
NZK: Na integrovanom cestovnom lístku zarobí aj Rašiho švagor. Zákazka prešla v rozpore so zákonom
Nadácia Zastavme korupciu požiada Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), aby preskúmal IT zakázku za 29 miliónov eur na zavedenie jednotného cestovného lístka. Na projekte ako subdodávateľ zarobí aj firma TransData, v ktorej má podiel švagor Richarda Rašiho (Hlas-SD) – bývalého ministra informatizácie a nádejného predsedu parlamentu. Zmluvu na zabezpečenie tejto novinky podpísala Národná dopravná autorita pod ministerstvom dopravy zrejme v rozpore so zákonom.
Bez súhlasu Rady
Nadácia zistila, že štát si pri zákazke nesplnil zákonné povinnosti. Integrácia dopravy a jeden cestovný lístok totiž patria do kompetencie Rady objednávateľov, ktorá schvaľuje všetky súvisiace kroky. Je to nový orgán, ktorý vznikol len nedávno na základe zákona o verejnej osobnej doprave z roku 2023.
Rada objednávateľov má deväť členov, troch zástupcov ministerstva dopravy, troch zástupcov Združenia samosprávnych krajov, dvoch zástupcov Únie miest Slovenska a jedného zástupcu Ministerstva financií Slovenskej republiky. Keďže samosprávy v nej majú dôležité zastúpenie, štát ich týmto postupom vyradil z hry a ignoroval znenie zákona, aby presadil svoje riešenie.
„Ak štát míňa desiatky miliónov eur z Plánu obnovy, mal by dodržať zákonné procesy. V tomto prípade to vyzerá tak, že zákon prekážal, tak ho radšej obišli,“ upozorňuje riaditeľka Nadácie Zuzana Petková.
Nadácia pripomína, že analytici Ministerstva financií už v minulosti projekt označili za predražený, podmienky súťaže boli neprimerane prísne a celé obstarávanie prebehlo v mimoriadne krátkom čase. Nadácia upozorňuje, že takýto postup je typický pri zákazkách „šitých na mieru“.
Rodinné väzby a verejné peniaze
Súťaž vyhrala spoločnosť Asseco a do projektu sa ako najväčší subdodávateľ dostala firma TransData. Jedným z jej konečných užívateľov výhod je Karol Gogolák, švagor Richarda Rašiho. Podpredseda Hlasu tvrdí, že s firmou ani pridelenou zákazkou nemá nič spoločné. Faktom však zostáva, že na lukratívnom biznise zarobí firma, ktorá má priamu väzbu na popredného politika koalície.
Nadácia Zastavme korupciu vyzýva vládu a ministra dopravy, aby vysvetlili, prečo pri takom zásadnom projekte nezapojili do rozhodovania aj samosprávy cez Radu objednávateľov, ako to predpokladá zákon. A prečo sa štát rozhodol minúť takmer 30 miliónov eur na projekt s aplikáciou, ktorá už v podobnej forme existuje napríklad na banskobystrickej alebo žilinskej župe. „Plán obnovy nie je bankomat pre spriaznené firmy. V čase, keď verejný sektor šetrí, musíme byť ešte ostražitejší,“ uzatvára riaditeľka Nadácie Zuzana Petková.
Názory vyjadrené v tomto článku sú názormi autora a nemusia nutne odrážať stanovisko The Epoch Times.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK