Sobota 6. júla, 2024
Protesty proti ULEZ na Downing Street v Londýne 29. augusta 2023. (Carl Court/Getty Images)

Odporcovia ekologického poplatku za staré autá ničili v Londýne monitorovacie kamery

Zavedenie dopravných kamier hliadkujúcich v londýnskej zóne s nízkymi emisiami je tŕňom v oku miestnych vodičov od jej rozšírenia na celé mesto. Tí sa v snahe vyhnúť sa vysokým poplatkom uchýlili k vandalizmu.

Od 29. augusta 2023 londýnsky starosta Sadiq Khan rozšíril nízkoemisnú zónu ULEZ z centra na všetky štvrte vrátane vonkajších. Vyhlásenie celého mesta za nízkoemisnú zónu znamená, že vozidlá, ktoré nespĺňajú najprísnejšie emisné normy, musia pri každom vstupe do zóny zaplatiť denný poplatok 12,50 britských libier (približne 15 eur).

Systém ULEZ (Ultra Low Emission Zone) je súčasťou snahy primátora znížiť uhlíkovú stopu britského hlavného mesta. Pre miestnych obyvateľov to však znamená, že každý, kto nemá nové auto alebo elektromobil a zároveň nechce alebo nemôže cestovať verejnou dopravou, je potrestaný vysokým poplatkom za ekologickú dopravu.

Aj keby ste jazdili autom po meste len polovicu dní v roku, stálo by vás to 2 281 libier, čo zodpovedá približne 2 700 eur. To je viac, ako stoja mnohé staršie vozidlá. Zatiaľ čo mestská rada poskytuje dotáciu 2 000 GBP (2 360 eur) na výmenu starého vozidla, nové zodpovedajúce vozidlo stojí mnohonásobne viac.

Aby sa vozidlo vyhlo plateniu poplatku, musí spĺňať normu EURO 4 (pre benzínové vozidlá), ktorá platí približne od roku 2006, a EURO 6 (pre dieselové vozidlá), ktorá platí od roku 2016.

Dodržiavanie pravidiel monitoruje viac ako 3 000 kamier po celom meste. Zaznamenávajú dopravné značky áut a údaje posielajú do centrálneho systému. Ak vodič do troch dní nezaplatí denný poplatok vo výške 15 eur, systém mu okamžite udelí pokutu vo výške 180 GBP (približne 212 eur). Ak sa pokuta zaplatí do 14 dní, zníži sa na polovicu.

Občianska neposlušnosť alebo vandalizmus?

Hnev, ktorý táto politika vyvolala medzi obyvateľmi hlavného mesta Spojeného kráľovstva, si niektorí vybíjajú vandalizmom alebo ničením kamier. K poškodzovaniu zariadení dochádza prakticky od spustenia systému nízkych emisií a zdá sa, že tieto akcie sú organizované.

Od apríla do októbra 2023 polícia zaznamenala 1 767 poškodených a 220 ukradnutých kamier ULEZ, informovala spravodajská televízia ITV News.

Miernejšou formou odporu je postriekanie kamier farbou, ich potretie výkalmi alebo ich prelepenie páskou. Tí razantnejší kamery priamo demontujú alebo odrezávajú celé stĺpy, na ktorých sú kamery namontované. Vyskytli sa aj prípady, keď odporcovia prestrihli kábel ku kamere teleskopickými nožnicami. Podľa jedného z aktivistov (pozri video nižšie) trvá „demontáž“ jednej kamery približne 20 sekúnd.K poslednému vážnejšiemu incidentu došlo 19. júna 2024, keď vandali synchrónne elektrickými pílami odrezali tri stĺpy s kamerami na križovatke.

V nedeľu 11. februára 2024 približne 20 aktivistov vyradilo na tri hodiny z prevádzky 80 % kamier v štvrti Sutton, informoval denník Standard. Kamery boli buď deaktivované, alebo polepené plagátmi. Kingsley Hamilton z organizácie Action Against Unfair ULEZ pre Sky News povedal: „Dokonca aj ľudia, ktorí majú vyhovujúce autá, si museli tieto autá kúpiť a vziať si drahé pôžičky… Ľudia teraz majú vyhovujúce autá, ale stále musia splácať pôžičku, pôžičku, ktorú počas zvyšovania životných nákladov nepotrebovali.“

Keď bol Sadiq Khan v máji 2024 opätovne zvolený za starostu Londýna, jeho odporcovia podľa denníka Daily Mail na protest zničili alebo poškodili najmenej 14 kamier. Títo aktivisti, ktorí si hovoria Blade Runners, sa netaja svojou averziou voči programu ULEZ. Nazývajú ho tyraniou a útokom na chudobných.

Jednou z najhoršie postihnutých štvrtí bolo vlani Bromley v južnom Londýne, kde chýbalo alebo bolo poškodených 100 zo 120 kamier nainštalovaných v októbri 2023.

Podľa prieskumu verejnej mienky z augusta minulého roka, 47 % obyvateľov podporilo rozšírenie zóny ULEZ na celý obvod, zatiaľ čo 42 % bolo proti. Prevažná väčšina zástancov rozšírenia však pochádzala z centrálnych častí Londýna, kde ULEZ funguje už niekoľko rokov, zatiaľ čo ľudia z periférie rozšírenie skôr neschvaľovali.

Ten istý prieskum ukázal, že 51 % odporcov rozšírenia nízkoemisnej zóny podporuje aj vandalizmus proti kamerám ULEZ, ktorý považujú za formu občianskej neposlušnosti. Poškodzovanie alebo ničenie kamier podporuje celkovo 32 % Londýnčanov.

Dokumentárny film o Blade Runners v Londýne:

Prečítajte si aj