Potrebujem to? – nový trend striedmeho nakupovania získava na popularite
Tretí pár čiernych džínsov, dvadsiaty pár topánok a nový hrnček v už aj tak preplnenej kuchynskej skrinke: otázka nevyhnutnosti sa zdá byť vhodná pre mnohé veci. Mnohí mladí ľudia dnes hovoria „nie“ a chcú obmedziť svoj život v nadbytku.
Mnohí mladí ľudia v Európe a USA trpia pocitom preťaženia a vyčerpania: Čím chcem byť? Kde sa vidím o desať rokov? Aké jedlo si mám objednať v reštaurácii? A hlavne, ako zaplatím účty a pokryjem stále sa zvyšujúce životné náklady?
Pokiaľ ide o poslednú otázku, na sociálnych sieťach – najmä na TikToku – sa objavuje nový trend, v rámci ktorého sa mladí ľudia bránia reklame a neustálemu tlaku niečo si kúpiť.
„Ak máte pocit, že vám každý okamih vášho života niekto niečo predáva a cena tejto veci neustále stúpa, ľudia prestanú míňať,“ povedala agentúre AFP Kara Perezová, influencerka a finančná lektorka.
Odvrátenie sa od hojnosti a bohatstva
Dlhý čas boli sociálne siete plné dokonalých domovov, honosných šatníkov a množstva kozmetických výrobkov. Nový trend sa však uberá opačným smerom: vyzýva ľudí, aby veci používali opakovane, žili úspornejšie a uprednostňovali kvalitu pred kvantitou.
Namiesto množstva oblečenia alebo make-upu teraz používatelia zverejňujú skromné šatníky a praktické, všestranné predmety dennej potreby. Tento trend nabáda ľudí, aby sa rozhodli pre minimalizmus a šetrnosť a kupovali len to, čo naozaj potrebujú. Čoraz viac používateľov zdieľa svoje predstavy o „normálnej“ spotrebe: použitý nábytok, dekorácie z prázdnych sklenených fliaš, opätovné využitie zvyškov jedla a obmedzené množstvo kozmetiky.
Termín „underconsumption core“ („podstata nízkej spotreby“) sa používa na propagovanie udržateľného životného štýlu a využívania toho, čo máte. Ide o akési odmietanie nadbytočnosti a bohatstva, ktoré prevláda na Instagrame a TikToku. Na týchto dvoch sociálnych sieťach je tiež umiestnená väčšina reklám.
„Keď na TikToku vidíte 300 videí ľudí, ktorí majú 30 hrnčekov Stanley, chcete ich mať toľko, koľko si môžete dovoliť. Ľudia chcú niekam patriť,“ hovorí Perezová.
Video s viac ako 100 000 pozretiami na TikToku kritizuje tento sklon k nadmernej spotrebe, ktorý je na sociálnych sieťach často posilňovaný a podporovaný. Užívateľ zároveň dáva nahliadnuť do svojich osobných skúseností: „Míňal som peniaze, ktoré som nemal, na veci, ktoré som nepotreboval.“ A ak veríte internetu, toto tvrdenie ide ešte ďalej: „[…] aby som urobil dojem na ľudí, ktorých nepoznám.“
Unavený z nakupovania
Napriek finančným ťažkostiam, ktoré zažíva najmä generácia Z a mileniáli, sa ekonomike darí. Mnohé veľké odevné a kozmetické spoločnosti dosahujú rekordné zisky a ceny výrobkov stále rastú.
Podľa analytika kultúrneho a spotrebiteľského marketingu Tarira Makoniho majú mladí dospelí pocit vyhorenia. Situáciu podporuje metóda „kúp teraz, plať neskôr“, ktorú mnohí mladí dospelí používajú. Výsledok: skreslenie reality a iné vnímanie prosperity.
Niektorí mladí ľudia medzitým dospeli k poznaniu, že nemôžu držať krok s výdavkovými návykmi tých, ktorých vidia na sociálnych sieťach. To sa prejavuje aj v samotných digitálnych médiách. Hoci sa podstata nízkej spotreby už dlho objavuje vo výsledkoch vyhľadávania Google, v poslednom čase vyhľadávanie na túto tému prudko vzrástlo – spolu s výrazmi ako nadprodukcia a globálna hospodárska kríza.
Túžba niekam patriť
Podľa britskej influencerky Andrey Cheongovej sa u mnohých mladých ľudí vyvinulo „nutkavé chovanie mínúť za oblečenie posledný cent“. Ona sama je zástankyňou trendu obmedzenej spotreby a vedie workshopy o tom, ako znovu použiť staré oblečenie alebo prešiť poškodené časti. „Pre mnohých je to závislosť. Súvisí to s tlakom vyjadriť sa prostredníctvom svojho majetku,“ hovorí Cheongová.
Nový trend sa naopak vymyká prevládajúcemu trendu orientovanému na predaj. Zástancovia jednoducho ignorujú neustále sa meniace predstavy o móde a obľúbené sezónne farby. Podľa Makoniho sa teraz stáva cool opravovanie, opätovné používanie a šetrenie.
„Nový trend podspotreby na sociálnych sieťach je pre generáciu Z spôsobom, ako čo najlepšie využiť svoje peniaze,“ uvádza Ashley Rossová z Bank of America.
Túžba po väčšej udržateľnosti
A je tu ešte jeden aspekt: najmä mladšie generácie neustále volajú po väčšej udržateľnosti, čo je silne spojené s faktorom peňazí. Podľa Rossovej je trend „obmedzenej spotreby“ spôsobom, ako chrániť životné prostredie.
„Buďme úprimní, nikto nebude meniť kvôli udržateľnosti svoje HDP. V takom svete nežijeme. Motiváciou ľudí k týmto veciam bola vždy snaha ušetriť peniaze,“ dodala Cheongová.
Pre tých, ktorí chcú žiť udržateľne, ponúka nízka spotreba dostupný prístup. Posolstvo, ktoré rezonuje: nakupujte menej, nakupujte lepšie, vážte a opravujte si veci namiesto toho, aby ste ich vyhadzovali a kupovali nové.
Nízka spotreba sa však šíri aj medzi staršou generáciou, najmä medzi rodičmi so školopovinnými deťmi. Napríklad 42-ročná Anjali Zielinski a jej sedemročná dcéra sa zúčastnili na šijacom workshope Andrey Cheongovej. Matka dúfa, že získa nové zručnosti a že sa jej dcéra tvorivou prácou nielen nakazí, ale tiež spozná a naučí sa vnímať „hodnotu vlastných vecí a práce, ktorá za nimi stojí“.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK