Prerušenie dátových káblov v Baltskom mori: Dánsko údajne zadržiava podozrivú čínsku loď
Prerušenie podmorských káblov v Baltiku vyšetrujú európske krajiny ako možnú sabotáž. Dánsko medzitým podľa médií zadržalo čínsku nákladnú loď, ktorá sa v čase oboch incidentov pohybovala v oblasti a vyplávala z Ruska.
Poškodené optické káble v Baltskom mori vzbudzujú obavy, že išlo o zámerný akt. V pondelok boli prerušené dva internetové káble, jeden 1200 kilometrov dlhý, spájajúci fínske Helsinki s nemeckým prístavom Rostock, a druhý 218 kilometrov dlhý kábel medzi Litvou a švédskym ostrovom Gotland.
Podľa agentúry Reuters odvolávajúcej sa na fínsku telekomunikačnú spoločnosť Cinia došlo k poškodeniu prvého kábla 18. novembra okolo tretej hodiny rannej nášho času. K prerušeniu druhého kábla došlo podľa litovskej Telia Lietuva o deň skôr o deviatej hodine ráno.
Incident vyvolal okamžitú reakciu európskych predstaviteľov. Niektorí ho označujú za sabotáž, druhí hovoria o nehode. „Eskalujúce hybridné aktivity Moskvy proti krajinám NATO a EÚ sú tiež bezprecedentné vo svojej rozmanitosti a rozsahu a vytvárajú významné bezpečnostné riziká,“ uviedli ministri zahraničných vecí Francúzska, Nemecka, Talianska, Poľska a Británie vo vyhlásení.
Nemecký minister obrany Boris Pistorius sa pri návšteve Bruselu vyjadril, že incident považuje za zámerný. „Nikto neverí, že tieto káble boli prerušené náhodne,“ vyhlásil. A dodal: „Musíme tiež predpokladať bez toho, aby sme to ešte vedeli, že ide o sabotáž.“
Podpredseda Európskej komisie Josep Borrell bol v slovách opatrnejší s tým, že je príliš skoro na obviňovanie niekoho konkrétneho. „Bolo by z mojej strany nezodpovedné pripisovať tento, povedzme incident alebo nehodu alebo akokoľvek to chcete nazvať, komukoľvek,“ povedal na tlačovej konferencii v Bruseli.
Fínsky minister pre európske záležitosti Joakim Strand uviedol, že incident je „znepokojujúci“, ale že praktický dopad je minimálny. Podľa neho je príliš skoro špekulovať o príčinách incidentu.
Podozrivá čínska loď
Poškodenie káblov už vyšetrujú švédske aj fínske úrady. K fyzickej obhliadke miesta prerušenia dôjde v priebehu niekoľkých dní. Vyšetrovatelia podľa niekoľkých médií preverujú aj pohyby čínskeho nákladného plavidla Yi Peng 3, ktoré bolo podľa sledovacieho systému Marine Traffic na ceste z ruského prístavu Ust-Luga do Port Saidu v Egypte a ktoré preplávalo v blízkosti miest, kde boli oba káble porušené – a to údajne približne v čase, keď k prerušeniu došlo.
„Ak Rusko neprestane páchať sabotážne činy v Európe, Varšava uzavrie zvyšok ruských konzulátov v Poľsku,“ vyhlásil podľa Reuters Sikorski po tom, čo sa v poľskej metropole zišlo niekoľko európskych ministrov zahraničia.
Švédsky minister obrany Carl-Oskar Bohlin poznamenal: „Môžeme potvrdiť, že vojenské jednotky a jednotky pobrežnej stráže detekovali pohyby plavidla, ktoré zodpovedajú načasovaniu a miestu narušenia.“
Podľa trackovacieho lodného systému Vesselfinder vykazovala Yi Peng 3 podozrivé manévre, keď po preplávaní okolo kabeláže nepochopiteľne spomalila. Ostatné lode v oblasti pri rovnakom protivetre rýchlosť neuberali.
Podľa správ z médií bolo plavidlo eskortované dánskou vojenskou loďou. Dáta zo serveru Marine Traffic potvrdzujú, že od včerajšieho večera Yi Peng 3 zostáva bez pohybu vo vodách pri Kattegate. Blízko nej sa nachádza aj plavidlo dánskej pobrežnej hliadky. Dánske ministerstvo obrany sa k čínskemu plavidlu nevyjadrilo.
Incidentov s poškodením podmorských káblov a potrubí v celej Európe v posledných rokoch pribudlo, a to aj v Arktíde, upozorňuje námornícky server gcaptain.com. V roku 2022 Nórsko oznámilo, že podmorský optický kábel spájajúci pozemnú satelitnú stanicu na Svalbarde s nórskou pevninou bol prerušený. Nórske médiá uviedli, že ruské plavidlo niekoľkokrát cestovalo tam a späť cez poškodený úsek.
Fínske vyšetrovanie incidentu z roku 2023, pri ktorom bol porušený plynovod Balticonnector, ukázalo, že poškodenie spôsobila čínska kontajnerová loď NewNew Polar Bear. Pretože čínske orgány odmietli komunikovať, fínske úrady začali vlastné vyšetrovanie, a nakoniec zistili, že plavidlo spustilo počas búrky kotvu, ktorú za sebou malo ťahať niekoľko stoviek kilometrov po dne, pričom poškodilo plynovod. Plavidlo bolo videné počas prvého zastavenia po incidente s chýbajúcim kusom jednej kotvy.
Vyšetrovatelia neuviedli, či išlo o poškodenie zámerné alebo neúmyselné. Rovnako ako Yi Peng 3 aj NewNew Polar Bear vyplával pred incidentom z ruského prístavu. Čínske úrady neskôr začali vlastné vyšetrovanie. V auguste 2024 priznali, že plynovod bol naozaj zničený kotvou lode NewNew Polar Bear, ale že nešlo o zámerný akt.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK