Nový minister školstva Drucker rokoval so zástupcami školských odborov
Dňa 6.11.2023 sa uskutočnilo úvodné rokovanie zástupcov Odborového zväzu školstva s novým ministrom Tomášom Druckerom. Za Odborový zväz školstva sa zúčastnili: predseda Pavel Ondek, podpredsedníčka Ingrid Gamčíková, podpredsedovia Peter Danko a Miroslav Habán a vedúci Úradu zväzu Juraj Stodolovský. Za ministerstvo sa stretnutia okrem ministra zúčastnili aj štátny tajomník Róbert Zsembera, štátny tajomník Slavomír Partila a poradca ministra Ján Hrinko.
Predseda zväzu Pavel Ondek na úvod predstavil štruktúru zväzu a hlavné priority, ktorými sú zamestnanosť, sociálna politika, odmeňovanie, profesijný rozvoj a ochrana práce. Spomenul niektoré dôležité oblasti záujmu týkajúce sa kolektívneho vyjednávania a sociálneho dialógu ako napríklad valorizácia platov, dovolenka, pracovný čas, príspevky na DDS či iné benefity nad rámec zákona. Informoval ministra o aktuálnych priemerných platoch zamestnancov v regionálnom a vysokom školstve a predstavil návrh úpravy tarifných tabuliek pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov. Predstavil tiež niektoré ďalšie požiadavky z Deklarácie 2023, okrem iného príspevok na bývanie či zjednotenie financovania osobných nákladov v rámci originálnych a prenesených kompetencií samosprávy v oblasti školstva.
Podpredsedníčka Ingrid Gamčíková sa zamerala na požiadavky zväzu v oblasti profesijného rozvoja. Upozornila na problematickú úpravu vzdelávania učiteľov materských škôl, ktorí za absolvovanie inovačného vzdelávania nemajú nárok na príplatok za profesijný rozvoj tak ako učitelia na ZŠ a SŠ. V rámci Deklarácie 2023 zdôraznila požiadavku na skoršie umožnenie vykonania prvej a druhej atestácie, čo môže prispieť k zvýšeniu motivácie mladých učiteľov zotrvať v profesii. V súvislosti s prebiehajúcou kurikulárnou reformou uviedla, že odborový zväz nie je proti inováciám vo vzdelávaní, avšak je pritom potrebné brať do úvahy pripomienky z praxe.
Podpredseda zväzu Peter Danko upozornil na problém inklúzie a špeciálnych škôl, pričom poukázal na nedostatok kvalifikovaných zamestnancov na školách a nízky počet podporných tímov. Požiadal ministra o obnovenie činnosti Rady vlády pre odborné vzdelávanie a zvýšenie atraktivity učebných remeselných odborov prostredníctvom duálneho vzdelávania. Poukázal na zvyšujúci sa nedostatok majstrov odbornej výchovy a učiteľov odborných predmetov kvôli demotivujúcim pracovným podmienkam a upozornil na pretrvávajúci problém s osemročnými gymnáziami.
Podpredseda zväzu Miroslav Habán zdôraznil pretrvávajúci problém s reťazením pracovných pomerov učiteľov vysokých škôl, čo komplikuje sociálnu situáciu najmä mladých zamestnancov. Informoval ministra o výraznom poklese zamestnancov verejných vysokých škôl, o problematike pripravovaných výkonnostných zmlúv, nedostatočnom platovom ohodnotení začínajúcich učiteľov VŠ a nepedagogických zamestnancov. Spomenul tiež problém s nedostatkom garantov jednotlivých odborov a potrebu investovania do kapitálových výdavkov a študentskej infraštruktúry.
Minister Tomáš Drucker v reakcii vyzdvihol úlohu sociálneho dialógu a sľúbil, že so sociálnymi partnermi bude aktívne spolupracovať pri tvorbe novej legislatívy prostredníctvom zástupcov v pracovných skupinách. Za svoje hlavné priority označil najmä riešenie problému s nedostatkom učiteľov, zlepšenie postavenie a zvýšenie prestíže učiteľského povolania v spoločnosti, nastavenie prehľadného, spravodlivého a motivačného systému odmeňovania zamestnancov školstva, prehodnotenie štruktúry normatívneho financovania, implementácia kurikulárnej reformy, ktorá je podľa neho nevyhnutná z pohľadu dynamiky zmien na trhu práce, pedagogický výskum na pedagogických fakultách, zlepšenie systému podpory škôl v rámci inklúzie, celoživotné vzdelávanie, desegregácia či flexibilnejšie odborné školstvo.
Zástupcovia sociálnych partnerov sa na záver dohodli na pravidelných stretnutiach s cieľom podrobnejšieho rozdiskutovania jednotlivých tém. (TASR/OTS)
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK