Piatok 22. novembra, 2024
(Zľava) Peter Pellegrini (FOTO TASR - Pavel Neubauer) a Ivan Korčok (FOTO TASR - Jaroslav Novák)

Pellegrini verzus Korčok: voľby rozhodnú konzervatívni voliči a maďarská menšina

Zdá sa, že ten správny recept, ako namiešať vyjadrenia, proklamované hodnoty a myšlienky tak, aby ste oslovili najširšiu voličskú základňu v podmienkach slovenskej politiky, najlepšie pozná súčasný premiér. R. Fico je politik, aký vo svojej schopnosti prikloniť si dav na svoju stranu u nás nemá konkurenciu, vďaka čomu je jeho politická strana Smer-SD najúspešnejším politickým projekt v novodobej histórii Slovenska. 

Nie náhodou je štvrtýkrát premiérom. Jeho schopnosť nastoľovať témy a predkladať vysvetlenia väčšinovému publiku u nás nemá obdobu. Ako sa ukázalo aj v posledných parlamentných voľbách, skupina občanov – veriacich s náklonnosťou k bývalému režimu – je na Slovensku natoľko široká, že ten politický subjekt, ktorý si získa ich priazeň, môže vyhrať voľby. R. Fico dlhodobo cieli na túto skupinu ľudí a veľmi premyslene vyťahuje najšťavnatejšie hrozienka raz zo socialistickej rétoriky a inokedy z tej kresťanskej. Keď do tohto spektra kandidát dokáže pridať národné alebo pro-slovenské cítenie a naratívy, úspech je na dosah.

P. Pellegrini sa snaží priblížiť konzervatívnemu elektorátu

K premiérovej schopnosti nastoľovať témy a vedieť presvedčiť najširšie masy ľudí aj s úplne protichodnými názormi a hodnotami sa snažia priblížiť mnohí. Najmä pred voľbami.

V príhovore, v ktorom súčasný predseda parlamentu Peter Pellegrini (Hlas-SD) ohlasoval svoju kandidatúru na prezidenta, nie je možné prehliadnuť snahu osloviť najmä kresťansko-konzervatívnych voličov strán KDH a SNS: „Nech pán Boh žehná slovenským ľuďom a nech pán Boh ochraňuje Slovenskú republiku.“ 

Podľa D. Hajčákovej z denníka SME P. Pellegrini potrebuje svoj kampaňový kokteil namiešať tak, aby si zabezpečil voličov aj mimo svojho prirodzeného ľavicového elektorátu, a preto v inej časti prejavu zas spomína Svätoplukove „prúty”, čím sa prihovára ľuďom so silným národným cítením a s inklináciou k stranám ako Republika alebo ĽSNS.

Líder Hlasu a zároveň kandidát na prezidenta s najvyššími preferenciami tiež nezabúda osloviť voličov zmierlivou rétorikou voči Rusku a primiešať pronárodný naratív. Nedávno na tlačovej konferencii apeloval na Slovenský zväz ľadového hokeja, aby neprijali rozhodnutie, ktoré by bránilo hokejistom hrajúcim v KHL reprezentovať Slovensko na MS. „Každému kvalitnému Slovákovi, ktorý chce reprezentovať Slovensko s dvojkrížom na hrudi, to máme umožniť,“ uviedol predseda Hlasu v televízii Joj.

Okrem citlivo zvolených tém, ktorými mieri na to správne publikum, zvolil voči protikandidátovi I. Korčokovi stratégiu mlčania. Jeho prezidentskú kampaň si všimol málokto, akoby ani nejestvovala. Z pozície predsedu parlamentu a predsedu vládnej strany má P. Pellegrini napriek tomu dostatok mediálneho priestoru. 

„Takže, čo sa dá pokaziť na kampani, ktorá neexistuje? Nič. Pellegrinimu by mohlo uškodiť, keby sa posadil do jedného televízneho štúdia s Ivanom Korčokom a nevedel by poriadne vysvetliť, prečo sa jeho kolega z vládnej koalície stretol so zástupcom kremeľských teroristov. Na druhej strane ale treba dodať, že by si tým získal srdcia fanúšikov antisystému, ktorých je určite požehnane. Myslím, že pred druhým kolom by sme sa konečne mohli dožiť aktívnejšej fázy kampane. Zatiaľ nie sú aktívne ani tretie subjekty, ktoré majú na starosti manipulovanie verejnej mienky,” zhodnotil pre denník Pravda Radovan Štefančík, politológ z Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Koho sa snaží presvedčiť I. Korčok?

Zdá sa, že I. Korčok svojimi výrokmi nemieša kampaňový kokteil úplne podľa premiérovho overeného receptu. Vsadil na kontaktnú kampaň naprieč Slovenskom a prešiel 50 miest.  „Myslím, že na preferenciách sa to prejavuje. V decembri bolo medzi mnou a Pellegrinim 20%. Ja mám pocit, že sme do toho vložili, čo bolo treba. Neviem nahradiť to, že každú nedeľu je predseda parlamentu v celoštátnych médiách. To nedokážem dohnať,“ povedal I. Korčok počas kampane na východe.

Hoci KDH vyjadrilo Korčokovi podporu ešte pred prvým kolom, mnohí konzervatívni voliči majú s Korčokom problém. Mnohí ho vnímajú skôr ako liberála, „slniečkára z Bruselu”. Korčok sa však zaraďuje medzi umiernených konzervatívcov: „Keď ja poviem, že som umiernený konzervatívec, tak ľudia to majú možnosť posúdiť na ktorejkoľvek citlivej otázke, voči ktorej sa postavím. Nechcem to zakladať na prázdnych heslách. Nechcem mať samostatné slogany pre konzervatívcov a pre progresívcov.“ 

Korčokovi však podľa dát agentúry Focus chýbajú aj maďarskí voliči, ktorí zvyčajne spoľahlivo podporili kandidátov reprezentujúcich blok proti HZDS, či SMERu a mohlo by sa stať, že prvýkrát nepodporia prozápadne orientovaného kandidáta. „Najväčšia mobilizácia týchto voličov by bola, ak by som mal taký prístup do maďarských médií ako moji konkurenti. Ani v tomto to nie je rovná kampaň,“ vysvetľuje Korčok.

Šancu zabezpečiť si hlasy tejto volebnej menšiny pravdepodobne P. Pellegrini vycítil a v pondelok 11. marca  absolvoval rokovania v Budapešti, kde sa stretol aj s maďarským premiérom Viktorom Orbánom. 

Televízna konfrontácia hlavných favoritov ešte nebola

Máme tu posledný týždeň pred prvým kolom prezidentských volieb a televízna diskusia, kde by sa spolu stretli hlavní favoriti, sa stále neuskutočnila. Niečo, čo vždy bolo úplnou samozrejmosťou, niečo, čo ponúkalo kandidátom priestor prezentovať sa a prikloniť si na svoju stranu ešte nerozhodnutých voličov, zrazu stratilo pre určitých prezidentských kandidátov atraktivitu. 

Podľa politológa Tomáša Koziaka je prezidentská kampaň veľmi nevýrazná. „Akoby prezidentská kampaň ani reálne nebežala, čo je teda dosť zvláštne vzhľadom na tú vyhrotenú politickú situáciu, ktorá tu je teraz,“ uviedol pre Startitup. 

Jedným z hlavných dôvodov môže byť skutočnosť, že politici momentálne až tak nepotrebujú verejný priestor na sebaprezentáciu, ktorý im dlhodobo poskytovali klasické média ako tlačené noviny, rozhlas a televízia. Na svojich sociálnych sieťach totiž dokážu svoje odkazy posúvať ľuďom v príťažlivejšej interaktívnej forme, napríklad použitím ukážok z iných videí a hlavne bez politickej oponentúry.

Do veľkej miery zohráva rolu aj taktika. Kandidát, ktorý vie, že má dlhodobo vysoké preferencie a účasť v konfrontačnej debate so svojím súperom mu nemôže takmer nič priniesť a môže mu iba potenciálne uškodiť, bude mať logicky záujem zúčastniť sa veľmi malý. Avšak opäť musí rozmýšľať takticky a nezájsť do extrému, že bude ignorovať všetko, potom by bol ľahkou korisťou pre kritikov. A tak sa občania dočkajú. Jediný televízny duel Pellegriniho a Korčoka sa uskutoční v pondelok (18.3.) na Markíze.

Prečítajte si aj