Štvrtok 30. januára, 2025
Robotníci čakajú po smene vonku na stavenisku nových kancelárskych veží v centrálnej obchodnej štvrti Pekingu, 15. októbra 2024 (Kevin Frayer/ Getty Images)
»

Hospodárske čísla v Číne sklamali, európske aerolinky sa lúčia

Čínska ekonomika naďalej trpí. Je zrejmé, že minulé stimulačné snahy Pekingu nevyvolali žiaducu odozvu. Akoby európski leteckí dopravcovia chceli potvrdiť, že s ekonomikou tohto štátu nie je niečo v poriadku, rozhodli sa obmedziť alebo zrušiť lety do Číny a z Číny. A hoci je jasné, že Peking musí urobiť viac, zdá sa, že ďalšie kroky na pomoc ekonomike počkajú až do marca, keď zasadne čínsky zákonodarný zbor, Všečínske zhromaždenie ľudových zástupcov.

Európske letecké spoločnosti začali kvôli zlej hospodárskej situácii obmedzovať lety do Číny a z Číny. Najnovšie to oznámila spoločnosť Scandinavian Airlines. Vedenie spoločnosti uviedlo, že jej let zo Šanghaja do Kodane začiatkom novembra 2024 bol až do odvolania posledný. Podobné oznámenia vydali aj ďalšie letecké spoločnosti, napríklad Virgin Atlantic, British Airways, Lufthansa a LOT Polish Airlines.

Určite, časť tohto obmedzenia súvisí so súvisiacimi nákladmi. Rusko v reakcii na európske sankcie teraz zakazuje európskym leteckým spoločnostiam využívať jeho vzdušný priestor. Kvôli tejto nariadenej obchádzke trvá európskym leteckým spoločnostiam let do Číny alebo z Číny 15 hodín v porovnaní s 11 hodinami, keď mohli využiť ruský vzdušný priestor. Predovšetkým kvôli dodatočnej spotrebe paliva sa náklady týchto leteckých spoločností zvýšili o 10 % až 15 %. Čínski dopravcovia môžu Európanom konkurovať, pretože môžu využívať ruský vzdušný priestor, a preto sa s takouto dodatočnou záťažou nestretávajú.

Po tejto správe udržiava lety medzi Čínou a Európou len 7 európskych leteckých spoločností, čo je dvakrát menej ako v roku 2019. Hoci čínske letecké spoločnosti prevzali časť z európskych liniek, počet týchto letov sa od roku 2019 znížil približne o približne 16 %.

Dopyt podnikateľov po ceste do Číny klesá

Ale zatiaľ čo relatívne náklady môžu vysvetliť niečo z toho, čo sa deje, pokles počtu letov odráža hlavne pokles dopytu po miestach, do určitej miery zo strany turistov, ale hlavne zo strany podnikateľov. A na tom je niečo opodstatnené, keďže podľa posledných údajov klesol obchod medzi Európou a Čínou len v prvých troch štvrťrokoch roku 2024 o 3,3 %. Možno viac ako pokles obchodu sa na poklese záujmu európskych investorov o Čínu podpísalo obmedzenie služobných ciest.

Štatistiky môžu dokumentovať súčasné ťažkosti ekonomiky a len naznačovať budúcnosť. Rozhodnutia Európanov v oblasti obchodu, investícií a teraz aj cestovania ukazujú na rok 2025, ktorý môže byť ešte problematickejší ako rok 2023 a 2024. Ak Peking stanoví na tento rok cieľ reálneho rastu vo výške 5 %, bude musieť konať rýchlo.

Správy však naznačujú, že Peking neurobí nič ďalšie až do marcového zasadnutia Všečínskeho zhromaždenia ľudových zástupcov. V tejto chvíli to vyzerá tak, že ekonomika bude mať v roku 2025 väčšie problémy s dosiahnutím svojho rastového cieľa ako v roku 2024.

Čínska ekonomika slabne

Posledná séria údajov o čínskej ekonomike sotva poskytuje dôvod na veľké nadšenie. Nezamestnanosť síce od jari minulého roka klesla, ale stále sa tvrdohlavo drží na úrovni 5 % pracovnej sily. Priemyselné zisky v novembri 2024 vykázali pokles o 7,3 % oproti predchádzajúcemu roku, čo je štvrtý mesiac poklesu v rade.

Nová bytová výstavba bola v novembri 2024 približne o 23 % nižšia ako v novembri 2023. Podnikové investície do zariadení a stavieb vykázali mierny rast. Napriek tomu 3,4 % expanzia oproti predchádzajúcemu roku v novembri 2024 odráža predovšetkým úsilie vlády o zvýšenie kapacít v odvetviach, ktoré považuje za kľúčové. Investičné výdavky súkromných podnikov sa takmer vôbec nezvýšili.

Napriek tomu index manažérov pre stavebníctvo a podnikateľskú aktivitu signalizoval v novembri 2024 úplný pokles, zatiaľ čo podobný index pre spracovateľský priemysel nenaznačoval takmer žiadny rast a bol dokonca slabší ako v októbri 2024. Spotrebiteľské výdavky, hoci oproti predchádzajúcemu roku vzrástli o 4,8 %, však nenaplnili očakávania.

Čínsky vývoz vzrástol v novembri 2024 v porovnaní s rovnakým mesiacom predchádzajúceho roka približne o 6,7 %, čo na prvý pohľad vyzerá dobre. Napriek tomu táto sila pravdepodobne odráža len snahu kupujúcich vytvoriť zásoby predtým, ako začnú platiť clá Trumpovej administratívy. Vývozné dodávky sa od októbra 2024 už oslabili.

Hoci tieto údaje stále poukazujú na reálny rast, zďaleka nedosahujú 5 % reálny cieľ Pekingu na rok 2024. A rok 2025 vyzerá ešte horšie. Aj v nepravdepodobnom prípade, že americký prezident Donald Trump potlačí svoju snahu zaviesť nové, vyššie clá na čínsky tovar, pokračujúce vytváranie zásob s cieľom vyhnúť sa obávaným clám sľubuje úpravu nákupov smerom nadol ešte v tomto roku. Hovorí sa, že Peking si na rok 2025 stanovil cieľ reálneho rastu na úrovni 5 %. To sa nezdá byť dosiahnuteľné, aspoň nie teraz.

O autorovi: Milton Ezrati je redaktorom časopisu The National Interest, pobočky Centra pre štúdium ľudského kapitálu na Univerzite v Buffale (SUNY), a hlavným ekonómom komunikačnej spoločnosti Vested so sídlom v New Yorku. Pred nástupom do spoločnosti Vested pôsobil ako hlavný trhový stratég a ekonóm v spoločnosti Lord, Abbett & Co. Často píše aj pre City Journal a pravidelne bloguje pre Forbes. Jeho poslednou knihou je „Thirty Tomorrows: Nasledujúce tri desaťročia globalizácie, demografie a toho, ako budeme žiť.“

Názory vyjadrené v tomto článku sú názormi autora a nemusia nevyhnutne odrážať názory Epoch Times.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj