Štvrtok 21. novembra, 2024
Ilustračná fotografia (foto: Documerica / Unsplash)
»

Plány EÚ na povinné šrotovanie: Majitelia áut môžu prísť o svoje vlastnícke práva

EÚ navrhuje prísnejšie pravidlá, kedy musia majitelia vozidiel po dobe životnosti svoje vozidlá zošrotovať. Má to prospieť životnému prostrediu a prechodu na novú mobilitu. Podľa švédskeho motoristického časopisu by to mohlo znamenať, že majitelia vozidiel stratia svoje vlastnícke práva. Návrh bol aj kritizovaný.

Vo februári tohto roku Európsky parlament rozhodol o postupnom vyradení spaľovacích motorov z nových automobilov do roku 2035. O šesť mesiacov neskôr Európska komisia zverejnila návrhy na uľahčenie recyklácie vozidiel po dobe životnosti v EÚ.

Nariadenie zverejnené 13. júla sa zaoberá „požiadavkami na obehový dizajn vozidiel a likvidáciu vozidiel po dobe životnosti“. Touto iniciatívou chce Komisia nahradiť dve existujúce nariadenia.

Komisia v návrhu zdôrazňuje, že cieľom reformy je podporiť ciele Európskej zelenej dohody a znížiť zaťaženie životného prostredia a klímy. Ďalším dôležitým kritériom pre Komisiu EÚ je ťažba surovín, najmä kritických surovín, ktoré sú okrem iného potrebné pre obrat v oblasti mobility. Nariadenie ešte musia schváliť členské štáty a Európsky parlament.

Môžu majitelia vozidiel prísť o svoje vlastnícke práva?

Návrh obsahuje množstvo nariadení a upozornení. Tie sú zamerané na výrobcov vozidiel aj na ostatných účastníkov hodnotového reťazca. EÚ tiež ukladá nové požiadavky vlastníkom vozidiel.

Popredný švédsky automobilový časopis Teknikens Värld informuje o tom, ako by návrh mohol ovplyvniť majiteľov vozidiel – najmä pokiaľ ide o likvidáciu starších vozidiel.

EÚ navrhuje kritériá, na základe ktorých sa vozidlo považuje za vozidlo po dobe životnosti. Podľa švédskej publikácie by majiteľ musel auto okamžite zošrotovať a bol by trestne zodpovedný, ak by bolo podľa týchto kritérií klasifikované ako „odpad“.

Podľa Teknikens Värld by zoznam kritérií určoval, kedy sa auto musí zošrotovať. To sa teda rovná strate vlastníckeho práva majiteľa.

Mohlo by ísť o „extrémne opotrebované“ brzdy a komponenty riadenia alebo obdobie dlhšie ako dva roky od poslednej povinnej technickej kontroly. Ak teda vozidlo nebolo dlho kontrolované, bude sa podľa novej definície považovať za odpad, aj keď je stále v perfektnom technickom stave.

Čo sa stane s veteránmi?

Podľa Blackout News sa nové pravidlá netýkajú historických vozidiel, známych aj ako veterány. Takéto vozidlá musia mať najmenej 30 rokov a musia byť vyradené z výroby. Takže automobiloví nadšenci a zberatelia si stále môžu ponechať svoje milované klasiky.

Hovorca EÚ potvrdil, že vozidlá historického významu budú z návrhov výslovne vylúčené. To znamená, že historickým vozidlám nehrozí zošrotovanie od samého začiatku, ako upozorňuje webová stránka EFAHRER.com.

Treba však mať na pamäti jednu dôležitú vec: Všetky náhradné diely musia byť podľa švédskeho portálu v úplne pôvodnom stave. „Ak teda do vozidla Amazon 65 namontujete motor B20, nie je originálny. A ak nebol za posledné dva roky skontrolovaný, potom by sa mal podľa týchto predpisov považovať za odpad,“ povedal Jan Tägt, expert na vozidlá a predpisy Švédskej asociácie motocyklových jazdcov (MHRF).

Mohla by však existovať určitá tolerancia, keďže ako píše EFAHRER.com, vozidlá musia byť „čo najbližšie k pôvodnému stavu a v dobrom stave“.

Majitelia vozidiel musia mať možnosť vyjadriť svoje pripomienky

Na návrh EÚ reagovala aj švédska organizácia SFRO (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation), ktorá uľahčuje registráciu amatérskych vozidiel. Podľa Teknikens Värld podporuje cieľ návrhu – posilniť obehové hospodárstvo, ale kritizuje spôsob, akým je štruktúrovaný. Podľa ich názoru musí byť možné odvolať sa proti kategorizácii vozidla ako „odpadu“.

SFRO kritizuje aj skutočnosť, že vozidlo by sa malo považovať za odpad hneď, ako náklady na opravu prekročia jeho trhovú hodnotu – čo je známe aj ako ekonomická úplná strata – bez zohľadnenia jeho potenciálnej úžitkovej hodnoty. „Majiteľ vozidla musí mať možnosť sám sa rozhodnúť, koľko peňazí chce vynaložiť na opravu svojho vozidla,“ požadoval Ulander, riaditeľ organizácie pre technickú a environmentálnu politiku, v časopise Swedish Automotive Journal.

Siahnutie po zdrojoch

Podľa spoločnosti Kettner Edelmetalle má Európska únia jasný cieľ: chce získať cenné suroviny z vozidiel po dobe životnosti. Tie potom poslúžia automobilovému priemyslu pri prechode na elektromotory a podporia nezávislosť od tretích krajín.

Vyjadril sa k tomu aj Frans Timmermans, bývalý podpredseda Komisie zodpovedný za Zelenú dohodu. Pri predstavovaní návrhu nariadenia povedal: „ V nadchádzajúcich rokoch bude na trh prichádzať čoraz viac vozidiel s nulovými emisiami, čo zvýši dopyt po cenných surovinách.“

Dôležitosť surovín zdôraznil aj komisár pre životné prostredie Virginijus Sinkevicius. „Vozidlá po dobe životnosti sú zdrojom cenných náhradných dielov, kritických surovín a ďalších dôležitých zdrojov, ako sú napríklad vysokokvalitné recyklované plasty a oceľ.“

Európska komisia dúfa, že nariadenie prinesie do roku 2035 dodatočné príjmy vo výške 1,8 miliardy EUR.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj