Pondelok 16. septembra, 2024
Predajca ukazujúci prístrojovú dosku vozidla Tesla Model S v Lisabone, Portugalsko, 1. septembra 2017 (Patricia de Melo/AFP via Getty Images)

Moderné autá zbierajú 25 GB dát za hodinu, priťahuje to hackerov

Vozidlá v súčasnosti zhromažďujú obrovské množstvo osobných údajov – od histórie navigácie až po zaslané textové správy.  Firmy sa ich snažia čoraz viac speňažiť, čo vyvoláva obavy o ochranu súkromia.

Automobily sú dnes ako smartfóny. Majú množstvo aplikácií pripojených k internetu a zhromažďujú a zdieľajú veľké množstvo údajov. Väčšina majiteľov nevie, aké množstvo osobných údajov ich vozidlo zhromažďuje a prenáša, kto to robí, ani na aký účel sa tieto údaje využívajú.

Podľa Privacy4Cars, technologickej firmy riešiacej otázky ochrany súkromia v automobilovom ekosystéme, môže mať moderné auto až 60 palubných počítačov používajúcich približne 100 miliónov riadkov kódu, zbierajúc 25 GB údajov za hodinu.

Andrea Amico, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Privacy4Cars, uviedol pre denník New York Post, že existujú dva hlavné zdroje údajov o vozidlách. Prvým sú palubné senzory vo vozidlách, zbierajúce okrem iného aj údaje z hlasu, odtlačkov prstov, sietnice či dúhovky.

Druhým zdrojom sú rôzne zariadenia pripojené k vozidlu, napríklad USB a smartfóny. Keď sú takéto zariadenia pripojené k vozidlám, možno z nich sťahovať celý rad údajov vrátane textových správ, príspevkov na sociálnych sieťach a fotografií.

Medzi mnohými informáciami, bežne zostávajúcimi v pamäti vozidla, sú telefónne zoznamy, záznamy hovorov, heslá, biometrické údaje, textové správy, história navigácie, domáca adresa, aplikácie tretích strán, údaje o vozidle, kódy garážových dverí, zdravotné informácie a finančné údaje.

Čoraz viac spoločností sa snaží získať prístup k údajom o vozidlách. Výrobcovia automobilov zhromažďujú údaje používané na údržbu a cestnú asistenciu. Spoločnosti zaoberajúce sa navigáciou a infotainmentom vo vozidle majú prístup k údajom týkajúcich sa jazdy, hudby a aplikácií tretích strán.

Telekomunikační operátori ponúkajúci riešenia pripojenia môžu zhromažďovať telematické dáta z vozidla. Poisťovne využívajú údaje o vozidlách na vytváranie poistných produktov a rozhodovanie o ukazovateľoch, ako sú poistky a zľavy.

Spoločnosť Markup identifikovala 37 spoločností, ktoré sú súčasťou ekosystému údajov o vozidlách.

Speňaženie údajov o vozidlách

Spoločnosti sa čoraz viac snažia speňažiť údaje o vozidlách. V roku 2021 vydala spoločnosť Ford patent na technológiu zobrazujúcu reklamy vo vnútri vozidiel.

Príkladom by mohla byť kamera, ktorá počas jazdy zachytáva údaje z billboardov pri ceste a zobrazuje ich v informačno-zábavnom systéme vo vozidle spolu s telefónnymi číslami a odkazmi na webové stránky – uviedol denník New York Post.

Amico vyjadril obavy z „obrovského tlaku“ automobilového priemyslu na premenu vozidiel na softvérové platformy. „Priemysel to nazýva softvérovo definované vozidlo,“ hovorí expert.

Takmer všetky autá vychádzajúce z tovární sú podľa neho vybavené telematikou. Telematika označuje telekomunikačné a informačné systémy vo vozidle umožňujúce odosielanie a prijímanie informácií – niečo podobné ako smartfóny. Pán Amico očakáva, že tento trend bude naďalej narastať.

Cieľom výrobcov automobilov „je dramaticky rozšíriť už i tak veľký ekosystém spoločností ponúkajúcich služby a predplatné, ktoré zhromažďujú, zdieľajú a predávajú dáta,“ povedal.

Pán Amico sa domnieva, že „autá sa budú čoraz viac stávať platformou pre vytváranie poznatkov o spotrebiteľoch, podobne ako notebooky a smartfóny, len oveľa zákernejšie a  bude ťažšie sa im vyhýbať“.

Výrobcovia „budú pridávať čoraz viac senzorov. Ak sa teda nič nezmení, spotrebitelia sa môžu tešiť na stále väčší dozor a pokračovanie súčasných laxných postupov v oblasti bezpečnosti a ochrany súkromia v tomto odvetví.“

Hrozba hackerských útokov

Ďalším veľkým problémom v oblasti ochrany súkromia, pokiaľ ide o údaje z automobilov, sú hackerské útoky. Podľa Privacy4Cars boli v poslednom desaťročí najčastejšou kybernetickou bezpečnostnou hrozbou pre automobilové spoločnosti ochrana dát a ich zneužitie, čo predstavuje 30% kybernetických hrozieb.

Na druhom mieste sa umiestnili krádeže a vlámania do automobilov. Ďalej ide o získanie kontroly nad automobilovými systémami a narušenie služieb.

Pokiaľ ide o majiteľov automobilov, hackeri môžu na získanie kontroly nad vozidlom využiť softvér aj hardvér, uviedol denník USA Today. Zločinci môžu využiť chyby v softvéri a získať prístup k užívateľským menám a heslám aplikácií, ktoré umožňujú odomknúť a naštartovať vozidlo na diaľku.

Zločinci sa môžu nabúrať do telematických údajov vozidla, čo im umožní určiť presnú polohu majiteľa pohybujúceho sa vozidla. Na odcudzenie automobilu môžu zneužiť aj nástroje s  palubnými diagnostickými portmi vozidiel na replikáciu kľúčov a naprogramovanie nových kľúčov.

Pán Amico varoval, že majitelia vozidiel budú teraz čeliť „útokom“ z dvoch strán. Prvou budú „hackeri, ktorých bude lákať rastúce množstvo a hodnota údajov zhromažďovaných spoločnosťami v širokom ekosystéme automobilov“.

Druhou budú „obyčajní zlí ľudia využívajúci tieto technológie na prenasledovanie, obťažovanie, podvody, krádeže a poškodzovanie ľudí“.

Z anglického originálu preložili Ondřej Horecký a LS.

Prečítajte si aj