
Masové protesty v Srbsku neutíchajú: spustila ich smrť 15 ľudí, medzi ktorými bola aj mladá Slovenka
1. novembra 2024 sa zrútila obrovská strecha budovy železničnej stanice v druhom najväčšom srbskom meste Nový sad. Zahynulo pritom 15 ľudí a ďalší boli ťažko ranení.
Facebooková stránka Dolnozemskí zahraniční Slováci 2. novembra informovala, že medzi obeťami po páde strechy v Novom Sade sa nachádza aj 20-ročná dolnozemská Slovenka Anđela Rumanová zo srbského mesta Stará Pazova.
18-tisícové mesto leží vo Vojvodinskom kraji a žije v ňom početná slovenská komunita. Tí sa sem začali sťahovať od druhej polovice 18. storočia najmä zo stredného Slovenska. Slovenčina patrí v meste medzi úradné jazyky.
Železničnú stanicu v Novom Sade postavili v roku 1964. V posledných rokoch bola dvakrát renovovaná čínskymi štátnymi spoločnosťami. Má byť kľúčovou zastávkou vysokorýchlostnej trate Belehrad – Budapešť, ktorú čínske firmy stavajú v rámci projektu Jeden pás, jedna cesta. Investíciu s veľkou pompou oznámili srbský prezident Aleksandar Vučić a maďarský premiér Viktor Orbán.
Ide o 160 kilometrov dlhý úsek s investíciou takmer 2 miliardy eur. 85 % pochádza z čínskeho úveru, ktorý musia daňoví poplatníci Srbska a Maďarska neskôr splatiť.
Maďarská novinárka Eszter Fricskó pre Epoch Times Slovensko uviedla, že projekt pôvodne začal už pred 11 rokmi a mal sa skončiť v roku 2023. Čínska strana ho však nebola schopná načas realizovať.
Podľa nových plánov sa má projekt dokončiť v tomto roku. „Ale je veľa odborníkov, ktorí majú naozaj veľké skúsenosti s výstavbou železníc, a tí hovoria, že to nie je naozaj reálne. Myslia si, že kľudne môžu stavať až do roku 2030, pretože je pre nich (čínske firmy) veľmi problematické dosiahnuť európske štandardy v procese výstavby,“ skonštatovala.
Srbsko sa v roku 2014 pripojilo k čínskemu projektu Novej hodvábnej cesty (Jeden pás, jedna cesta) a odvtedy sa čínske konzorcium zložené zo spoločností China Railway International Co Ltd a China Communications Construction Company Ltd podieľalo na viacerých projektoch infraštruktúry v rôznych častiach krajiny.
Po tragédii vyhlásila srbská vláda v krajine deň smútku.
Následne sa spustila vlna demonštrácií, ktoré pokračujú dodnes. Tisíce ľudí každý deň o 11.52 – presný čas katastrofy – zastavia všetky svoje aktivity a držia 15 minút ticha na počesť 15 obetí.
Protesty, ktoré sa začali ako malé demonštrácie v Novom Sade, sa rozšírili po celom Srbsku a napokon dorazili aj do hlavného mesta Belehrad. Študenti, učitelia, poľnohospodári a iní pracujúci prichádzajú v tisícoch. Nešťastie pripisujú „korupcii“ a „nekvalitnej rekonštrukcii stanice“, ktorá bola súčasťou dohody s čínskymi štátnymi spoločnosťami. Podľa srbskej mimovládnej organizácie Support4partnership sú dohody uzavreté s čínskymi spoločnosťami „neverejné“ a neboli uzavreté v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, ktorý ukladá povinnosť vyhlásiť výberové konanie pre najlepšieho uchádzača.
Vyučovanie na srbských univerzitách a desiatkach škôl je už vyše dvoch mesiacov zablokované, pričom študenti táboria v budovách fakúlt.
Napätie sa vystupňovalo aj v srbskom parlamente, kde sa koaliční a opoziční poslanci dostali do niekoľkých potýčiek a bitiek.
24. januára počas protestov v Novom Belehrade prešiel čierny Citroen dvoch študentov a vážne ich zranil. Následne demonštranti vozidlo obkľúčili a zdemolovali. Vodičku, mladú ženu, zatkla tajná polícia. Následne študenti oznámili, že zorganizujú celodennú blokádu hlavnej dopravnej tepny Autokomanda v centre Belehradu. Ministerstvo školstva vyzvalo školy, aby znížili januárové platy tým pracovníkom školstva, ktorí sú zapojení do štrajku.
Po neutíchajúcej vlne protestov 28. januára odstúpil z funkcie srbský premiér Miloš Vučevič a nasledoval ho aj primátor Nového Sadu. Minister výstavby, dopravy a infraštruktúry, ako aj minister obchodu už v súvislosti s incidentom odstúpili skôr. Demonštrácie však neutíchli.
Hlavná kritika je namierená na prezidenta Aleksandara Vučiča. Ten zatiaľ neprejavil záujem svoj post uvoľniť napriek tomu, že opozičné strany a organizácie na ochranu práv obviňujú práve jeho a jeho Srbskú pokrokovú stranu (SNS). Vytýkajú im podplácanie voličov, potláčanie slobody tlače, násilie, korupciu a prepojenie s organizovaným zločinom. Vučič a jeho strana obvinenia odmietajú.
30. januára sa stovky študentov z belehradských fakúlt vydali na dvojdňovú prechádzku z Belehradu do Nového Sadu, aby podporili svojich novosadských kolegov pri blokovaní všetkých troch mostov v meste. Blokádou si chceli pripomenúť tri mesiace od zrútenia strechy.
Obyvatelia Starej Pazovy, ktorá sa nachádza na ich trase a žije tam početná slovenská komunita, privítali študentov ohňostrojom a vyše 150 kilogramami jedla.
V nedeľu (9. 2.) študenti Agronomickej fakulty spolu s farmármi na traktoroch a ďalšími občanmi zablokovali belehradský most Gazela, aby si pripomenuli 100 dní od tragédie.
Masové protesty majú veľkú podporu u srbských umelcov, športovcov a iných známych osobností. Verejne sa k ním hlási napríklad tenista Novak Djokovič, futbalista Nemanja Matič a mnohí ďalší. Podporuje ich aj početná srbská diaspóra z miest západnej Európy, Severnej Ameriky a Austrálie.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK