Sobota 5. októbra, 2024
Študenti pri práci v pražskom Klementine. foto: (MICHAL CIZEK/AFP via Getty Images)

Pražská univerzita ruší bakalárske práce kvôli umelej inteligencii

Umelá inteligencia bude mať obrovský dopad nielen na pracovné miesta budúcnosti, ale aj na spôsob, akým sa k nim dostaneme. Kvôli umelej inteligencii sa totiž mení aj systém vzdelávania. Alebo sa dokonca ruší? Na Vysokej škole ekonomickej v Prahe sa teraz po prvýkrát rušia bakalárske práce. Dôvod: vo veku umelej inteligencie sú takmer bezvýznamné.

Začína byť jasné, že svet práce prejde (alebo už prechádza) revolúciou vďaka využívaniu umelej inteligencie (UI): mnohé pracovné miesta zaniknú, ešte viac sa ich zmení, iné sa stanú populárnejšími a vzniknú nové profesie. Business Insider predpovedá, že 14 miliónov pracovných pozícií prestane existovať vo svojej súčasnej podobe. Okrem toho sa v nasledujúcich piatich rokoch masívne zmení 23 % pracovných miest na celom svete. Vyplýva to zo správy Svetového ekonomického fóra „The Future of Jobs Report 2023“. Stane sa tak vďaka využívaniu umelej inteligencie a technických inovácií v oblasti spracovania textu, obrazu a jazyka.

Zmeny sa budú týkať najmä „kancelárskych pracovníkov“, zatiaľ čo remeslá a profesie zahŕňajúce sociálnu interakciu zažijú rozmach.

Zmení sa však aj cesta k zamestnaniu, možno aj celý svet vzdelávania, najmä toho akademického. Zmeny sú už v plnom prúde. Vzdelávacie inštitúcie a univerzity sa musia vysporiadať s využívaním „generatívnej umelej inteligencie“.

Pokrok umelej inteligencie na univerzitách

Ak sa spýtate samotného ChatGPT, čo je to generatívna UI, odpoveď znie: „Generatívna UI autonómne vytvára nový obsah, napríklad text, obrázky alebo hudbu, na základe vzorov a informácií, ktoré sa naučila z tréningových údajov.“

Ak položíte otázku správne, môžete si teraz jedným stlačením tlačidla alebo stlačením klávesu nechať v priebehu niekoľkých sekúnd vygenerovať články, súhrny, dokonca celé bakalárske práce alebo iné vedecké texty či analýzy, ktoré si predtým vyžadovali zdĺhavý výskum, vlastné myšlienky a závery, a hlavne veľa času.

Praha reaguje na technologický vývoj

Vysoká škola ekonomická v Prahe teraz zrušila bakalárske práce pre nových študentov. Fakulta podnikania a ekonomiky tak chce predvídať vývoj. V dobe umelej inteligencie je písanie bakalárskych prác takmer bezpredmetné. Preto v nej už nebudú bakalárske práce, vysvetlil zámer pre časopis Forbes dekan fakulty Jiří Hnilica. Pre všetkých, ktorí začnú študovať v tomto akademickom roku, stratí písanie a odovzdávanie bakalárskych prác zmysel.

„V súčasnosti je čoraz pravdepodobnejšie, že študent si svoju prácu nechá napísať profesionálnou agentúrou, a nie umelou inteligenciou,“ hovorí dekan. Takýchto agentúr je veľa. „Vznik umelej inteligencie bol pre nás ďalším impulzom na zmenu systému,“ vysvetľuje Hnilica plány, ktoré budú nasledovať po tomto nezvyčajnom kroku: 

 „Bakalársky program koncipujeme prakticky tak, aby v ňom bolo oveľa menej priestoru na plagiátorstvo a aby si študenti odniesli oveľa viac užitočných skúseností do života.“

Zatiaľ nie sú k dispozícii žiadne informácie o tom, čo táto nová koncepcia vlastne obsahuje.

Spolupráca s umelou inteligenciou

Ďalšia česká univerzita, Technická univerzita v Liberci, sa tiež rozhodla nielen výslovne povoliť používanie nástrojov umelej inteligencie, ale dokonca ich propagovať. Využívanie UI je tu teraz súčasťou učebných osnov, najmä ako efektívne a zodpovedne pracovať s novými technológiami.

Okrem iného sa majú vyučovať aj usmernenia, ako napríklad, že pri používaní UI na tvorbu obsahu sa musí prevziať aj zodpovednosť za správnosť výsledkov, vrátane požiadavky označovať obsah vytvorený pomocou UI.

Keďže bakalárska práca nie je v Českej republike povinnou podmienkou ukončenia štúdia, takáto zmena vysokoškolských učebných osnov je z právneho hľadiska jednoduchá.

Zatiaľ čo v Prahe sa v súčasnosti po prvýkrát rušia bakalárske práce, Robert Lepenies, rektor Karlovej univerzity v Karlsruhe je za integráciu umelej inteligencie do vysokoškolského vzdelávania a výučby.

V rozhovore pre časopis o počítačových technológiách „c’t“ tvrdí, že pojmy ako „vzdelávanie“ a „výkon“ treba vo výuke predefinovať, „keď systémy umelej inteligencie ako GPT-3 a ChatGPT dokážu napísať celé diplomové práce za niekoľko sekúnd,“ hovorí Lepenies.

Jeho riešenie: umelá inteligencia by mala byť integrovaná do seminárov. Najmä preto, že schopnosť umelej inteligencie vytvárať akademické texty sa nebude obmedzovať len na spoločenské a humanitné vedy, ako je to v súčasnosti.

Čoskoro ovplyvní aj iné disciplíny a všetky formy vzdelávania, predpovedá Lepenies: „Konkrétne to znamená, že bude ťažšie hodnotiť seminárne práce. Umelá inteligencia nás prebúdza a núti nás pýtať sa: je náš pohľad na to, čo znamená vzdelanie a výkon, stále aktuálny?“

Používanie namiesto zakazovania: ChatGPT ako „univerzitný asistent“

Robert Lepenies je skôr za využívanie UI ako sparingpartnera; podľa neho je GPT-3 potenciálne veľmi inteligentným a podnetným partnerom pre spätnú väzbu, a to aj v univerzitnom prostredí. „Čím inteligentnejšie budete klásť otázky a poskytovať modelu spätnú väzbu, tým inteligentnejšie budú odpovede.“

Ako každý technologický vývoj, aj UI je ambivalentná. V prípade umelej inteligencie, ktorá dokáže oveľa viac ako predchádzajúce technické vymoženosti typu Wikipédia či autokorekcia textov, „sa musíme naučiť správne klasifikovať a vyhodnocovať výsledky strojov a robiť si vlastné interpretácie a úsudky“.

Podľa Lepeniesa je univerzita tým správnym miestom na osvojenie si týchto základných zručností – vrátane toho, ako sa naučiť s UI zaobchádzať.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj