Piatok 22. novembra, 2024
George Soros, miliardár, investor, špekulant a demokratický politický aktivista, chce pred voľbami v USA kúpiť 200 rozhlasových staníc (George Soros Sean Gallup/ Getty Images)

George Soros je pred voľbami v USA na ceste k ovládnutiu 200 amerických rozhlasových staníc

Investičný fond hedžového miliardára Georgea Sorosa je na najlepšej ceste stať sa najväčším akcionárom amerického rozhlasového gigantu Audacy. Prevzatie takejto kontroly nad 200 rozhlasovými stanicami podporovateľom demokratov Sorosom niekoľko týždňov pred voľbami v USA vyvoláva kontroverzie. Môže Soros využiť mediálne prostredie na výraznú zmenu spravodajstva?

Je rádio ako médium prežitkom minulého tisícročia? Nie pre 93-ročného miliardára Georgea Sorosa, ktorý je v rebríčku najbohatších ľudí sveta časopisu Forbes na 427. mieste s majetkom 7,2 miliardy dolárov. Sorosovo plánované ovládnutie vyše 200 rozhlasovými stanicami krátko pred voľbami v USA prostredníctvom ním financovaného fondu vyvoláva otázky. Vďaka ich dosahu by mohol pred voľbami v USA osloviť približne polovicu všetkých Američanov.

Soros rozširuje svoj vplyv na americkom mediálnom trhu

Stanice, ktoré majú zmeniť majiteľa, patria sieti Audacy, jednému z najväčších prevádzkovateľov rádií v USA, ktorý je v súčasnosti v konkurznom konaní. Sorosova investičná spoločnosť Soros Fund Management získala začiatkom roka 2024 dlh Audacy za približne 400 miliónov dolárov, čím by sa fond mohol stať najväčším veriteľom spoločnosti, a teda jej hlavným akcionárom.

Skutočnosť, že olvádnutie 200 rozhlasových staníc vyvolalo kontroverzie, súvisí najmä s nadchádzajúcimi prezidentskými voľbami v USA: Soros, podporovateľ demokratov, by mohol získať značný vplyv na mediálne prostredie a prípadne aj na politické spravodajstvo. Denník New York Post (NYP) teraz informoval, že Federálna komisia pre komunikácie (FCC) minulý týždeň „schválila rozhodnutie umožňujúce Sorosovi kúpiť viac ako 200 rozhlasových staníc na 40 trhoch len niekoľko týždňov pred prezidentskými voľbami“. Vďaka ich dosahu by Soros mohol prostredníctvom rozhlasu osloviť viac ako 165 miliónov Američanov pred voľbami v USA 5. novembra 2024.

Rozhodnutie FCC prišlo po straníckom hlasovaní, v ktorom traja demokrati v komisii hlasovali za kúpu, zatiaľ čo dvaja republikáni boli proti, dodali zdroje.

Zrýchlený proces namiesto zdĺhavého posudzovania

Podľa súčasných pravidiel FCC nesmie zahraničný vlastník amerických rozhlasových staníc prekročiť 25 %. Soros však na predloženie ponuky využil zahraničné investície a potom požiadal komisiu o výnimku z obvyklého procesu preskúmania, uviedol NYP. Takéto preskúmanie sa zvyčajne vyžaduje v prípade zahraničných investícií do amerických mediálnych spoločností. Tento proces môže trvať aj rok alebo viac.

Rozhodnutie FCC urýchliť túto transakciu je prvým prípadom, keď komisia schválila takúto transakciu bez predchádzajúceho procesu preskúmania národnej bezpečnosti.

Federálna komisia pre komunikácie (FCC) je nezávislý regulačný orgán v USA zodpovedný za komunikácie. FCC reguluje rozhlasové, televízne, satelitné, káblové a telekomunikačné služby. Jej poslaním je zabezpečiť spravodlivé a efektívne fungovanie komunikačného trhu v USA.

Republikáni v komisii boli prehlasovaní

Rozhodnutiu FCC v prospech Sorosa predchádzalo hlasovanie, v ktorom traja demokrati v komisii hlasovali za tento krok, zatiaľ čo dvaja republikáni boli proti.

Komisár Brendan Carr, najvyššie postavený republikán v FCC, predtým vyjadril obavy, že Soros by mohol prevziať kontrolu nad Audacity. „Táto Sorosom podporovaná skupina chce kúpiť druhú najväčšiu skupinu rozhlasových staníc v krajine […] niektoré z nich sú v Pensylvánii, Virgínii a na Floride. Prevažná väčšina je pravdepodobne hudobná alebo športová, ale je tam aj niekoľko konzervatívnych rozhlasových staníc,“ povedal Carr pre Fox News.

Sorosov dosah vo volebnej kampani v USA: 165 miliónov poslucháčov

Audacy Group vlastní viac ako 200 rozhlasových staníc v USA vrátane WFAN a WINS v New Yorku, KROQ v Los Angeles, KCBS v San Franciscu a WXRT v Chicagu. Spoločnosť vyhlásila bankrot vo februári 2020.

FCC rozhodne o dokončení prevzatia kontroly v najbližších týždňoch. Ak sa tak stane, Soros a jeho nové rozhlasové stanice budú mať technický potenciál osloviť 165 miliónov poslucháčov na 48 najväčších mediálnych trhoch v krajine.

Peniaze pre demokratov zo siete organizácií

Americký miliardár George Soros sa vďaka masívnej finančnej podpore stal jednou z najvplyvnejších postáv americkej volebnej kampane. V súčasnosti je najväčším darcom demokratov vo volebnej kampani Sorosov Fond pre politické reformy, ktorý burzový miliardár založil v roku 2009 a daroval mu 100 miliónov dolárov.

Tento Fond pre politickú reformu zasa financuje Demokratický politický akčný výbor (Democracy PAC). Prostredníctvom svojej siete organizácií, najmä Democracy PAC a Democracy PAC II, je miliardár jedným z najväčších darcov v americkej volebnej kampani. Obe organizácie založil Soros s cieľom financovať politické organizácie, ktoré prispievajú k zvoleniu demokratov. Ako takzvané Super PAC môžu prijímať neobmedzené dary.

Do 30. júna 2024 vyzbieral Democracy PAC za tento volebný rok 60,7 milióna dolárov, z ktorých takmer všetky daroval Fond pre politické reformy.

Soros mladší ide v otcových šľapajach

George Soros už investoval viac ako dve tretiny celého svojho majetku do vlastných a cudzích pomocných organizácií. V júni 2023 odovzdal kontrolu nad svojou miliardovou sieťou Open Society Foundation svojmu synovi Alexovi Sorosovi. Týmto krokom sa Alex Soros stal novým šéfom organizácie.

Miliardárov syn Alex Soros pokračuje v politickej angažovanosti nadácie a na X zverejnil, ako poskytol demokratickému kandidátovi na viceprezidenta. Timovi Walzovi audienciu vo svojom newyorskom apartmáne.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj