
NZK: Mýtna megakauza sa opakuje. Zmluvu za 14 miliónov už vyšetruje polícia
Namiesto opravy diaľnic peniaze skončia v súkromnej firme.
Slovensko po rokoch opakuje chyby z prvej mýtnej kauzy. Nová zmluva za 14 miliónov eur je predražená a štát nevyužil všetky prostriedky na to, aby plytvaniu zabránil, upozornil kontrolór z Úradu pre verejné obstarávanie. Ak polícia potvrdí podozrenia, naplní sa scenár, pred ktorým Nadácia Zastavme korupciu opakovane varovala.
Nový systém na výber mýta si štát objednal vlani v apríli. Zmluvu podpísala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) so spoločnosťou CzechToll, sesterskou firmou pôvodného dodávateľa SkyTollu. Práve SkyToll stál za prvou mýtnou zmluvou z roku 2009. Štát firme vtedy zaplatil dve miliardy, no napriek tomu mýtny systém nevlastní a musí ho naďalej preplácať. Podobne môže skončiť aj systém od CzechTollu.
História sa opakuje
Zmluva z roku 2009 bola výnimočne nevýhodná. Štát postupne zaplatil takmer 800 miliónov eur za vybudovanie mýtneho systému a ďalších 1,2 miliardy za prevádzku. Po skončení zmluvy štátu neostal ani softvér, ani hardvér – všetko si ponechal SkyToll. Zákazku získal v čase, keď dopravu aj NDS viedli ľudia zo Smeru.
Dnes hrozí, že sa história zopakuje. Víťazom novej súťaže sa stal CzechToll, ktorý má podľa podmienok dodať systém s takzvanou „širokou licenciou“. Teda takou, aby systém už vlastnil štát a nemusel ďalej platiť. V skutočnosti má ale až 70 % zákazky dodať subdodávateľ, na ktorého sa už „široká” podmienka zrejme nevzťahuje. Hrozí teda, že štát zaplatí milióny za niečo, čo mu opäť nebude patriť.
ÚVO: Trikrát zrušené vyhodnotenie
Na tieto riziká opakovane upozorňovala aj Nadácia Zastavme korupciu spolu s Úniou autodopravcov. NDS aj rezort dopravy obavy odbili s tým, že Nadácia si „mýli mýto s jogurtom”. Súťaž sa však pre neodbornosť naťahovala päť rokov. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) trikrát zrušil výsledky súťaže a konštatoval, že NDS vybrala víťaza v rozpore so svojimi vlastnými nárokmi. Diaľničiari však zakaždým CzechToll vybrali znova, bez zmeny podmienok.
Súťaž preveroval ÚVO aj štvrtýkrát, už za súčasnej vlády. No neúspešný uchádzač svoju námietku stiahol, ÚVO tak musel svoje konanie predčasne zastaviť. Podľa zákona však mohol konať aj z vlastnej iniciatívy a zmluvu predbežne stopnúť. Túto možnosť však úrad nevyužil.
“Nadácia sa domnieva, že úrad nekonal aj preto, aby sa vyhol prípadnému politickému tlaku.
V každom prípade, dianie okolo novej mýtnej zmluvy nápadne pripomína megakauzu mýta 1. Priveľa nejasností, odmietanie transparentnosti zo strany ministrov dopravy aj NDS a bagatelizovanie plytvania za milióny eur,” konštatuje Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu.
Prípad vyšetruje polícia, oznamovateľ dostal ochranu
Na nové podozrenia o plytvaní upozornil kontrolór z ÚVO, ktorý podal podnet na políciu a získal štatút chráneného oznamovateľa. Polícia teda vedie nové vyšetrovanie.
Prvú mýtnu kauzu polícia stále neukončila – keď sa Nadácia pýtala pred pol rokom na aktuálny stav vyšetrovania, odpoveď bola strohá: „Vzhľadom na rozsiahlosť spisu, nie je možné sa v súčasnosti k procesným úkonom a stavu vo vyšetrovaní vyjadriť,“ uviedlo policajné prezídium.
V čase podpisu druhej mýtnej zmluvy bol v NDS prítomný personálny vplyv ešte z čias prvej
kauzy – Igor Choma, šéf NDS pri podpise prvej zmluvy, je dnes štátnym tajomníkom rezortu
dopravy. Práve pod tento rezort spadá aj dohľad nad NDS.
Názory vyjadrené v tomto článku sú názormi autora a nemusia nutne odrážať stanovisko The Epoch Times.