Protest Matice slovenskej pred Divadlom P. O. Hviezdoslava
Pred divadlom DPOH sa v stredu poobede zhromaždilo cca 300 – 400 aktivistov, ktorí prišli protestovať proti novému vizuálu divadla a jeho reklamnej kampani pre aktuálnu sezónu. Organizátorom bola Matica slovenská, ktorej sa nepáči (podľa nej dehonestujúca) nová reklamná kampaň divadla a zobrazenie slovenského básnika.
Zhromaždenie prebiehalo relatívne pokojne, čítali sa protesty, básne a účastníci žiadali skandovaním odstúpenie vedenia divadla.
Problémom je parafráza na starú vitráž na poschodí divadla, kde sú zobrazené motívy z budovateľských rokov. V novom zobrazení sú mladí ľudia kráčajúci vpred s dúhovou vlajkou ukrajinskou, ako aj s vlajkou s preškrtnutým gardistickým znakom. Jedna postava drží v ruke hlavu Hviezdoslava a v pozadí je bratislavský hrad.
Práve s „odseknutou hlavou“ Hviezdoslava má Matica problém a označuje takéto zobrazenie za neospravedlniteľné. Ďalej kritizovala, že nová vitráž nezobrazuje slovenskú vlajku.
„Najnovšie nedôstojné stvárnenie odseknutej hlavy nemôže byť ospravedlniteľné ani kreativitou reklamnej kampane. Umelecké stvárnenie nemôže prekračovať hranice vkusu a ľudskosti. Matica možným vysvetleniam o tzv. nadsádzke tohto vyobrazenia neverí a nerozumie, prečo musí byť práve osoba P. O. Hviezdoslava terčom takýchto nechutných útokov a metafor. Rovnako nechápeme, prečo na vitráži nie je okrem vlajky cudzieho štátu aj slovenská štátna zástava,“ uvádza sa vo vyhlásení predsedníctva Matice slovenskej. Autor kontroverznej vitráže Jakub Mikula vysvetľuje svoje dielo na sociálnej sieti, ku hlave sa vyjadril nasledovne:
„Dievča s hlavou Pavla Országha Hviezdoslava, asi najkontroverznejšia časť. Je to socha, respektíve busta (je aj farebne odlíšená od farby, ktorú som použil, ako pleťovú). Áno, busta je robená tak, že spolu s hlavou je aj krk a ramená. Tu som použil skratku, pretože som parafrázoval Shakespearovho Hamleta. Hamlet drží lebku, tak preto len hlava, keby držal aj ramená a kľúčne kosti, bolo by to možno smiešne, ale prosím spravte takú verziu Hamleta, veľmi rád sa na to pôjdem pozrieť (Pardón, ak sa tento štýl humoru sem teraz nehodil).“
Podľa autora nejde o hanenie osobnosti Hviezdoslava: „ALE AJ TAK NIE, nie je to poprava. Keby som vedel, že to niektorí ľudia takto brutálne pochopia, dorobím aj ostatné časti. Teraz už to viem a rešpektujem vaše interpretácie. Beriem to ako skúsenosť do budúcna. Ale posledný krát, stále je to symbol pocty k divadelnej tvorbe a Pavlovi Országhovi Hviezdoslavovi, nie terorizmu ani hanenia jeho tvorby. Otázka – byť či nebyť – nám pri konzultáciách prišla vhod v spojitosti s dnešnou uponáhľanou dobou a taktiež sme tam chceli nejako zakomponovať Hviezdoslava. Viete si ju interpretovať rôzne, napríklad: cestovanie, či kariéra, cold brew či hypotéka… Máme? Super! Poďme ďalej.“
Súčasné vedenie DPOH naopak tvrdí, že nový vizuál a reklamná kampaň divadlo nedehonestuje a odmieta, že by nejakým spôsobom zrádzalo národné záujmy Slovenska.
„Pôvodné vitráže obsahujú boľševický odkaz, ktorý pochádza zo stalinistických 50. rokov. Jedna vitráž sa viaže k roku 1948, ďalšia k roku 1952. Na tretej sú partizáni so slovenským ľudom a sovietskymi vojakmi v pozadí. Povedali sme si, že pôjdeme cestou parafrázovania motívov, ktoré v súčasnosti hýbu spoločnosťou… Ukrajinská vlajka je pendantom k vlajke sovietskej v tom zmysle, že aj teraz prebieha vojna. Na vitráži je aj nadsázka k tomu, čo sa nazýva bratislavská kaviareň,“ vysvetlila riaditeľka divadla Schulczová.
Divadlo je mestské, pričom mesto vníma nový vizuál ako vtipný a provokatívny, nakoľko divadlo podporuje mladých umelcov a divadelníkov.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK