Rast exportu vozidiel z Číny sa v roku 2025 spomalí v dôsledku ciel EÚ a USA (Analýza)
Očakáva sa, že rast vývozu vozidiel z Číny v roku 2025 prudko poklesne, pretože clá z Európskej únie a Spojených štátov začnú platiť v plnej miere, čo zníži konkurencieschopnosť čínskych výrobcov automobilov. Prognóza odráža širšie spomalenie čínskeho vývozu a hospodárskeho rastu v novom roku.
Podľa správy Čínskej asociácie automobilových výrobcov, ktorá bola zverejnená 13. januára, sa očakáva, že predaj automobilov z druhej najväčšej ekonomiky sveta vzrastie v roku 2025 o 5,8 % na 6,2 milióna kusov, čo predstavuje pokles oproti 19,3 % v roku 2024.
Skromná prognóza rastu čínskeho vývozu vozidiel v novom roku kontrastuje so silným celkovým rastom vývozu v decembri 2024, ktorý znamenal najvýraznejší nárast za posledné tri roky.
Výrazné výsledky celkového čínskeho vývozu v minulom mesiaci však majú rozumné vysvetlenie: predzásobenie niektorých výrobcov vrátane automobiliek objednávkami v očakávaní ďalších ciel, najmä zo strany Spojených štátov za druhej Trumpovej vlády. Táto perspektíva by mohla vysvetliť skokový nárast čínskeho vývozu do Spojených štátov o 15,6 %, čo je najviac zo všetkých vývozných destinácií.
Situácia by sa mohla zmeniť v tomto roku, keď vstúpia do platnosti viaceré nové clá. Tie tvrdo zasiahnu čínsky sektor elektrických vozidiel (EV), ktorý sa snaží konkurovať americkému priekopníkovi Tesla. Mohli by tiež ovplyvniť celkový hospodársky rast krajiny, ktorý sa už teraz spomaľuje, keďže vývoz stále tvorí veľkú časť jej ekonomiky.
Napriek hospodárskemu pokroku, ktorý Čína dosiahla za posledných 30 rokov, sa krajina ešte nepreorientovala na konzumnú spoločnosť, ktorá by poháňala hospodársky rast, ako tomu bolo v prípade najväčšej svetovej ekonomiky – Spojených štátov – a ako je to v prípade iných rozvíjajúcich sa trhových ekonomík. Okrem toho sa v krajine doposiaľ nevytvoril dobre integrovaný trh, na ktorom by sa tovar mohol voľne pohybovať naprieč regiónmi, podobne ako v Spojených štátoch a Európskej únii.
Hospodársky rast Číny je preto naďalej závislý od vývozu. V roku 2023 bude vývoz krajiny predstavovať takmer 20 % HDP, zatiaľ čo v Spojených štátoch to bude 11 %. Zatiaľ čo táto stratégia fungovala v počiatkoch otvárania sa Číny svetovým trhom – keď bol rozsah jej exportu malý a oblasť jeho pôsobnosti úzka – v súčasných podmienkach, keď sa jej export rozšíril, nefunguje. To stavia druhú najväčšiu svetovú ekonomiku proti jej hlavným obchodným partnerom vrátane Spojených štátov a Európskej únie.
Okrem toho je čínska vývozná stratégia založená na napodobňovaní a kopírovaní výrobkov vyvinutých najmä v Spojených štátoch a EÚ, nie na domácich inováciách. To núti čínskych vývozcov konkurovať skôr cenou než skutočnou diferenciáciou výrobkov, čoho dôkazom sú klesajúce veľkoobchodné ceny alebo deflácia.
Cenová konkurencia následne poškodzuje ekonomiky obchodných partnerov Číny a núti ich prijímať opatrenia na zmiernenie nepriaznivých účinkov tejto konkurencie vrátane protiopatrení, ako sú clá. V októbri 2024 napríklad EÚ zaviedla clá na čínske elektromobily vo výške 45,3 % a už o niekoľko dní sa očakáva, že nová administratíva USA zavedie svoje vlastné nové clá, ktoré sa dotknú nielen elektromobilov.
Varovanie Čínskej asociácie výrobcov automobilov pred nižším rastom vývozu vozidiel v roku 2025 neprekvapilo Georgiosa Koimisisa, docenta ekonómie a financií na Manhattanskej univerzite. „Vyššie clá na niektorých trhoch nútia čínskych výrobcov automobilov prehodnotiť svoje stratégie – najmä so zameraním na hybridy – čo môže viesť k novým nápadom a inováciám,“ uviedol pre Epoch Times prostredníctvom e-mailu. „Pre bežného spotrebiteľa by prípadné malé zmeny cien mohli byť vyvážené širokou ponukou svetových značiek, ktoré spolu súperia o kus trhu.“
Koimisis sa domnieva, že ak sa na zámorské trhy dostane menej čínskych automobilov, môže to mať ešte nejaké dôsledky, napríklad drobné prekážky v dodávkach alebo menší výber v určitých oblastiach. „Globálny automobilový trh je však pomerne odolný a časom sa mu prispôsobia aj ostatní výrobcovia automobilov, čo pomôže udržať stabilnú ponuku a rozmanitosť pre kupujúcich,“ povedal.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK