Streda 16. októbra, 2024
Solárne panely (Pexels/ Kindel Media)

Rozptyľovanie chemikálií do atmosféry kvôli ochladeniu planéty zníži výkon solárnych panelov, vyplýva zo štúdie

Vedci a komerčné firmy experimentujú v snahe znížiť globálne teploty s veľmi nezvyčajnými riešeniami. Tie by však mohli viesť k nižšiemu výkonu fotovoltaických elektrární.

Napríklad, americký startup Make Sunsets a britský výskumník Andrew Lockley vypúšťali chemické častice do nižšej stratosféry s cieľom zvýšiť odrážateľnosť slnečného svitu. Ide o jednu z viacerých geoinžinierskych metód nazývaných Stratosférické vypúšťanie aerosólov (SAI), ktorých možné využitie skúma aj OSN a Európska únia.

Odborníci zapojení do takéhoto výskumu veria, že chemické častice v atmosfére by boli schopné odrážať slnečné žiarenie späť do vesmíru, a preto by podobne ako prach zo sopečných erupcií mohli spôsobiť ochladenie planéty.

Vedci z Európskeho centra pre výskum a pokročilé vzdelávanie v oblasti vedeckých výpočtov (CERFACS) však pomocou počítačových modelov zistili, že metóda SAI by mala zásadný dopad na obnoviteľné zdroje slnečnej a veternej energie.

Vypúšťanie chemických látok do stratosféry zníži účinnosť solárnych panelov

Hlavná vedkyňa CERFACS, Dr. Susanne Baurová, uviedla pre vedecký portál Carbon Brief zaoberajúci sa klimatickými zmenami: „Naše výsledky ukazujú, že potenciál pre slnečnú energiu sa zníži prakticky na celom svete bez ohľadu na to, či ide o scenár s miernym alebo veľmi intenzívnym vypúšťaním emisií [SAI].“

Podľa Baurovej dôjde k relatívnemu zníženiu slnečného svitu, najmä v stredných a vysokých zemepisných šírkach. SAI tiež podľa nej „zvýši frekvenciu období s nízkym slnečným potenciálom“.

„SAI môže ovplyvniť aj polohu solárnych panelov. Solárne panely sú zvyčajne naklonené tak, aby zachytávali priame slnečné žiarenie. My sme však zistili, že slnečné žiarenie bude v dôsledku SAI menej priame a oveľa viac rozptýlené. Sklon solárnych panelov preto pravdepodobne stratí význam,“ uviedla Baurová.

Podľa vedcov z CERFACSu môžu byť zmeny potenciálu vetru pre veterné turbíny v dôsledku SAI na niektorých miestach rovnako významné ako v prípade slnečnej energie. V celkovom meradle však hodnotia vplyv ako nevýznamný.

„To, či dôjde k zvýšeniu alebo zníženiu energetického potenciálu, však bude do veľkej miery závisieť od lokality a ročného obdobia.“

Podľa Bauerovej „výsledky výskumu naznačujú, že by sa solárne inžinierstvo mohlo stať ďalšou prekážkou dekarbonizácie a dosiahnutia sveta s nulovými emisiami“.

Obe štúdie boli publikované v časopisoch Earth System Dynamics a Earth’s Future.

Pôvodný článok