Streda 26. marca, 2025
(Foto: MInisterstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR)

Ministerstvo školstva: Ak chceme kvalitné vzdelávanie, bez peňazí na učebnice to nepôjde

Kvalitné učebnice a edukačné materiály sú neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacieho systému. Medzinárodné štúdie PIRLS a TIMSS potvrdzujú, že učebnice stále zohrávajú kľúčovú úlohu vo vzdelávaní. Tri štvrtiny učiteľov ich používajú ako hlavný zdroj pri výučbe matematiky, pri čítaní je to 72 % a v prírodných vedách 70 %. Na Slovensku je ich význam ešte o čosi väčší a finančné zdroje na ich nákup nepostačujú. Vyplýva to z analytického odhadu Inštitútu vzdelávacej politiky pre účely projektu Kvalitnejšie učebnice a učebné materiály. Cieľom projektu je zaviesť jasné a transparentné pravidlá zabezpečujúce lepšiu dostupnosť nielen tlačených učebníc, ale aj moderných digitálnych vzdelávacích materiálov.

„Ak chceme na Slovensku udržať kvalitu vzdelávania na vysokej úrovni, potrebujeme systémové riešenie financovania učebníc a moderných vzdelávacích nástrojov, ktoré zohľadní potreby škôl a učiteľov. Bez toho sa kvalitné vzdelávanie zabezpečiť nedá,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.

Väčšina európskych krajín má decentralizovaný systém obstarávania učebníc. Školy a učitelia si ich vyberajú sami. Tento model zvyšuje náklady na nákup učebníc, keďže školy ich objednávajú individuálne a v menších množstvách. Navyše, rastúci trend využívania pracovných zošitov či pracovných učebníc znamená, že školy musia tieto materiály nakupovať každoročne, čo ďalej zvyšuje finančné nároky.

„Ministerstvo školstva poskytuje každoročne školám príspevok na edukačné publikácie. Z príspevku môžu školy obstarávať didaktické prostriedky, ktoré sú evidované v registri edukačných publikácií. Platí to pre všetky predmety od roku 2020, kedy sa otvoril učebnicový trh. Samotný príspevok existuje od roku 2015, pričom pôvodne slúžil na učebnice cudzích jazykov a prvouky,“ uviedlo tlačové oddelenie rezortu školstva.

Napriek tomu na Slovensku pravidelne chýbajú finančné zdroje na ich nákup. Od otvorenia učebnicového trhu dáva štát na učebnice v priemere 13 až 14 mil. eur ročne. Na základe analýzy z roku 2021 bola priemerná potreba ročných výdavkov na učebnice pre základné a stredné školy na úrovni 24,4 mil. eur.

„Odhad používajúci aktuálne ceny hovorí, že by sa táto suma mohla vyšplhať na dvojnásobok. Tento scenár však vychádza z predpokladu, že by každý žiak dostal učebnicu alebo pracovný zošit na každý predmet podľa štátneho vzdelávacieho programu. Teda bez ohľadu na existujúce skladové zásoby didaktických prostriedkov na školách,“ informovalo ministerstvo.

Pracovná skupina pre projekt Kvalitnejšie učebnice a učebné materiály, ktorej súčasťou je aj Inštitút vzdelávacej politiky, pracuje na návrhoch, ktoré majú zabezpečiť stabilnejší systém financovania učebníc. Cieľom je zaviesť jasné a transparentné pravidlá, ktoré zabezpečia lepšiu dostupnosť nielen tlačených učebníc, ale aj moderných digitálnych vzdelávacích materiálov.

Prečítajte si aj