
Ministerstvo školstva: Optimalizácia stredných škôl je nevyhnutná
Stredné školstvo potrebuje zásadnú modernizáciu. Bez nej nebude Slovensko schopné mladým ľuďom poskytnúť kvalitné vzdelanie a lepšiu prípravu na budúcnosť. Optimalizácia siete škôl je preto kľúčovým krokom, ktorý zvýši kvalitu výučby, zlepší riadenie škôl a umožní efektívnejšie využitie verejných financií. Uviedlo to v tlačovej správe Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.
„Dnes máme predimenzované kapacity, veľký počet neefektívne fungujúcich škôl a odbory, o ktoré nie je záujem. Vieme, že až 34 % ponúkaných odborov je dlhodobo neobsadených, pričom mnohé školy sa snažia udržať svoje fungovanie na úkor kvality vzdelávania. Toto je realita, ktorú nemôžeme ignorovať,“ zdôraznil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Rezort opakovane pripomína, že optimalizácia siete škôl nie je o rušení vzdelávania v regiónoch, ale o jeho skvalitnení a prispôsobení požiadavkám 21. storočia. Cieľom je vytvoriť moderné školy s kvalitným manažmentom, ktoré budú silnými partnermi pre zamestnávateľov aj vysoké školy.
V najbližších týždňoch budú samosprávne kraje schvaľovať optimalizačné projekty, ktoré rozhodnú o budúcnosti stredného školstva na Slovensku. Ministerstvo školstva tento proces plne podporuje a je pripravené poskytnúť metodickú pomoc aj finančné investície do modernizácie.
„Rozumiem, že optimalizácia môže vyvolávať otázky a obavy, preto je kľúčové o nej otvorene komunikovať. Bohužiaľ, nie vo všetkých krajoch prebehla dostatočná diskusia medzi vedením župy, poslancami, zriaďovateľmi a verejnosťou. Takéto dôležité rozhodnutia musia byť jasne vysvetlené, pretože ovplyvňujú celé regióny a budúcnosť tisícov študentov,“ povedal minister Drucker.
Rezort plánuje pomôcť a podporiť samosprávne kraje, no zároveň pripomína, že školy sú v zriaďovateľskej pôsobnosti krajov. Preto považuje za zodpovednosť krajou zabezpečiť jasnú a transparentnú komunikáciu o svojich zámeroch, aby sa verejnosť dozvedela, prečo je optimalizácia potrebná a aké benefity prinesie.
„Naša vízia je jasná – školy s modernou infraštruktúrou, odborne pripravenými učiteľmi, silnými partnerskými vzťahmi so zamestnávateľmi a dostatočnými finančnými zdrojmi na rozvoj vzdelávacích programov. Ak teraz neprijmeme potrebné rozhodnutia, budeme len ďalej prehlbovať problémy, ktoré v systéme existujú už roky,“ uzavrel minister.
Ministerstvo školstva vyzýva všetkých aktérov na zodpovedné rozhodnutia, ktoré posunú slovenské školstvo vpred. Ďakuje všetkým samosprávnym krajom, ktoré k tejto téme pristupujú konštruktívne a zodpovedne. Pozitíva už zrealizovanej optimalizácie stredných škôl predstavil predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslav Baška. Spájanie a robustnosť siete stredných škôl podporujú aj zástupcovia zamestnávateľských zväzov a združení i rodičia.
Rezort školstva odpovedá na najčastejšie otázky
1. Znamená optimalizácia zatváranie škôl a zhoršenie dostupnosti vzdelania?
Optimalizácia sa nerovná rušeniu vzdelávania v regiónoch. Ide o zlepšenie kvality a efektivity školského systému. V regiónoch zostanú dostupné silnejšie školy, ktoré ponúknu lepšie podmienky pre žiakov aj učiteľov. Navyše, pre špecifické prípady existuje možnosť udeliť výnimku, ak si to vyžaduje ponuka odborov alebo geografická dostupnosť.
2. Neprídu učitelia o prácu?
V školstve máme nedostatok učiteľov. Optimalizácia neznamená rušenie učiteľských miest, ale naopak – vytvorí lepšie pracovné podmienky, vyššiu odbornosť a profesionálnejší manažment škôl.
3. Nepovedie optimalizácia k odlivu mozgov z regiónov?
Práve naopak. Cieľom optimalizácie je skvalitniť školy v regiónoch a vytvoriť z nich moderné vzdelávacie centrá, ktoré poskytnú študentom lepšie podmienky na vzdelávanie aj ďalšie uplatnenie. Ak nebudeme konať, hrozí, že študenti budú hľadať kvalitnejšie školy mimo svojho regiónu.
4. Nebude to znamenať centrálne riadenie škôl z Bratislavy?
Ministerstvo určilo rámec optimalizácie, ale konkrétne plány vypracúvajú samotné samosprávne kraje, ktoré najlepšie poznajú regionálne špecifiká.
5. Má spojenie rôznych typov škôl zmysel?
Áno. Zlúčenie odborných škôl vytvára lepšie podmienky na vzájomné prepojenie odborov, zvyšuje dostupnosť špecializovaných učební a znižuje prevádzkové náklady. Napríklad v Kampuse v Starej Ľubovni sa zlúčili tri školy, čo umožnilo efektívnejšie využívanie učiteľov aj učební.
6. Nezhorší sa individuálny prístup k žiakom?
Nie. Lepší manažment a efektívnejšie využívanie zdrojov umožní školám ponúknuť širšie spektrum voliteľných predmetov, modernejšie pomôcky a individuálnu podporu.
7. Má optimalizácia ekonomický efekt?
Áno. Každá neefektívne fungujúca škola vyžaduje dodatočné financovanie, čo je dlhodobo neudržateľné. Optimalizáciou sa uvoľnia zdroje, ktoré môžu byť využité na modernizáciu vzdelávania.
8. Ako zabezpečíte transparentnosť procesu?
Ministerstvo bude dbať na transparentné zverejňovanie rozdelenia financií na úrovni zriaďovateľov a sledovať efektívnosť využitia verejných zdrojov.
9. Ako pomôže optimalizácia školám v budúcnosti?
Optimalizované školy budú konkurencieschopnejšie pri získavaní financií z európskych fondov a iných rozvojových programov. Väčšie školy budú mať lepšiu šancu zapájať sa do modernizačných projektov a spolupracovať s vysokými školami a firmami.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK