Ford obmedzí investície do elektrických vozidiel, straty dosiahli 4,7 miliardy USD
Automobilka Ford dosiahla v rámci svojej divízie elektrických vozidiel (EV) straty vo výške viac ako 4 miliardy USD. V dôsledku toho obmedzuje investície do elektrických vozidiel, znižuje výrobu a prehodnocuje svoje ciele.
Hoci Model e, elektrodivízia spoločnosti, zaznamenal v minulom roku 12-percentný nárast tržieb, podľa správy zverejnenej automobilkou 6. februára vykázala táto divízia čistú stratu 4,7 miliardy dolárov.
Divízia elektrických vozidiel bola jedinou z troch divízií spoločnosti Ford, ktorá vykázala čistú stratu. Ostatné dve divízie, zamerané na benzínové a hybridné vozidlá vykázali čistý zisk presahujúci 14,68 mld USD. Kvôli stratám v oblasti elektromobility sa Ford rozhodol obmedziť investície do tohto sektora.
„Odložili sme náš druhý JV (joint venture) závod na výrobu batérií, zmenšili sme veľkosť nášho nového závodu na výrobu LFP (Lítium-železo-fosfátových) batérií v Michigane a nepôjdeme do JV závodu na výrobu batérií v Turecku,“ povedal finančný riaditeľ spoločnosti Ford John Lawler počas brífingu k výsledkom hospodárenia.
J. Lawler pripustil, že najväčším problémom prvej generácie elektromobilov Ford je, že „tržby klesli“. Podľa jeho názoru elektrické vozidlá „nie sú nákladovo optimalizované“.
Za každý Ford Lightning EV, ktorý spoločnosť predá, „môžeme predať 12 vozidiel ICE (so spaľovacím motorom, pozn. red.),“ zdôraznil finančný šéf spoločnosti Ford a dodal: „Vieme, že tento biznis s elektrickými vozidlami musí byť samostatný a ziskový, pretože konkurencia tam už je.“
Na otázku, či sa spoločnosť stále drží svojho cieľa dosiahnuť do roku 2026 osempercentný podiel elektrických vozidiel na celkovej výrobe, J. Lawler túto prognózu odmietol. „Myslím si, že vzhľadom na dynamiku na trhu a spôsob, akým krivka predaja elektrických vozidiel klesla, odkedy sme to zverejnili, je jasné, že tých osem percent nie je v časovom horizonte do roku 2026 reálnych… Nemyslím si, že niekto verí, že sa môžeme dostať k ôsmim percentám do roku 2026,“ uviedol.
Problémový trh s elektromobilmi
Lawlerovo vyhlásenie prichádza v čase, keď Ford len nedávno oznámil, že presunie približne 700 svojich zamestnancov z montážnej linky elektromobilu F-150 Lightning v Michigane do iného závodu, aby uspokojil dopyt po populárnych modeloch Bronco a Bronco Raptor a úplne nových modeloch Ranger a Ranger Raptor. Všetky tieto modely sú poháňané naftovým motorom.
Spoločnosť Ford v novembri 2023 oznámila, že znižuje svoje investície do elektrických vozidiel o 12 miliárd USD. General Motors a Honda už oznámili, že rušia plán spoločného vývoja elektrických vozidiel v hodnote 5 miliárd USD. General Motors zároveň spomaľuje stratégiu svojej elektrifikácie.
Z minuloročného prieskumu agentúry Gallup vyplynulo, že väčšina Američanov sa nechystá kupovať elektrické vozidlá. Spomedzi respondentov prieskumu len 12 % uviedlo, že „vážne uvažujú“ o kúpe elektromobilu, zatiaľ čo 43 % uviedlo, že kúpu v budúcnosti „možno zvážia“. 41 % uviedlo, že si elektromobil nekúpia.
Myšlienka, že elektromobily pomáhajú riešiť klimatické zmeny, „nie je Američanmi všeobecne prijímaná“, uviedla agentúra Gallup. Zatiaľ čo približne štyria z desiatich dospelých Američanov si myslia, že používanie elektrických vozidiel pomáha riešiť klimatické zmeny „veľmi“ (12 %) alebo „dosť“ (27 %), približne šesť z desiatich si myslí, že pomáha „málo“ (35 % ) alebo „vôbec“ (26 %).“
Pôvodný článok