Otrocká práca, ťažké kovy, kontaminácia. Problémy s logom zelenej žaby?
Nedávno sa na sociálnych sieťach objavili diskusie a rôzne teórie spochybňujúce potravinové výrobky s logom zelenej žaby na obale. Preto sme preskúmali a uviedli prípady, v ktorých toto logo nie celkom odráža svoje deklarované zásady.
Logo zelenej žaby vytvorila globálna nezisková organizácia Rainforest Alliance (RA), ktorá na svojej webovej stránke opisuje výrobky zelenej žaby ako „prispievajúce k lepšej budúcnosti ľudí a planéty“, pretože boli – resp. len ich certifikované časti – vyrobené „metódami založenými na troch pilieroch udržateľnosti: sociálnom, ekonomickom a environmentálnom“.
Toto logo sa objavuje na mnohých výrobkoch. Hoci ide väčšinou o potravinárske výrobky, zelenú žabu možno nájsť aj na obrúskoch, plienkach, mydlách alebo plavkách.
„Keď uvidíte naše logo so zelenou žabou, možno si uvedomíte, že ide o niečo pozitívne,“ uvádza sa na webovej stránke organizácie Rainforest Alliance.
Niektoré spoločnosti, ktoré používajú logo so zelenou žabou, však údajne nerešpektujú svojich zamestnancov a majú negatívny vplyv na životné prostredie.
Obvinenia z využívania detskej práce
Začiatkom tohto roka bola v USA podaná hromadná žaloba na organizáciu Rainforest Alliance a spoločnosť Hershey. Podľa žaloby spoločnosť Hershey používa časť kakaa (32%), pri ktorej sa využíva detská práca a pri ktorej dochádza k ničeniu životného prostredia, hoci oficiálne vyhlasuje, že používa 100% certifikovaného kakaa.
Okrem toho sa v žalobe uvádza, že pri rôznych vyšetrovaniach sa zistilo, že detská práca a neférové pracovné praktiky sa používajú aj na mnohých farmách s certifikátom Rainforest Alliance. „Spoločnosť Rainforest Alliance neurobila prakticky nič, aby tieto podmienky zmenila,“ uvádza sa v investigatívnej správe.
V jednom prípade sa zistilo, že Rainforest Alliance kontroluje dokonca menej ako 10% certifikovaných fariem.
Kauza spoločnosti Hershey však nie je jediným príkladom spoločnosti, ktorá nespĺňa princípy loga zelenej žaby.
Podľa ľudskoprávnej organizácie Borgen Project sú spoločnosti ako Chiquita a Dole (banány a ananásy) notoricky známe porušovaním pracovných dohôd a vykorisťovaním zamestnancov. Obe spoločnosti môžete opäť nájsť na zozname spoločností, ktoré nesú logo zelenej žaby.
Problém s logom zelenej žaby sa však nekončí len na farmách výrobcov. Zistili sme, že niektoré finálne produkty označené týmto logom môžu byť dokonca škodlivé pre zdravie spotrebiteľov.
Niektoré čokolády so zelenou žabou obsahujú nadmerné množstvo ťažkých kovov
Consumer Reports (CR), nezávislá americká spotrebiteľská spoločnosť, analyzovala v roku 2023 rôzne čokoládové produkty na prítomnosť ťažkých kovov olova a kadmia.
„Šestnásť zo štyridsiatich ôsmich produktov prekročilo limitné hodnoty olova a kadmia. V niektorých prípadoch bol limit prekročený viac ako dvojnásobne,“ uviedol James E. Roger, riaditeľ Consumer Reports.
Pokiaľ ide o čokoládové výrobky s logom zelenej žaby, limity olova a kadmia boli prekročené napríklad v horkých čokoládach vyrobených spoločnosťou Evolved.
Horká čokoláda spoločnosti Perugia (dcérska spoločnosť Nestlé) obsahovala päťkrát viac olova, ako je limit stanovený spoločnosťou Consumer Reports.
Spoločnosť Consumer Reports použila limity stanovené americkým štátom Kalifornia, ktorý povoľuje maximálnu dennú dávku olova 0,5 mikrogramu/deň a kadmia 4,1 mikrogramu/deň.
Pre porovnanie, Európska komisia stanovila v roku 2021 nové limity pre kadmium a olovo s ohľadom na ich toxické účinky. Maximálna hodnota kadmia u čokolád v Európskej únii je teraz 0,1-0,8 mikrogramov/kg čerstvej hmotnosti (v závislosti od percentuálneho podielu kakaovej sušiny). Maximálne povolené množstvo olova priamo v čokoláde nebolo na zozname potravinárskych výrobkov uvedené. Pre väčšinu produktov bol uvedený maximálny limit menej ako 0,5 mikrogramu/kg čerstvej hmotnosti.
Nestlé
Historickú skúsenosť so žalobami obviňujúcimi spoločnosti z použitia prísad vyrobených za pomoci otrockej práce majú okrem spoločnosti Hesheys aj spoločnosti Mars, Nestlé a Mondelez, aj keď sa netýkajú priamo Rainforest Alliance.
Nedávno potravinový gigant Nestlé, resp. jeho čokoládové tyčinky KitKat, ktoré nesú logo zelenej žaby, zasiahli dve nepríjemné kauzy.
Kvôli kontaminácii sklom a plastom bola spoločnosť nútená stiahnuť tyčinky z predaja dvakrát – v roku 2022 v Juhoafrickej republike a potom koncom roka 2023 v Kanade.
Globálna nezisková organizácia Open Food Facts nedávno analyzovala kvalitu tyčiniek KitKat. Výsledok pre tyčinky, najmä kvôli nízkej výživovej hodnote alebo použitiu palmového oleja, dopadol pomerne negatívne. To je však pri tomto type výrobku pochopiteľné.
Kvalitu výrobkov Nestlé však vo všeobecnosti riešia aj jej akcionári.
Väčšina produktov Nestlé ešte donedávna nespĺňala „uznávanú definíciu zdravia“.
Podľa denníka Financial Times spoločnosť Nestlé v roku 2021 v internej prezentácii uviedla, že viac ako 60% jej potravinárskych výrobkov nespĺňa „uznávané definície zdravia“. Začiatkom tohto roka podpísala koalícia investorov spoločnosti Nestlé uznesenie, v ktorom žiadajú spoločnosť, aby zvýšila predaj zdravých potravín.
„Poslaním spoločnosti je, aspoň ako to tvrdia, využiť svoj vplyv na trhu na ‚zlepšenie života ľudí‘. V skutočnosti tri štvrtiny celosvetového predaja spoločnosti Nestlé tvoria nezdravé produkty, ktoré obsahujú vysoké množstvo soli, cukru a tuku,“ uviedla Catharine Howarthová, generálna riaditeľka organizácie ShareAction, ktorá vedie koalíciu investorov.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK