Politický fenomén alebo digitálna manipulácia? Čo stojí za rastom premiérových interakcií na Facebooku?
Premiér Fico veľmi rád využíva sociálne siete ako svoj primárny komunikačný kanál. Na Facebooku v poslednom čase dosahuje nevýdané výsledky. Nedávna analýza Investigatívneho centra Jána Kuciaka však poukázala, že môže ísť o neprirodzený nárast interakcií. Podrobnejší pohľad na tisíce komentárov pod jeho príspevkom odhalil, že významná časť z nich – až jedna pätina – vykazuje znaky neautenticity, čo otvára otázky ohľadom online popularity a potenciálnych manipulačný praktík z čias trollých fariem.
Ficova popularita na sociálnych sieťach naberá na obrátkach
Premiér Robert Fico (Smer-SD) patrí medzi slovenských politikov s najvyšším počtom reakcií k svojim postom na sociálnej sieti Facebook. Občianske združenie Investigatívne centrum Jána Kuciaka (ICJK) upozornilo na neprirodzený nárast interakcií, ktoré zaznamenali po stretnutí s ruským prezidentom Vladimirom Putinom. ICJK analyzovalo 9-tisíc komentárov pod náhodne zvoleným videom premiéra Fica zo dňa 2. januára 2025, v ktorom sa prihovára občanom z neskôr identifikovaného luxusného apartmánu vo Vietname.
ICJK dospelo k záveru, že 21% z preskúmavaných komentárov vykazovalo znaky neautenticity. „Ficov účet na Facebooku získal po stretnutí s Putinom cez šesť tisíc nových sledovateľov. Ich počet narástol z viac ako 309-tisíc 21. decembra, teda deň pred stretnutím s ruským prezidentom, na 315 932 k 13. januáru,” píše občianske združenie.
Podľa denníka SME, ktorý si robil vlastnú analýzu, čísla ohľadom Ficových interakcií môžu byť autentické. „Jeho čísla sú výnimočné, no nie nereálne.”
Na zvýšenú interakciu premiérovho účtu poukázal odborník na marketing Tomáš Pjontek: „Fico má Facebook ako svetová celebrita! V posledných mesiacoch môžeme vidieť, že čím viac prihára Ficovmu kabinetu, tým viac lajkov získava Robert na Facebooku,” poznamenal na svojom LinkedIn konte. Pjontek porovnával Ficových 5 posledných statusov a zaznamenal si priemery. Výsledky sú podľa jeho slov pôsobivé, mohli by závidieť aj veľké slovenské značky, ktoré investujú do reklamy obrovské rozpočty.
Podozrivo vysoké čísla
Facebooková stránka Roberta Fica podľa slov marketéra dosahuje hodnoty lajkov porovnateľné s fanúšikovskou stránkou slávnej speváčky Beyonce, pričom v komentoch pod príspevkom má premiér dvojnásobne vyššie čísla. Počet zdieľaní príspevkov je tiež pozoruhodne vysoký. Český predseda vlády Petr Fiala dosahuje len zlomok z čísel, ktorými sa môže pochváliť jeho slovenský náprotivok. Dokonca ani európski lídri, akým je napríklad Emmanuel Macron, sa na Fica nechytajú.
Pjontek načrtol aj možnosť, že k takýmto výsledkom nemusel Fico dospieť čestne. „Napríklad 10-tisíc lajkov na FB statuse sa dá jednoducho kúpiť cez podvodné platformy za 50-100 dolárov. Za relatívne lacný (pre politikov) peniaz sa dajú nakúpiť aj komentáre a zdieľania. Fejkové lajky, komenty a zdieľania od botov a kradnutých účtov,” opísal odborník na performance marketing spôsoby, akými sa dajú dosiahnuť vyššie interakcie s príspevkami. Dodal, že na premiérovom Facebooku vídať výhradne pozitívne a chváliace komentáre, čo pripisuje moderovaniu „armády adminov”, ktorí nežiaduce príspevky mažú a blokujú. Svoje tvrdenia však nepodložil žiadnymi dôkazmi.
Slovenská legislatíva priamo nezakazuje nákup falošných lajkov či zdieľaní na sociálnych sieťach. Takéto praktiky by však mohli byť v rozpore s podmienkami používania jednotlivých platforiem. Ak sa takéto správanie zistí, spoločnosť môže účet zablokovať alebo zmazať.
„Ak algoritmus vníma, že daný obsah má potenciál a získava zaujímavé čísla, ponúka ho v ešte väčšej miere ďalším používateľom. Napríklad statusy premiéra Fica získavajú v prvých piatich minútach aj niekoľko tisíc lajkov, čo je na tak malú krajinu, akou je Slovensko, unikátne,” objasňuje Pjontek.
Neautenticita stúpla z 10 na 21%
Od poslednej analýzy, kedy ICJK pod premiérovými príspevkami identifikovalo 10 % komentárov od neautentických účtov, ich počet stúpol o 11 %. Za znak neautenticity občianske združenie pokladá falošné mená, fotografie, nedostatok priateľov alebo nezrovnalosti medzi URL adresou a menom účtu.
„Zvýšenie pomeru komentárov od profilov so známkami neautenticity z 10 %, z poslednej analýzy ICJK, na 21% môže indikovať nejaký typ koordinovanej aktivity. Smer má históriu s falošnými diskutérmi, nebolo by to nič nové,” naznačil pre ICJK Jakub Goda, novinár a expert na sociálne siete. Podľa neho sú aktivity ruskej propagandy dôkladne zdokumentované a považuje za logické, ak by sa profil Roberta Fica stal pre nich atraktívnejším po decembrovej návšteve Putina.
Niektoré premiérove témy majú zahraničný presah
ICJK zaznamenalo aj nárast zahraničných komentárov v porovnaní s analýzou príspevku Roberta Fica zo septembra, v ktorom útočil na lídra opozície Michala Šimečku (PS). Vtedy zaznamenali len 38 českých komentárov, teraz 336. Pre porovnanie však po atentáte identifikovali až 1203. Nárast zahraničných komentárov si občianske združenie vysvetľuje aj tým, že niektoré témy, ako napr. atetntát či Ukrajina, oslovia aj zahraničné publikum.
Goda objasnil, že pri témach s medzinárodným dosahom Fico zrejme oslovuje aj prorusky orientovaných Čechov, ktorí tvorili 10 % zo všetkých komentárov. „Podobné prepojenie slovenského a českého online priestoru sme mohli pozorovať aj pri šírení niektorých virálnych dezinformácií týkajúcich sa Ukrajiny alebo počas pandémie Covid-19,“ dodal.
Oborník na sociálne siete si nemyslí, že hlavným dôvodom aktuálnej úspešnosti premiéra Fica na sociálnych sieťach sú komentáre od neautentických profilov. „Myslím, že významnú rolu hrá to, že stretnutie s Putinom, ale aj odkazy Zelenskému, sú celoeurópsky významné politické momenty a Fico ich komunikuje v podstate exkluzívne cez Facebook, ktorý je jeho primárny komunikačný kanál. Dôležitým faktorom je tiež disciplinovaná a vďačná cieľovka, ktorú má Smer na Facebooku,” zhodnotil.
Okrem toho tiež uvádza, že výrazný vplyv pre Fica môže mať aj zdieľanie obsahu do početných facebookových skupín, či využívanie nenávistného jazyka a konšpiračných teórií, ktoré sú základom jeho úspechu v určitých cieľových skupinách na súčasnom Facebooku.
Trollie farmy
S komunikáciou strany Smer-SD v online priestore nebolo všetko „košer” ani niekoľko rokov dozadu, keď médiá informovali o činnosti trollých fariem podporujúcich politickú stranu Smer-SD. Takúto činnosť potvrdil aj bývalý poslanec a člen strany Smer Anton Martvoň. V rozhovore pre Denník N bývalý troll opísal, ako dostávali pokyny na kopírovanie postojov z Facebookových stránok a ich zverejňovanie v komentároch.
V roku 2010, keď bola kampaň na internete ešte amatérska, sa podľa Denníka N na Facebooku a iných stránkach objavili profily s vymyslenými identitami, ktoré obhajovali Smer a kritizovali opozíciu. Tieto profily neboli bežní používatelia, ale súčasť koordinovanej kampane, do ktorej boli zapojení aj mladí poslanci Smeru a členovia mládežníckej organizácie Mladí sociálni demokrati.
Podľa informácií Denníka N sa v minulosti na týchto aktivitách podieľali aj vysokí predstavitelia, ako napríklad minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (dnes predseda Hlas-SD) a šéf Úradu vlády Juraj Gedra, ktorí vytvárali falošné diskusie v internetových debatách.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK