Nízky limit pre prezidentskú kampaň je podľa analytika účelový, nastavili ho po Ficovej prehre s Kiskom
Mesiac po prezidentských voľbách nadišiel čas zúčtovania. Fináloví prezidentskí kandidáti už odovzdali správy o svojom kampaňovom hosopodárení. Mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS) má však dôvodné pochybnosti o hodnovernosti záverečných účtov oboch kandidátov z druhého kola. Podľa jej prepočtov mohol mať budúci prezident vrátane nedovoleného zapojenia sa tretích strán milionovú kampaň a stále nevieme, kto ju vlastne financoval. Rovnako aj porazený kandidát prekročil povolený limit. Hrozí, že budú uložené prvé pokuty.
Citeľne upadla transparentnosť prezidentskej kampane
Kandidáti na prezidenta sú povinní predložiť záverečné správy ministerstvu vnútra do jedného mesiaca po voľbách. Budúci prezident Peter Pellegrini to stihol na deň presne. Analytik TIS Ľuboš Kostelanský priblížil činnosť mimovládnej organizácie, ktorá hodnotí priebeh volebných kampaní a kontroluje ich transparentnosť. Sleduje, či kandidáti vedú kampaň tak, aby ju bola verejnosť schopná skontrolovať a následne sa snaží priamo preveriť, či uchádzači o voličské hlasy dodržali základné náležitosti, ktoré stanovuje volebný zákon.
Kandidát na prezidenta môže na volebnú kampaň vynaložiť najviac 500 000 eur vrátane dane z pridanej hodnoty, a to spolu pre obidve kolá volieb. Do výdavkov musí započítavať aj dary či bezodplatné služby. „Polmiliónový limit na volebnú kampaň je nízky. Platí už desať rokov. V minulosti sa dal obísť cez tzv. tretie strany,“ vysvetlil analytik. Tento limit nereflektuje ani rastúcu infláciu a chýba tiež dodatočný limit pre úspešných kandidátov do druhého kola, hoci v minulosti to tak nastavené bolo. Dôsledkom je, že kandidátov tlačí k jeho obchádzaniu.
Nízko nastavený limit
Pre Epoch Times Slovensko Ľuboš Kostelanský pripomenul, že limity pre voľby sa nastavovali pri reforme v roku 2014. Pri ostatných voľbách je limit nastavený viac menej vhodne, nezmyselne nízky je len pri prezidentských.
„Dá sa usudzovať, že v tomto prípade mohla strana Smer, ktorá reformu v 2014 uskutočnila, reagovať na výsledky prezidentských volieb, v ktorých politický nováčik Andrej Kiska dokázal poraziť úspešného premiéra Roberta Fica aj vďaka vysokej celkovej kampani za 1,3 milióna eur.“
Pre porovnanie uviedol, že limit do volieb na primátora hlavného mesta je nastavený na 250-tisíc eur a aj tak v posledných voľbách bol prekročený. Išlo pritom iba o kampaň na území hlavného mesta, zatiaľčo kandidáti na prezidenta musia viesť kampaň naprieč celým územím Slovenska. S rozpočtom 500-tisíc eur to podľa Kostelanského skrátka nie je plnohodnotne možné.
„Takto nízko nastavený limit zvýhodňuje populárnych a verejnosti dobre známych politikov, ktorí sa na prezidenta rozhodnú kandidovať z vysokej funkcie, napr. člena vlády alebo predsedu parlamentu, vďaka čomu môžu kampaň viesť aj v rámci výkonu funkcie a toto si nezarátať do limitu. Naopak nepolitici, menej známi politici, politici mimo vládnej koalície, ako boli v minulosti Andrej Kiska, Zuzana Čaputová a v týchto voľbách Ivan Korčok, sú v nevýhode, nakoľko musia kampaňou doťahovať popularitu a všeobecnú známosť svojho súpera, nemôžu na kampaň využiť verejnú politickú funkciu a nestojí za nimi vládna koalícia, ktorá ich môže propagovať,“ uzavrel analytik TIS s tým, že pravidlá nezabezpečujú väčšiu rovnosť šancí.
Transparentnosť Korčokovej kampane sa pokazila pred finišom
Hoci spočiatku transparentnosť prezidentskej kampane Ivana Korčoka TIS podľa vopred stanovených kritérií ohodnotila na 90%, v závere sa pokazila v dôsledku nízko stanoveného limitu. Podľa zistení TIS zostáva na základe predloženého účtu od Korčoka vo vzduchu visieť otáznych až 80-tisíc eur. Neúspešný kandidát z druhého kola prezidentských volieb predložil záverečnú správu svojej kampane, podľa ktorej minul 499,9-tisíc eur.
„Ja som tak trošku očakával, že pán Korčok naberie odvahu a prizná to, že sa mu nepodarilo vojsť do limitu, že prizná dobrovoľné prekročenie a dobrovoľne zaplatí pokutu,“ uviedol analytik s vysvetlením, že je veľmi ťažké predstierať, že sa vojdete do limitu, keď vonku je outdoorová reklama, ktorá sa dá oceniť.
Reakcia od Ivana Korčoka k zisteniam TIS neprišla zatiaľ žiadna. Tím menej úspešného prezidentského kandidáta sa nijakým spôsobom nesnažil vysvetliť vzniknuté nezrovnalosti.
Budúci prezident Pellegrini mohol minúť až milión eur
Obom kandidátom viseli billboardy aj na začiatku apríla a obom chýbajú výdavky za outdoorovú reklamu v tomto mesiaci. Volebný odbor ministerstva vnútra a štátna volebná komisia bude ešte správy oboch kandidátov kontrolovať. TIS avizoval predloženie svojich zistení kompetentným orgánom. Domnieva sa, že by už mohli padnúť prvé finančné sankcie.
Peter Pellegrini podľa správy o vynaložení prostriedkov zakončil kampaň s trochu väčšou rezervou ako jeho finálový súper, keď mu z povoleného limitu zostalo ešte takmer 550 eur. Podľa TIS mal najmenej transparentnú kampaň zo šiestich sledovaných kandidátov.
„Je mi ľúto, že to musím povedať takto, ale žiaľ, náš nadchádzajúci prezident sa do svojej funkcie dostal neférovým spôsobom. Kampaň, ktorú viedol, nebola férová, podľa našich odhadov a prepočtov mal pán Pellegrini s nedovoleným zapojením tretích strán milionovú kampaň,“ zhodnotil Kostelanský. Podľa neho Pellegrini výrazným spôsobom prelomil limit na výdavky, ktorý kandidáti mali.
Pellegrini mal naprieč celou kampaňou na účte len 250 tisíc eur od materskej strany Hlas-SD a až po voľbách mu v rozpore s volebným zákonom pristál na účte ďalší štvrťmilión. Opäť od jeho strany. Navyše finančné pozadie jeho kampane nie je stále známe.
„Pán Pellegrini do dnešného dňa neukázal, z čoho svoju kampaň financoval. Môžeme len špekulovať, prečo tají svojich darcov,“ uviedol Kostelanský. Ako jedno z možných vysvetlení spomenul, že budúci prezident pravdepodobne nemal dostatočné množstvo voľných prostriedkov v pravý čas a musel to nahradiť iným spôsobom, ktorý sa snažil zakryť. Dokonca aj billboardové spoločnosti ho významnou sumou úverovali, keďže mal posunutú splatnosť faktúr.
Hovorkyňa novozvoleného prezidenta Patrícia Medveď Macíková skonštatovala, že počty a sumy, ktoré mimovládka zverejnila, sú nadhodnotené a tiež pripomenula, že strana Hlas-SD, ktorá kampaň Petra Pellegriniho výlučne financovala, viedla v rovnakom čase aj bilbordovú kampaň na voľby do europarlamentu. „Reálne náklady na kampaň zverejní Peter Pellegrini zákonom stanoveným spôsobom a v zákonnom termíne,“ doplnila.
Využívanie korelácie prezidentských volieb a eurovolieb je povolené
Popri prezidentskej kampani sa rozbehla aj kampaň politických strán do eurovolieb, v ktorej je finančný limit na vedenie kampane oveľa štedrejší – až do 3 000 000 eur. Počas súbehu kampaní mohli politické strany umne využívať výhodu a podprahovo podporovať zároveň svojich prezidentských kandidátov. V tomto prípade nejde o porušovanie zákona.
Napríklad Hlas-SD používa slogan „Nenechajme sa prehlasovať“ a tento naratív pomáhal aj Pellegrinimu. Hnutie Slovensko sa hralo s motívom podržtašky, čím je naznačovaná blízkosť Pellegriniho k strane Smer-SD a ide v podstate o antikampaň. PS má na billboardoch heslo „Nemôžu mať všetko“, čo je možné tiež vnímať ako podporu Korčoka, ktorý mal byť akousi protiváhou vládnucej garnitúre.
Eurovoľby sa uskutočnia už o mesiac – 8. júna si do europarlamentu budeme voliť 15 slovenských reprezentantov. Pre slovenských občanov ide o najmenej zaujímavé voľby, čo odzrkadľuje aj oveľa slabšia kampaň. Politické strany na financovanie kampane na rozdiel od tej prezidentskej však môžu využiť štátne príspevky, ktoré dostali po parlamentných voľbách. Strana Hlas-SD, ktorá podľa prieskumov verejnej mienky patrí k favoritom volieb, má na svojom transparentom účte zatiaľ len 7 000 eur. TIS pripomína, že zase chýbajú výdavky za eurovolebné billboardy, ktoré už naprieč Slovenskom visia od marca.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK