Fotograf robí úžasné portréty ohrozených zvierat, ktoré pripomínajú ľudské emócie (+33 fotografií)
Britský fotograf Tim Flach zameriava svoj objektív na niektoré z najohrozenejších zvierat na Zemi. Ubúdajúce druhy – ako napríklad lemur korunkatý (Eulemur coronatus) s veľkými očami na obálke jeho knihy Endangered – zachytáva unikátnym spôsobom, ktorý vzbudzuje empatiu voči týmto nádherným tvorom, empatiu potrebnú na ich záchranu.
Spomínaný lemur, schúlený s rukami ovinutými okolo nôh, nápadne pripomína malé dieťa. „Tento postoj evokuje dieťa držiace sa za kolená,“ konštatuje Flach pre Epoch Times a spomína scénu školákov sediacich na podlahe telocvične. Zatiaľ čo tradičné fotografie divokej prírody, napríklad v National Geographic, vytvárajú pocit „inakosti“, Flach sa snaží preklenúť priepasť medzi „nami a nimi“ a navodiť pocit „rovnakosti“.
Flach ukazuje peruánskeho rybárika inkského s takmer absurdne smiešnymi „fúzikmi v štýle riadidiel motocykla“, čím ešte viac posilňuje antropomorfizmus. Pri fotografovaní ľadových medveďov, ktoré sa môže zdať „klišé“, pridáva zaujímavú perspektívu – napríklad záber, kde medveď pláva so zatvorenými očami, akoby premýšľal pod vodou, čo nám môže pripomenúť nás samých uvažujúcich nad problémom, možno vo vani.
Na jednom z portrétov predstavuje zvláštne vyzerajúce stvorenie nazývané sajga tatárska, vyfotografované pri Kaspickom mori v Rusku. Tento zvláštny a úžasný tvor, druh antilopy, má svetlú srsť, rebrované rohy a nos pripomínajúci chobot, ktorý vyzerá ako niečo z mimozemského sveta. „Majú tento – nazývame ho chobot – nos, ktorý im pomáha vo veľmi prašných prostrediach,“ poznamenáva Flach. „Ale boli lovené až na hranicu vyhynutia.“
Žiaľ, sajga čelí negatívnym dopadom ľudskej činnosti. „Sú tak vystrašené z ľudí, pretože ich naháňajú na motorkách a doslova ich uštvú,“ uvádza Flach. „Dostávajú infarkty, potom ich ľudia dobijú, a keď sa stretnú s akoukoľvek ľudskou aktivitou, sú skutočne veľmi, veľmi nervózne.“
Fotograf precestoval Keňu, aby sa pozrel do očí poslednému samcovi nosorožca tuponosého (Ceratotherium simum); navštívil galapágske ostrovy, aby sledoval, ako nad nimi ladne krúžia veľké žraloky mlatkohlavé (Sphyrna lewini); a Mexiko, aby sa pozrel na tisíce motýľov monarchov (Danaus plexippus), ktoré sa vznášajú vo vzduchu ako zlaté konfety.
Hoci Flach plánuje svoje výpravy s konkrétnym zvieraťom v hlave, do procesu vždy vstupuje prvok náhody a ten je podľa neho pre tvorivú prácu kľúčový. Návšteva čínskej provincie Sečuan, kde chcel fotografovať pandy veľké v blízkosti mesta Chendu, mu tiež poskytla príležitosť zachytiť mačiaky zlaté (druh opice-Cercopithecus mitis kandti) a pandy červené (Ailurus fulgens).
Dodáva: „Kreatívny proces je ako rybárčenie: musíte ísť von a niečo chytiť. A keď už tam ste, musíte byť plne prítomní, musíte pozorovať – naozaj sa pozerať, čo sa objaví. Keď sa niečo objaví a prekvapí vás to, prekvapí to aj ostatných. Ak zachytíte len to, čo ste očakávali, býva to menej zaujímavé.“
Odkazuje aj na výzvy, ktorým ľudstvo čelí pri hľadaní harmónie s prírodou, pričom používa termín „antropocén“ pre označenie obdobia, keď človek formuje planétu geograficky, na rozdiel od prírodných síl, ktoré ju formovali skôr. Naopak holocén označuje obdobie, ktoré tomu predchádzalo, až do príchodu priemyselnej revolúcie.
Pre svoju knihu spolupracoval s popredným ochrancom prírody Jonathanom Baileym a s Červeným zoznamom ohrozených druhov IUCN. Tým, že emocionálne prepája ľudí s tvormi našej planéty – veľkými aj malými – fotograf Tim Flach dúfa, že sa mu podarí osloviť srdcia a mysle ľudí rozhodujúcich o budúcnosti ochrany prírody na celom svete.
Ďalšie fotografie:
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK