadlá staršieho typu. A to najmä kvôli tomu, že moderné lietadlá lietajú vo vyšších nadmorských výškach okolo 12 km.
„Táto štúdia hádže klin do fungovania leteckého priemyslu,“ uviedol vedúci výskumného tímu, Dr. Edward Gryspeerdt.
„Kvôli účinnosti leteckých palív a zníženiu emisií CO2 nové lietadlá lietajú vyššie a vyššie v atmosfére. Neúmyselne však vytvára viac kondenzačných stôp, ktoré nad severným Atlantikom dlhšie pretrvávajú. Tie zabraňujú úniku tepla a zvyšujú dopady leteckej dopravy na klímu,“ pokračoval Gryspeerdt.
Podľa vedcov výskumného tímu nespôsobuje nadmerné množstvo kondenzačných stôp len vyššia nadmorská výška lietadiel, ale aj množstvo sadzí, ktoré lietadlo emituje.
Sadze z lietadiel sú kľúčové pre formovanie kondenzačných stôp
Menej sadzí z lietadiel vedie k rýchlejšiemu rozplynutiu kondenzačných stôp v atmosfére. Viac sadzí má opačný účinok.
„Z ďalších štúdií vieme, že emisie sadzí majú kľúčovú úlohu pre vlastnosti novovznikajúcich kondenzačných stôp. A to sa potvrdilo. Naša štúdia prichádza ako prvá s dôkazmi o tom, že kondenzačné stopy, ktoré obsahujú menej sadzí, miznú na oblohe rýchlejšie. Staršie, špinavšie motory vyprodukujú viac rôznych častíc sadzí a tiež viac kondenzačných stôp,“ povedal jeden z výskumníkov, Dr. Marc Stettler.
Čo výskumníkov prekvapilo, bolo zistenie, že malé tryskové lietadlá vyprodukujú podobné množstvo kondenzačných stôp ako veľké komerčné lietadlá.
Pohodlie najbohatších versus dopady na klímu
Satelitné dáta tiež ukázali, že „súkromné tryskové lietadlá, ktoré lietajú v nadmorských výškach 12 a viac kilometrov, vytvárajú oveľa rozsiahlejšie kondenzačné stopy“.
„Hoci sú súkromné tryskové lietadlá veľkostne oveľa menšie, vytvárajú kondenzačné stopy podobné oveľa väčším lietadlám. Vieme, že tí najbohatší, ktorí kvôli komfortu týmito lietadlami lietajú, produkujú obrovské množstvo emisií CO2 na jedného cestujúceho,“ uviedol Gryspeerdt.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK