Štvrtok 21. novembra, 2024
(Zľava) Ivan Korčok (nezávislý) a Peter Pellegrini (Hlas-SD) počas prezidentskej kampane. (Foto: FB / Ivan Korčok, FB / Peter Pellegrini)

M. Piško (TIS): Aktuálna prezidentská kampaň je nielen netransparentná, ale aj neférová

Kandidát na prezidenta môže na volebnú kampaň vynaložiť najviac 500 000 eur vrátane dane z pridanej hodnoty, a to spolu pre obidve kolá volieb. „Polmiliónový limit na volebnú kampaň je nízky. Platí už desať rokov. V minulosti sa dal obísť cez tzv. tretie strany“, priblížil analytik Transparency International Slovensko (TIS) Ľuboš Kostelánsky. Tento limit nereflektuje ani rastúcu infláciu.

V prezidentských voľbách v roku 2019 niektorí prezidentskí kandidáti minuli celkovo viac ako bol zákonom povolený finančný limit. Rozdiel bol v tom, že kampaň v prospech niektorého kandidáta mohla viesť tzv. “tretia strana”. Napr. politické strany alebo ich predstavitelia si mohli založiť transparentný účet a viesť volebnú kampaň v prospech kandidáta. 

Tieto subjekty však finančné limity nemali. Z tohto dôvodu vláda pristúpila k tomu, že tretie strany zakázala, čo podľa riaditeľa TIS Michala Piška nie je tiež šťastné riešenie. Dôvodom je, že vláda to nevie nijakým spôsobom vymôcť. A vidíme to aj v aktuálnej kampani. Tretie strany sa do volieb naďalej zapájajú, hoci to zákon nepovoľuje.

Najtransparentnejšiu kampaň mali Korčok a Harabin

Prezidentská kampaň sa blíži ku koncu a fináloví kandidáti majú takmer vyčerpané finančné limity. I. Korčok organizuje mítingy, diskusie, osobné stretnutia s voličmi. Kampaň však musí tlmiť, lebo už nemá prostriedky. Jeho kampaň v transparentnosti uspela v hodnotení TIS na 90%. Druhý Štefan Harabin dosiahol 73% a tretí Krisztián Forró 70%.

P. Pellegrini vystupuje na tlačovkách s ministrami Hlas-u, na Bezpečnostnej rade štátu, či na rokovaní vlády v Galante, avšak z pozície predsedu Národnej rady. V hodnotení transparentnosti jeho kampane však skončil najhoršie – na úrovni 30%. Problém má na výdavkovej aj na príjmovej strane. P. Pellegrini sa vyjadril, že podrobnosti o príjmoch zverejnia vo výročnej správe strany a faktúry predložia, keď ich uhradia. Bude to však až po voľbách.

„Garantujem vám, že všetko je tak, ako má byť,“ povedal Pellegrini v RTVS.

Podľa TIS sú na účte predsedu Hlasu-SD výdavky odhadom trojnásobne nižšie ako je skutočná hodnota doterajšej kampane. Chýbajú výdavky za bilboardovú kampaň za posledné 2 mesiace, ktorá bola pravdepodobne najväčšia spomedzi všetkých kandidátov.

„Peter Pellegrini vedie transparentný účet. Verejnosť si môže overiť financovanie kampane z transparentného účtu. Je to dôvod, pre ktorý sa tieto účty zriaďujú. Považujeme za dôležité, aby verejnosť poznala zdroj financovania kampane Petra Pellegriniho a nájdete ho na transparentnom účte – kampaň financuje strana HLAS – sociálna demokracia v plnom súlade so zákonom,“ uviedla hovorkyňa strany Hlas-SD Patrícia Medveď Macíková.

Hodnotenie transparentnosti kampane jednotlivých prezidentských kandidátov podľa Transparency International Slovensko (TIS):

Ivan Korčok – 90%
Štefan Harabin – 73%
Krisztián Forró – 70%
Ján Kubiš – 45%
Andrej Danko – 43%
Peter Pellegrini – 30%

Kandidáti Igor Matovič, Milan Náhlik, Patrik Dubovský, Marian Kotleba a Robert Švec podľa TIS platenú kampaň nemajú, alebo je natoľko malá, že ju nemožno zhodnotiť.

„Aktuálna prezidentská kampaň je nielen netransparentná, ale aj neférová,“ zhodnotil jej doterajší priebeh M. Piško. Sprevádzať ju majú podpásové antikampane, porušovanie zákona cez nepovolené kampaňovanie tretích strán, skryté prelamovanie limitov, utajovanie výdavkov aj darcov jedného z kandidátov, zneužívanie verejnej funkcie na kampaň, ale aj podprahová podpora i útoky na prezidentských kandidátov cez bilboardy k súbežným eurovoľbám.

Podľa P. Pellegriniho sa po voľbách občania presne dozvedia, ako to bolo s financovaním jeho kampane. „Tak dobre zorganizovaná strana ako Hlas si nemôže dovoliť chybu a ani ju neurobí,“ povedal.

Využívanie korelácie prezidentských volieb a eurovolieb

Popri prezidentskej kampani sa rozbehla aj kampaň politických strán do eurovolieb, v ktorej je finančný limit na vedenie kampane oveľa štedrejší – až do 3 000 000 eur. Podľa riaditeľa TIS je počas súbehu kampaní možné umne využívať výhodu a podprahovo podporovať zároveň prezidentských kandidátov. V tomto prípade nejde o porušovanie zákona. 

Napr. Hlas-SD používa slogan ”Nenechajme sa prehlasovať” a tento naratív pomáha aj P. Pellegrinimu. Hnutie Slovensko sa hrá s motívom podržtašky, čím je naznačovaná blízkosť P. Pellegriniho k Smeru a ide v podstate o antikampaň. PS má na billboardoch “Nemôžu mať všetko”, čo je možné vnímať ako podporu Korčoka, ktorý má byť akási protiváha vládnucej garnitúre.

M. Piško poukázal aj na priame zapojenie sa tretích strán do prezidentských volieb napriek tomu, že je to v legislatíve od posledných volieb z roku 2019 zakázané. Ako najviditeľnejší príklad označil mítingy k MDŽ počas kampane do eurovolieb organizované stranou Smer-SD. V  rámci nej mal Smer propagovať aj Petra Pellegriniho ako prezidentského kandidáta. Stretnutia, ktoré boli organizované pri príležitosti medzinárodného dňa žien predstavovali veľkoformátové nákladné eventy, kde vystupovali aj známi umelci.

I. Korčok podal podnet na prešetrenie volebnej kampane P. Pellegriniho

Druhým príkladom porušenia kampaňovania tretích strán je podľa M. Piška mimoriadne vydanie schránkového časopisu ExtraPlus v náklade 615 000 kusov. Tento magazín má na niekoľkých stranách nadbiehať P. Pellegrinimu a osočovať jeho hlavného súpera. I. Korčok už v tejto súvislosti podal podnet na prešetrenie. TIS si dala spraviť kvalifikovaný odhad na náklad dvoch mimoriadnych vydaní časopisu, ktorý vyčíslili na minimálne 90 000 eur. Čo je v podstate pätinový výdavok povoleného limitu kandidáta.

P. Pellegrini odmieta spojitosť s bezplatnou distribúciou časopisu Extra Plus do schránok. V relácií Na telo dostal otázku, či bol časopis s titulkou P. Pellegriniho distribuovaný z čistej lásky k nemu, keď sa o ňom hovorí pekne a zároveň o I. Korčokovi negatívne. P. Pellegrini odpovedal: “To sa musíte opýtať ich, že aké sú ich pohnútky, ja som im len dal rozhovor, ako som dal aj všetkým ostatným.”

Podľa šéfa TIS nejde len o rozhovor. “Už len tá fotka na titulke, to bola kampaňová fotka pána Pellegriniho. Tých textov tam bolo viac. Aj podporných v jeho prospech. Boli tam útoky naopak na jeho hlavného protikandidáta.” 

M. Piško vysvetlil, že celých 20 strán časopisu bolo venovaných vyslovene volebnej kampani a iba dvom hlavným kadidátom. Myslí si, že jednoznačne išlo o nepriznanú kampaň buď v prospech alebo v neprospech jedného z kandidátov, čo nie je zákonné a naviac mal byť prelomený aj zákonný finančný limit pol milióna eur, ktorý by kandidáti mali mať ako maximum na voľby.

Podľa M. Piška by sa mal rezort vnútra snažiť zabraňovať neférovosti volieb v aktuálnom čase a proaktívne. Ako príklad nefunkčnosti férovosti uviedol to, že I. Korčok podal podnet vo februári, keď bolo rozdaných cca 150 000 časopisov Extra Plus. Napriek tomu v marci vyšlo ďalšie číslo v náklade 465 000 kusov a rezort vnútra doteraz nevydal žiadne rozhodnutie.

Ministrovi vnútra by museli uložiť pokutu jeho podriadení

Minister vnútra Matúš Šutaj Ěštok (Hlas-SD), ktorého rezort a jemu podriadené okresné úrady majú dozerať na kampaň v prezidentských voľbách, má sám strážiť, aby sa do kampane nezapájali tretie strany. Namiesto toho podľa TIS do kampane sám nedovolene vstúpil.

“V posledných dňoch (Matúš Šutaj Ěštok) útočí pomocou platenej reklamy na sociálnej sieti na prezidentského kandidáta Ivana Korčoka, ktorý v druhom kole volieb súperí s jeho straníckym šéfom Petrom Pellegrinim. Takéto konanie pritom zákon nedovoľuje, platenú kampaň môžu viesť iba kandidáti,” uviedlo TIS na sociálnej sieti. Minister by podľa mimovládky mohol za svoje konanie dostať v priestupkovom konaní pokutu v rozmedzí od 300 do 30-tisíc eur. Museli by mu ju však uložiť jeho podriadení.

TIS v tejto veci podalo aj podnet. Ministerstvo vnútra a okresné úrady, ktoré by mali byť garantom toho, že nedochádza k porušovaniu zákona a neférovej kapani, však nemusia konať bezodkladne. Postupujú v zmysle správneho konania a na odpoveď majú 30, resp. 60 dní. 

M. Piško zdôvodňuje porušenie zákona ministrom vnútra nasledovne: “Zverejnil sériu platených statusov, kde označil sám seba ako objednávateľa týchto statusov, čiže je vlastne ako tretia strana, ktorá je zakázaná, a v rámci týchto statusov vyslovene robí antikampaň voči I. Korčokovi.”

Podľa TIS systém kontroly kampane je ohrozený z dôvodu konfliktu záujmov. Nezisková organizácia zaregistrovala aj viacero iných platených útokov na I. Korčoka od ďalších politikov, ktorí podľa nej viedli nedovolenú platenú reklamu, videovú antikampaň s cieľom Korčoka napádať. Konkrétne štátny tajomník ministerstva práce a súčasný kandidát do europarlamentu Braňo Ondruš (Hlas-SD) a bývalý minister školstva Juraj Draxler (Smer-SD). Za propagáciu svojich videí platia. 

Tlačový odbor kancelárie ministra vnútra informoval, že odbor volieb, referenda a politických strán ministerstva vykoná preverenie uvádzaných informácií. Doplnil tiež, že “sponzorované príspevky na sociálnej sieti Facebook neboli uhrádzané z finančných prostriedkov ministerstva vnútra.“

„Volebná legislatíva je určite lepšia ako pred desiatimi rokmi, ale vidíme, že nie je dôsledne dodržiavaná, vyžadovaná a porušovanie trestané. Legislatíva sa dá opraviť, druhá vec je politická kultúra a ochota sa tým vôbec zaoberať,” uzatvára riaditeľ TIS.

Prečítajte si aj