P. Stachura (KDH): „Nerozumiem, ako môžeme byť tak cynickí a využívať obdobie pandémie na politický boj.ˮ (Rozhovor)
K téme preverenia manažovania pandémie Covid-19 sa pre Epoch Times Slovensko vyjadril odborník v oblasti zdravotníctva Peter Stachura (KDH). P. Stachura je bývalý štátny tajomník rezortu zdravotníctva a začiatkom roka 2023 vstúpil do vtedy mimoparlamentného KDH ako tímlíder pre túto oblasť.
Ako vnímate poverenie P. Kotlára vyšetrovaním manažmentu pandémie?
Angažovanie pána Kotlára za splnomocnenca vlády SR považujem za veľký medzinárodný precedens. Nepoznám krajinu, ktorá by si na čelo oficiálnej vyšetrovacej komisie zvolila človeka, ktorý predstavuje antisystém. Pán Kotlár otvorene zavádza spoločnosť konšpiračnými teóriami, napríklad o úmyselnom rozprašovaní chemických látok, baktérií a vírusov z lietadiel, je nekritický antivaxer a predstaviteľ dezinformačnej scény na Slovensku. Takýto človek nemôže v slušnej krajine objektívne vyšetrovať nič, ani pandémiu.
Ako sa pozeráte na legitimitu vyšetrovania?
Som presvedčený o tom, že retrospektívne zhodnotenie pandémie je nevyhnutné na to, aby sme sa vedeli lepšie pripraviť na možné ďalšie pandémie. Covid-19 bol jednou z najväčších kríz v novodobej histórii ľudstva a je nevyhnutné kriticky zhodnotiť pripravenosť štátov na podobné hrozby a poučiť sa z chýb, ktoré sa nepochybne stali. Musí to mať však svoju kultúru, musia to robiť ľudia, ktorí vedia, o čom to celé bolo, s akými problémami sme sa potýkali, ktorí namiesto konšpirovania vedia vyhodnocovať silu vedeckých dôkazov.
Z môjho pohľadu tu nejde o prešetrovanie pandémie, ale politickú vendetu, ktorá má zakryť záujem vlády podryť základy právneho štátu a priniesť premlčanie a beztrestnosť viacerým čelným predstaviteľom súčasnej vládnej moci.
Vidíte nejaké riziká v tom, keď súčasná vláda spúšťa vyšetrovanie situácie, ktorá sa stala počas predchádzajúcej vlády?
Riziko vidím práve v tom politickom kontexte. Robert Fico išiel do vlády aj s populistami, ľuďmi, ktorí „politicky vyrástliˮ na odboji voči protipandemickým opatreniam, proti očkovaniu, proti vtedajšiemu vládnemu establišmentu. A to mu nesmierne vyhovuje. Chce ich teraz politicky zneužiť na obviňovanie predošlej vlády z nezvládnutia manažmentu pandémie a prekryť vyšetrovania jeho spolustranníkov, ktorí sú obvinení, obžalovaní alebo podozriví z ekonomickej trestnej činnosti. Dokonca sa v posledných dňoch hovorí o „pandemických kajúcnikoch“, ktorí sa majú vykúpiť donášaním na predošlú vládnu garnitúru. Je to absurdné.
Ako budete vnímať výsledky vyšetrovania?
Výsledky vyšetrovania nebudú dôveryhodné. Neviem si to predstaviť. Zvlášť, keď v tíme nie sú odborné autority, ale samozvaní experti na všetko. Mňa dosť mrzí aj postoj odbornej obce, ktorá je ticho. Možno si myslia, že títo experti sa znemožnia sami. Ale tu ide aj o obraz, aký vysielame ako krajina do sveta. Nakoľko sme ochotní akceptovať popieranie vedeckých dôkazov. Občas zachytím kritické vyjadrenie, ale vo všeobecnosti nevidím zásadný odpor odbornej verejnosti, ktorá by sa mala vedieť od takýchto ľudí verejne dištancovať.
Čo si myslíte o rozdelení právomocí medzi vládou a nezávislými inštitúciami v kontexte vyšetrovania manažovania pandémie?
Ako sa to bude celé vyvíjať, je ešte predčasné hodnotiť. Každopádne už sa začínajú prejavovať tendencie používať štátne inštitúcie na politický boj. Najvyšší kontrolný úrad začal nedávno auditovať dopady covidovej pandémie. Na samotnom postupe by nebolo nič nezvyčajné, keby to bolo súčasťou veľkej odbornej diskusie. Hodnotiť pandémiu bez poznania kontextu vtedajšej doby a možností, ktoré boli k dispozícii, môže spôsobiť unáhlené závery, ktoré nebudú zodpovedať pravde. Pandémia sa nedá zhodnotiť jednostranne.
Ako by sa malo takéto vyšetrovanie podľa vás uskutočniť?
Pandémia by sa mala podrobne rozanalyzovať. Ale skupinou ľudí, ktorí problematike rozumejú a majú z toho obdobia skúsenosti. Ak sa budeme na pandémiu pozerať predpojatými ľuďmi, ktorých jediná zodpovednosť počas pandémie bola natáčanie nenávistných videí, dopadne to veľmi zle.
Ako príklad môžem uviesť vakcináciu. Hodnotiť teraz nákup vakcín, keď už vieme, že sa nimi nedá dosiahnuť zabránenie prenosu ochorenia, keď poznáme rôzne varianty vírusu, ako sa vyvíjala zaočkovanosť slovenskej populácie, keď došlo k zmierneniu priebehu ochorenia, je nezodpovedné a zavádzajúce. Nedá sa to bez toho, aby sme zohľadnili neistotu a vtedajšie vedomosti, ktoré nákupom predchádzali. Teraz sa nám môže javiť nákup toľkého počtu vakcín ako neprimeraný, hoci v tom čase to bolo inak.
Na konci roku 2020, po obrázkoch z Bergama, Spojeného kráľovstva, ale aj ďalších krajín, celý svet horúčkovito očakával, kedy budú dostupné vakcíny proti ochoreniu covid-19. Krajiny boli ochotné urobiť čokoľvek, aby ich získali. Tie bohatšie boli pripravené vykúpiť všetky dostupné vakcíny za akúkoľvek cenu.
V tejto situácii sa rozhodlo, že Európska komisia spoločne obstará vakcíny pre všetky členské krajiny EÚ a stanoví počty, ktoré budú jednotlivým krajinám k dispozícii. Pamätáte si ešte, aká vlna kritiky sa vzniesla voči vtedajšiemu ministrovi zdravotníctva Krajčimu, že z druhej možnej tranže od spoločnosti Pfizer/BioNTech kontrahoval pre Slovensko len 600 tisíc vakcín z možných 2,4 milióna? Teraz sa to ukazuje ako správny krok.
Chcem tým povedať, že pri kritickom zhodnotení situácie musíme vychádzať z kontextu vtedajšej doby. Zároveň by som bol rád, keby sa nákup vakcín, ich dodávanie a spôsoby tlaku súkromných spoločností na vlády krajín medzinárodne prešetrili.
Ako sa pozeráte na porušovanie ľudských práv v rokoch 2020-2021, o ktorých hovorí súčasná vláda?
Nerozumiem, ako môžeme byť tak cynickí a využívať obdobie pandémie na politický boj. Veď predsa pandémia bola obrovskou krízou, porovnateľnou s vojnovým stavom. To ako keby sme chceli po vojne hodnotiť, ktorý rozkaz bol správny a ktorý nie, koľko sme mohli ušetriť, či sa neporušili niekoho ľudské práva. Platil núdzový stav, ktorý doteraz nikto z nás nezažil.
Predchádzajúca vláda si to predsa nevymyslela, ale reagovala na to, že sme nemali dostatok miest v našich nemocniciach, že nám zomierali ľudia v sanitkách, že sme museli obmedziť zdravotnú starostlivosť na minimálnu možnú mieru, aby nám nemocnice neskolabovali. Ako môžeme na toto všetko zabudnúť? Počas núdzového stavu boli určité protipandemické opatrenia nevyhnutnosť. Návštevy, cestovanie, stretávanie sa, veľké akcie, všetky tieto veci boli značne obmedzené, aby sa zamedzilo extrémnemu šíreniu vírusu. A Slovensko nebolo v tomto osamotené. Podobné opatrenia zavádzali všetky okolité krajiny. Na to existujú dáta, medzinárodné porovnania.
Vedeli by ste uviesť príklady, na základe ktorých si myslíte, že minulá vláda v rámci procesu riadenia a manažovania pandémie postupovala správne?
Myslím si, že predchádzajúca vláda sa snažila, podobne ako vlády v okolitých krajinách, zabezpečiť pre svojich občanov ochranu pred náhlym kolapsom – preťažením zdravotnej starostlivosti. Využívala na to vtedy dostupné prostriedky. Kým nebola dostupná vakcinácia, jedinými možnosťami ako spomaliť šírenie vírusu, bolo buď masívne testovanie alebo celospoločenský opakovaný lockdown.
Masívnym testovaním sa Slovensko chcelo vyhnúť častým a intenzívnym lockdownom, ktoré sú nielen pre ľudí, ale aj pre ekonomiku veľmi zaťažujúce. Tu si myslím, že Slovensko postupovalo správne.
Kriticky treba zhodnotiť načasovanie zavedenia lockdownov a formu testovania. Tu by mala prebiehať odborná diskusia. Ohľadom vakcinácie je zrejmé, že pomohla zredukovať počet úmrtí na Covid-19. Krajiny, ktoré mali vyššiu mieru zaočkovania ako Slovensko, mali v tretej vlne pandémie aj menej úmrtí.
Dôvody, prečo Slovensko malo iba 50 percentnú mieru zaočkovania treba hľadať aj v radoch tých, ktorí chcú teraz pandémiu prešetrovať. Strana Smer jednoznačne nevyjadrila očkovaniu podporu, sám pán splnomocnenec vlády je známy antivaxer. Ľudí takéto postoje zneisťovali a v tretej vlne sme mali aj preto vyššiu úmrtnosť ako okolité krajiny.
Môžeme sa kriticky pýtať, či očkovacia lotéria bola správne riešenie, ako prebiehalo samotné očkovanie, toto sú legitímne otázky.
Pri centrálnom manažmente nemocníc sme podľa môjho názoru postupovali, aspoň v druhej vlne, správne. Napriek zdevastovanému a vykradnutému zdravotníctvu, ktoré Smer 12 rokov riadil, sa aj centrálnym riadením nemocníc podarilo zabezpečiť intenzívne lôžka s umelou pľúcnou ventiláciou pre 465 kritických pacientov s ochorením Covid-19. Manažment medzinemocničných transportov, ako aj zahraničná pomoc boli tiež správne.
Kriticky treba zhodnotiť skôr dezinformačnú scénu, dožadovanie sa neoverených liekov, ako napríklad ivermektín, propagáciu vodky s bromhexinom a nerešpektovanie protipandemických opatrení.
Ďakujeme za rozhovor!
Názory vyjadrené v tomto článku sú názormi respondenta a nemusia sa zhodovať s názormi Epoch Times.