Štvrtok 21. novembra, 2024
Ilustračná fotografia (Mike Bird / Pexels)
,

Od júla 2024 bude „najotravnejší asistent“ povinnou výbavou nových áut

Ak chcete na budúci rok po prvýkrát zaregistrovať vozidlo v EÚ, mali by ste si zvyknúť na to, že tempo jazdy bude určovať „spolujazdec“.

Predstavte si, že sedíte vo svojom aute a počujete zvukový signál zakaždým, keď prekročíte povolenú rýchlosť – aj keby to bolo len o 2 km/h v zastavanej oblasti. Pre mnohých vodičov je to už dlho súčasťou každodenného života. Spôsobuje to aj frustráciu pri šoférovaní, ako nedávno poznamenal jeden čitateľ pre Epoch Times.

„Pípanie pri prekročení rýchlosti je jednoznačne najotravnejší asistent zo všetkých,“ píše sa v článku v rakúskom časopise Die Motorprofis. Okrem toho sa dopravné značky, na základe ktorých sa obmedzuje rýchlosť, nerozoznávajú úplne presne.

V prípade nového Hyundai Ioniq 6 sa pri zmene rýchlosti – teda ak idete rýchlosťou 70 km/h namiesto 100 km/h – ozve krátke pípnutie. Na druhej strane, ak prekročíte povolenú rýchlosť, systém vás upozorní opakovaným pípaním, píše „Heise“. Hoci sa systém dá deaktivovať v podmenu, tento krok je potrebné opakovať pred každou jazdou.

Toto „otravné pípanie“, ako ho opisuje aj portál EFahrer.com, vychádza z nariadenia EÚ. Podľa tohto nariadenia musia byť všetky nové vozidlá homologizované od 1. júla 2022 vybavené inteligentným rýchlostným asistentom (ISA). Od 1. júla 2024 sa toto nariadenie bude prvýkrát vzťahovať na všetky osobné vozidlá registrované v EÚ.

Ak sa pozriete na znenie nariadenia, môžete sa dočítať, že EÚ považuje za nevyhnutné, aby boli motorové vozidlá kategórie M (osobné automobily, obytné vozidlá a autobusy) a N (nákladné vozidlá, dodávky) vybavené pokročilými asistenčnými systémami vodiča. Patria sem „inteligentní rýchlostní asistenti“, t. j. asistenti, ktorí neustále upozorňujú vodičov, že rýchlosť, ktorou jazdia, nezodpovedá  údajom v systéme.

Softvér nabáda vodičov, aby prekračovali povolenú rýchlosť

Systém ISA je založený na rôznych vstupných metódach, ako je detekcia kamier, mapové podnety a strojové učenie. Príklad z Hamburgu, o ktorom informoval časopis Heise, ukazuje, že údaje, ktoré sa do neho vkladajú, nie sú vždy presné.

V Hamburgu boli na niekoľkých štvorprúdových cestách v mestských oblastiach umiestnené značky obmedzujúce rýchlosť na 60 km/h. Po ich odstránení na základe rozhodnutia Senátu je tam teraz povolená rýchlosť len 50 km/h. Túto zmenu však softvérový asistent rýchlosti nerozpoznal. Podľa Heise testovacie vozidlá stále zobrazovali ako povolenú rýchlosť 60 km/h.

EÚ: zodpovednosť znáša vodič

Podľa nariadenia EÚ by mal mať aktuálne platný rýchlostný limit vždy prednosť pred všetkými ostatnými informáciami dostupnými vo vozidle. Nariadenie uvádza dôvody v bode (6):

„Informácie o rýchlosti, ktoré majú systémy ISA k dispozícii, môžu byť nejasné z dôvodu chýbajúcich, zničených, zmanipulovaných alebo inak poškodených dopravných značiek, nesprávneho umiestnenia dopravných značiek, nepriaznivých poveternostných podmienok alebo neharmonizovaných, komplikovaných a implicitných rýchlostných obmedzení.“

Z tohto dôvodu by malo platiť pravidlo, „že vodič je vždy zodpovedný za dodržiavanie príslušných pravidiel cestnej premávky a že ISA je asistenčný systém, ktorý upozorňuje vodiča vždy, keď je to možné a vhodné“.

Inými slovami, vodič musí zabezpečiť, aby dodržiaval pravidlá cestnej premávky. Jediné, na čo sa nemôže spoliehať, je asistenčný systém pre rýchlosť.

Medzery pri získavaní údajov

Profesor Andre Seeck tiež uviedol, že jasným nedostatkom je aktualizácia mapových údajov v softvéri. Seeck je riaditeľom Spolkového inštitútu pre výskum diaľnic a vedúcim oddelenia technológie vozidiel. Od skutočnej zmeny rýchlostného limitu prostredníctvom digitálneho záznamu poskytovateľa mapových služieb po implementáciu do sériového vozidla uplynie „približne rok a pol“.

Existujú však výrobcovia, ktorí poskytujú aktualizácie mapových podkladov oveľa rýchlejšie. Preto sa ich oplatí vopred veľmi pozorne preskúmať, aby ste si mohli vychutnať čo najpohodlnejšiu jazdu bez pípania.

Ak však patríte k vodičom, ktorých neustále zvukové hlásenia rýchlostného asistenta rušia, podľa „motoristických expertov“ neostáva nič iné, len počúvať hlasnú hudbu alebo asistenta pred každou jazdou vypnúť.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj