Nemecký vicekancelár: Podpora Ruska zo strany Číny poškodzuje vzťahy medzi Berlínom a Pekingom
Podpora čínskeho komunistického režimu Rusku uprostred vojny na Ukrajine si už vybrala daň na hospodárskych vzťahoch medzi Berlínom a Pekingom, uviedol nemecký vicekancelár Robert Habeck počas oficiálnej návštevy Číny. Robert Habeck je prvým vysokým európskym predstaviteľom, ktorý odcestoval do Číny, odkedy Brusel zvýšil clá na elektrické vozidlá dovážané z Číny.
Bilaterálny obchod medzi Čínou a Ruskom v roku 2023 prudko vzrástol o viac ako 40 % a takmer polovica tohto nárastu bola podľa R. Habecka spôsobená tovarom s civilným aj vojenským využitím.
„Obchádzanie sankcií uvalených na Rusko je neprijateľné,“ povedal nemecký minister hospodárstva a klímy 22. júna v Šanghaji.
Habeck bol na trojdňovej návšteve Číny. Jeho cesta prichádza v čase, keď sa napätie medzi Čínou a Európskou úniou stupňuje v súvislosti s otázkami vrátane obchodu, ľudských práv a vojny na Ukrajine.
Po príchode do Pekingu 21. júna sa Habeck stretol s čínskym ministrom obchodu Wang Wentaom, ministrom priemyslu Jin Zhuanglongom, ako aj so šéfom Národnej komisie pre rozvoj a reformy Zhengom Shanjiem.
Habeck povedal, že podpora Pekingu Moskve „poškodzuje“ vzťahy s Európskou úniou
„Teraz sa snažíme diverzifikovať naše dodávateľské reťazce, pretože nemôžeme riskovať, že budeme v silnej závislosti od surovín, technického tovaru akéhokoľvek druhu, ktorý môže byť použitý proti našim vlastným záujmom,“ povedal.
Čína je už roky najväčším samostatným obchodným partnerom Nemecka, ktorého objem vývozu a dovozu podľa oficiálnych údajov Nemecka v roku 2023 dosiahne 271 miliárd eur.
Nemecko sa však snaží vyhnúť nadmernej závislosti od obchodu s čoraz asertívnejšou Čínou a diverzifikovať svoje dodávky kľúčových tovarov v rámci prístupu, ktorý nazýva „de-risking“ a ktorý bol načrtnutý v jeho vôbec prvej stratégii o Číne vydanej v júli minulého roka.
Cesta Habecka do Číny sa uskutočnila dva mesiace po podobnej návšteve nemeckého kancelára Olafa Scholza. Počas stretnutia s vodcom Čínskej komunistickej strany Si Ťin-pchingom ho Scholz vyzval, aby povzbudil ruského prezidenta Vladimira Putina k „upusteniu od svojej šialenej vojenskej kampane“.
Sankčné clá?
Habeck je prvým vysokým európskym predstaviteľom, ktorý odcestoval do Číny, odkedy Brusel začiatkom tohto mesiaca predstavil dodatočné clá až do výšky 38,1 % na elektrické vozidlá (EV) dovážané z Číny. Výkonná komisia Európskej únie po niekoľkomesačnom vyšetrovaní dospela k záveru, že čínski výrobcovia elektrických vozidiel využívajú nespravodlivé štátne dotácie, ktoré poškodzujú domáci automobilový priemysel.
V reakcii na to čínske ministerstvo obchodu začalo antidumpingové prešetrovanie bravčového mäsa dovážaného z EÚ. Len niekoľko hodín pred pristátím nemeckého vicekancelára v Pekingu vydalo čínske ministerstvo vyhlásenie, v ktorom obvinilo Brusel z eskalácie obchodných treníc, ktoré by mohli vyvolať obchodnú vojnu.
Habeck počas stretnutí s čínskymi predstaviteľmi obhajoval navrhované clá EÚ. „Tieto clá nie sú trestnými clami,“ povedal novinárom v Šanghaji s tým, že Európska únia je otvorená dialógu s Čínou.
„Existuje možnosť argumentovať alebo diskutovať o nich, a to je to, čo som dnes navrhol svojim čínskym partnerom, že dvere sú otvorené na diskusiu,“ povedal. „A dúfam, že tento odkaz bol vypočutý.“
Predbežné clá by sa na elektrické vozidlá vyrobené v Číne mohli uplatňovať budúci mesiac a definitívne od novembra.
Šéfovia obchodu EÚ a Číny sa dohodli na začatí rozhovorov o plánoch v oblasti ciel. Vo vyhlásení vydanom 22. júna čínske ministerstvo obchodu uviedlo, že Wang Wentao mal videohovor s Valdisom Dombrovskisom, komisárom Európskej komisie pre obchod.
„Obe strany sa dohodli na začatí konzultácií o antisubvenčnom vyšetrovaní EÚ v súvislosti s čínskymi elektrickými vozidlami,“ dodalo.
Brusel uviedol, že bude s Pekingom spolupracovať na základe „faktov a pri plnom rešpektovaní pravidiel WTO“.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK